Voor leerlingen is het een bestudeerbare hoeveelheid. Zes niet al te dikke bundels, dat lijkt me toch niet echt een onneembare hobbel. Bovendien weten ze waar ze aan toe zijn, want het zijn deze bundels waaruit geput wordt. Leerlingen zullen op het examen niet ineens verrast worden met een gedicht van Marsman. Dat is een vooruitgang in vergelijking met het huidige CE, de teksten daarop zijn tevoren niet bekend gemaakt. De leerlingen weten niet wat de bron zal zijn (Elsevier? de Volkskrant? NRC?) en wie de auteur (Schnabel? Etty? Van Oostrom?) – een echt gedegen voorbereiding is niet mogelijk. Terwijl het toch je examen is! Daarnaast zal er een lijst met termen gemaakt moeten worden. Dat zal geen hemelbestormende lijst zijn, maar gewoon een lijst met gebruikelijke termen als jambe, tautologie, metafoor, omarmend rijm, et cetera.
Martijn Benders zegt
Tegenvraag: waarom jonge mensen meteen opzadelen met zulke volstrekt oubollige poëzie die niets zegt over de tijd waarin ze leven? Moet het niet eerder andersom, dat dit soort 'oude boeken' meer iets zijn voor specialisten, bijv die taalkunde studeren? Ik vind het erg pedant, zo'n lijst die doet alsof er in de tweede helft van de twintigste eeuw niets is gebeurt of doet alsof daarover geen consensus zou bestaan.
Marc van Oostendorp zegt
Ik begrijp die obsessie niet met 'de tijd waarin we leven'. We worden de hele tijd al doodgegooid met die tijd, en bovendien meent menige jongere al dat hij precies weet hoe alles in mekaar zit omdat hij immers op de hoogte is van de laatste technologische ontwikkelingen.
Je zou willen dat jongeren ook eens naar de werkelijkheid op een andere manier naar de werkelijkheid leren kijken; inzien dat door de ogen van Slauerhoff kijken naar de werkelijkheid misschien wel minstens even waardevol is als kijken door de ogen van Geert van Istendael. Dat er meer is dan onze tijd, en mensen uit het verleden niet per se 'oubolliger' zijn dan onze tijdgenoten met al hun obsessies.
Coen de Moor zegt
Dat jij persoonlijk iets hebt met Nederlandse poezie is prima. Maar om er daarom een verplicht examenvak van te maken? Ik hou van horrorfilms uit de jaren 1930, maar dat is nog geen reden om daar een verplicht examenvak van te maken.
VWO studenten moeten leren hoe ze teksten moeten lezen, hoe ze zelf teksten schrijven, hoe ze een betoog opzetten en hoe ze de fout in een redenering vinden.
Poezie is een leuke hobby, maar we kunnen niet van iedere hobby een verplicht examenvak maken.
Literatuur wordt in het onderwijs vreselijk overschat. Literatuur is belangrijk, maar niet belangrijker dan muziek, film of TV. En die dingen zien ik ook niet terug komen als verplichte examen onderwerpen.
Bas Jongenelen zegt
Ik schreef hierboven dat de genoemde zes bundels voorbeelden zijn. Dat er ook andere bundels zijn om mee te beginnen. Ik vind het een prima idee om zes moderne bundels (uit de afgelopen tien jaar of zo) als examenbundels voor te schrijven. Een mengvorm is ook mogelijk, drie oudere bundels en drie moderne. Dat is mijn punt helemaal niet. Ik wil graag een CE van een hoog niveau. Het huidige CE vraagt niet genoeg van de VWO-leerling. We krijgen het niveau omhoog met een poëzie-examen. Over welke dichters en welke dichtbundels het dan moet gaan, tja, daar worden we het wel over eens hoor.
Bas Jongenelen zegt
Als het huidige CE inderdaad de leerlingen liet lezen, schrijven en argumenteren, dan heb je gelijk. Deze vaardigheden zijn heel belangrijk – en misschien wel CE-waardig. Het geval is dat het CE op het VWO een heel slap examen is. Binnen twee of drie weken is het mogelijk om iemand voor te bereiden op het CE (ja, daar heb ik ervaring mee). Heb je als leerling 6 jaar VWO gehad, is je meesterproef voor Nederlands binnen twee weken onder de knie te krijgen. Het niveau van het VWO-CE moet omhoog.
Ten tweede muziek, film en TV. Ja, die zijn ook belangrijk. En ja, die horen ook op school gedoceerd te worden. Goed literatuuronderwijs besteedt ook daar ook aandacht aan. Gelukkig zijn er heel veel docenten Nederlands die films, tv-series en muziek(teksten) de klas in nemen. Dat er meer aandacht is voor literatuur komt omdat literatuur langer bestaat dan film. Literatuur (in de zin van romans), film en TV(-series) vallen onder het hoofdgenre van de epiek, poëzie en muziek worden over het algemeen ingedeeld onder de lyriek (met uitzondering van teksten als het Lied van Heer Halewijn en, Eminem's Stan en Dylan's The Hurricane – dat zijn episch-poëtische teksten). Het lijkt me een uitstekend idee om een CE te maken met de combinatie van literatuur, film, TV en muziek. Dat levert een zeer boeiend en leerzaam CE op.