• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De delete-knop en de bestsellerindustrie

27 september 2016 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

9780674417076Dertig jaar geleden had ik niet moeten proberen om ’s ochtends vroeg een stukje te schrijven. Ik woonde toen in een studentenkamer en had alleen een oude tikmachine. Als ik daar buiten de reguliere uren om op werkte, werd mijn benedenbuurvrouw zo kwaad van het geluid – ‘ben je nu alweer je kamer aan het veranderen!’ – dat ik het wel uit mijn hoofd zou laten om dat buiten de gewone uren te doen.

De computer heeft het allemaal veranderd. Schrijven is bijvoorbeeld steeds minder geluid gaan maken: op de gemiddelde laptop hoor je het nog wel zachtjes als je in dezelfde ruimte bent, maar op slimme schermen merk je er niets meer van. En dat is natuurlijk nog maar de kleinste van alle veranderingen die er in het ambacht zijn gekomen.

Wat een briljant idee om een ‘literaire geschiedenis van het tekstverwerken’ te schrijven en zo in kaart te brengen hoe het (literaire) schrijven en de computertechniek in de afgelopen decennia samen zijn veranderd. De Amerikaan Matthew Kirschenbaum doet het, in een boek met de briljante titel Track Changes.

WordPerfect

De computer is natuurlijk niet in eerste instantie ontworpen om op te schrijven en de eerste decennia waren de apparaten te groot en te duur om op de gemiddelde zolderkamer van de gemiddelde auteur te passen. Pas na verloop van tijd bedacht men dat zoiets van voordeel kon zijn: voor typistes bij grote bedrijven. Pas met de komst van PC’s – en in het begin had je ook nog in tekstverwerken gespecialiseerde computertjes – konden schrijvers zich een eigen apparaat veroorloven.

Kirschenbaum beschrijft mooi hoe heel verschillende auteurs als Stephen King of John Updike overtuigd raakten van het nut van die machines. Het betekende bijvoorbeeld enorme macht – je kon teksten zonder moeite eindeloos bewerken en op ieder moment desgewenst een prachtig uitgelijnde complete versie afdrukken. Niet voor niets heette een van de dominante tekstverwerkers dertig jaar geleden WordPerfect, zegt Kirschenbaum.

Zetters

De mogelijkheden gaven schrijvers ook een gevoel van macht: ze konden natuurlijk altijd al met hun personages doen en laten wat ze wilden, maar nu konden ze ze letterlijk met één druk op de (Delete-)knop van de aardbodem laten verdwijnen.

Tegelijkertijd betekende het voor alle schrijvers, niet alleen de literaire, uiteindelijk waarschijnlijk niet dat ze minder werk hadden, maar vooral dat de typistes (meestal vrouwen), de eindredacteuren en de zetters uit hun leven verdwenen. Wij die weleens een woord op papier zetten zijn daarom allerlei dingen gaan doen die vroeger helemaal ons werk niet waren.

Betere boeken

Er zijn natuurlijk ook gevolgen voor het historisch letterkundig onderzoek, al weten we niet precies wat die zijn. Lange tijd werd gevreesd dat je geen reconstructies meer zou kunnen doen van de ontwikkeling van een werk, nu allerlei tussenliggende stadia niet meer in manuscriptvorm gedocumenteerd worden. Inmiddels wordt het steeds gebruikelijker dat de online-tekstverwerker juist een heel uitgebreid archief bijhoudt van alle veranderingen die er ooit in een tekst zijn gemaakt.

Of een en ander nu echt invloed heeft gehad op het literaire werk zelf, is ondertussen niet helemaal duidelijk. De literatuur is in ieder geval nog niet ten onder gegaan aan de tekstverwerker, maar het is niet duidelijk dat er nu meer, of betere, boeken zijn gekomen.

Studentenkamer

Het grootste effect, zegt Kirschenbaum, is er mogelijk geweest op de bestsellerindustrie. Een fenomeen als James Patterson, die met een atelier van schrijvers, de ene verkoopknaller na de andere de markt op werpt (een op de 17 boeken die in Amerika over de toonbank gaat heeft zijn naam op de kaft, en hij verkoopt meer dan de vijf belangrijkste andere bestsellerschrijvers bij elkaar) had zonder de computer niet kunnen staan. Hij heeft het schrijven van boeken tot een heuse industrie gemaakt.

Toch kun je geloof ik niet zeggen dat dit nu de toekomst van het schrijven is. Tegelijkertijd gebeurt natuurlijk ook het omgekeerde: de jongen die op zijn studentenkamer in zijn dooie eentje zit te typen, kan wat hij te zeggen heeft ook voordat alle anderen wakker zijn al op internet hebben staan. De bandbreedte van publicatiemogelijkheden is vooralsnog alleen maar toegenomen. Ik ben benieuwd hoe het vervolg op Kirschenbaums boek er over dertig jaar uitziet.

Matthew G. Kirschenbaum. Track Changes. A Literary History of Word Processing. Cambridge, Mass & London, UK: The Belknap Press, 2016. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: letterkunde, literatuurgeschiedenis, tekstverwerken

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d