Door Marc van Oostendorp
Zo expliciet als Guus Meeuwis (kedeng kedeng kedeng kedeng) doen weinig artiesten het, maar aan veel populaire muziek ligt hetzelfde strakke ritme ten grondslag: iedere beklemtoonde lettergreep (deng) wordt voorafgegaan door een ongeaccentueerde noot (ke) in de muziek. Dat is een groepje van twee (kedeng). Op die totale symmetrie is vrijwel iedere melodie gebaseerd, net als de teksten van de liedjes en ook de teksten van veel kinderrijmpjes (‘jantje zag eens pruimen hangen’, ‘op een klein balkonnetje’).
’t is | een | kwes | tie | van | ge | duld |
rus | tig | wach | ten | op | de | dag |
dat | heel | hol | land | lim | burgs | lult. |
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 |
’t is | een | kwes | tie | van | ge | duld | (-) |
rus | tig | wach | ten | op | de | dag | (-) |
dat | heel | hol | land | lim | burgs | lult. | (-) |
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Hier is het eerste:
au- | au- | au- | to- | o- | o, | vlie- | ie- | ieg | tuu- | uug, | (–) |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 |
’n trei- | ein, | ’n | boe- | oet | (-) | ||||||
waat | is | de | we | reldj | toch | groet | (–) | (–) | (–) | (–) | (–) |
en | en | ge | len | zon | gen | ’t ge | luk | oet | ’r | lon | gen | (–) | |
(–) | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
d’n | he | mel | op | aar | de | di | zich | o | pen | baar | de | vur | meej |
Ook dit soort regels hebben weer een structuur van 2x2x3: er staan vier beklemtoonde lettergrepen in iedere regel, voorafgegaan en/of gevolgd door twee onbeklemtoonde. Die structuur zit in grote delen van het nummer wel wat verborgen. Het ritme van de muziek is behoorlijk snel, en als de tekst als volgt begint, loop je de kans te missen dat je in drieën moet tellen:
Laat een reactie achter