• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De professor mag wel wat sneller

22 september 2016 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

9781442645561_custom-52892ca8cf9cbadc4986fc921040765197999487-s400-c85Er bestáán natuurlijk wel academici die vinden dat alles nu prima geregeld is in de academische wereld, met alle formulieren en evaluaties en commissies en tussentijdse toetsen en ondoorzichtige websites, maar je hoort nooit iets van ze. Ze hebben het misschien te druk met het doen van hun bureaucratische plicht, en het verwerven van een machtige positie in eigen kleine kring, maar ik denk dat ze ook echt in de minderheid zijn.

Niet dat je van de meerderheid dan wel veel hoort. Misschien zijn die mensen óók wel teveel bezig met al die formulieren en evaluaties, met protesteren tegen het feit dat de kamers van hun afdeling bij de nieuwste herindeling niet meer naast elkaar komen te liggen en het opknippen van hun onderzoek in zoveel mogelijk kleine artikeltjes voor zo prestigieus mogelijke tijdschriften. Maar ik geloof ook dat de meeste mensen eigenlijk denken dat het zinloos is om te discussiëren over wat er allemaal mis is.

Zonniger

Daarom is het toe te juichen als af en toe wél iemand protesteert, zoals de Canadese literatuurwetenschappers Maggie Berg en Barbara Seeber doen in hun boek The Slow Professor. Maar daarmee is het positiefste ook wel gezegd over dit boekje. De twee hebben zich tot doel gesteld om de academische wereld meer aansluiting te laten vinden bij de zogenoemde slow food-beweging, die zich verzet tegen de snelle, over de hele wereld op dezelfde manier klaargemaakte snack en zich daarentegen inzet voor de lokale met liefde bereide maaltijd.

Welnu, denk zelf een half uurtje na over hoe je dat slow idee zou kunnen overzetten naar de academische wereld en je hebt dit boekje. Zorg ervoor dat we meer lol hebben bij onderwijs geven want dan wordt dat onderwijs ook beter! Zorg ervoor dat we langer kunnen nadenken en niet de hele tijd hoeven te publiceren en we krijgen dieper inzicht! Zorg dat er meer collegialiteit is onder academici in plaats van alleen maar competitie en de wereld wordt een stuk zonniger!

Helemaal anders

Berg en Seeber wijzen erop dat er inmiddels al een aantal boeken is geschreven waarin het huidige krakende academische bestel wordt aangeklaagd en dat zij nu eens een positiever boek wilden schrijven dat er bovendien over gaat wat de permanent overwerkte universitair docent zélf kan doen.

Het gevolg daarvan is echter dat ze een boek hebben geschreven zonder veel analyse. Ieder hoofdstuk begint weliswaar met een vrij academische samenvatting van wat die andere boeken allemaal al hebben gezegd, maar uiteindelijk gaan de auteurs zelf niet veel verder dan fantasietjes over hoe mooi het zou zijn als alles eens helemaal anders was: niet zoveel gezeur aan hun hooggeleerde hoofden.

In alle rust

Het is in de eerste plaats volkomen onduidelijk hoe je al dat fijne lol-krijgen-in-je-onderzoek-en-je-onderwijs precies moet aanpakken als er niet iets verandert in een systeem dat steeds minder boodschap heeft aan lol. En belangrijker nog: de auteurs leggen in mijn ogen onvoldoende uit waarom nu juist dit langzame, dit nostalgische terugverlangen naar de tijden dat de professor waardig in zijn/haar toga langs de grachten liep om diep na te denken over het boek waar zij al vijftien jaar mee bezig was, waarom dat nu het ideaal zou vertegenwoordigen.

Het is bijvoorbeeld een pleidooi voor de almacht van de ivoren toren, voor een academische wereld die zich volkomen afkeert van de samenleving; het is de professor die helemaal voor zichzelf bepaalt wat er belangrijk zal zijn en daar in alle rust aan werkt.

Zoiets is een leuke dagdroom voor de overspannen academicus, maar helpt het de discussie ook verder?

Beter eten

Denken dat het anders moet dan Berg en Seeger schrijven is niet per se denken dat we dus moeten evalueren en structureren. Denken dat dit anders moet betekent trouwens ook niet dat je wil dat de academische vrijheid inderdaad verder wordt ingeperkt. Het kan juist betekenen dat je vindt dat de academie méér in de samenleving moet staan en dat minder moet doen door zichzelf doorlopend kwantitatief te evalueren, en meer door deel te nemen aan discussies. Neerlandistiek is bijvoorbeeld ook niet bepaald ‘slow’, maar je kunt ons toch ook moeilijk verwijten dat we de managementcultuur promoten.

Wat dan een beetje tegenvalt in The Slow Professor is dat zo vanzelfsprekend, zonder echte argumenten wordt aangenomen dat slow het enige alternatief is voor het huidige systeem, en dat ieder argument tegen dat systeem dús een argument voor slow is. Dat is armoedig.

Het is zoals met die echte slow movement. Je kunt wel iedere zaterdag alle boeren in je omgeving affietsen voor melk, eieren en zelfgemalen bloem, zodat jij met je gezin heerlijk slow pannekoeken kunt bakken en deze in de septemberzon verorberen. Maar je kunt er ook naar streven dat meer mensen over de hele wereld beter eten, of dat je op zijn minst voor de hele buurt een stapel pannekoeken bakt, al is dat dan niet zo slow.

Maggie Berg and Barbara Seeber. The Slow Professor: Challenging the Culture of Speed in the Academy. Toronto: Toronto University Press, 2016. Meer informatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: academie, universiteit, wetenschapsbeleid

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d