Er wordt een socialemedia-analysepakket aangeschaft in ons managersfeuilleton De verleden tijd van lijken.
Door Marc van Oostendorp
“Ja, dames en heren,” zei Wouter, terwijl hij om zich heen keek . “We openen de vergadering, en tot mijn genoegen – ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb zó’n hekel aan vergaderingen! Affijn, het moet nu eenmaal! – hebben we slechts één agendapunt: ons socialemediabeleid.”
“Ik zou daar nog een puntje aan willen toevoegen,” zei de voormalige postdoc Femke. “Namelijk hoe we omgaan met de nieuwe reglementen die het faculteitsbestuur heeft opgesteld.”
“Uitstekend!” zei Wouter. “Zullen we dat dan punt 1 of punt 2 maken?” Hij keek de kring nogmaals rond, maar de aanwezigen deden er het zwijgen toe. “Misschien is het beter om dat punt op nummer 2 te zetten. We zouden het eventueel ook onder wvttk kunnen plaatsen,” overwoog hij even. “Maar daar is het toch te belangrijk voor. En zó uitgebreid is de agenda dan nog steeds niet. Heeft er iemand bezwaar tegen?”
Sophie tikte ongeduldig met haar pen op haar tablet. “Laten we nu maar doorgaan,” zei ze. “Zo leuk is dat vergaderen nu ook weer niet. Al begrijp ik natuurlijk best dat het erbij hoort.”
“Juist,” concludeerde Wouter. “Heel juist! Vergaderen is tijdverspilling. Ik zou ook liever onderzoek doen, maar het komt er nu eenmaal niet altijd van. Dan stel ik voor dat we nu dan toch eindelijk echt aan punt 1 beginnen. Het socialemediabeleid… Gerard, ik stel voor dat jij dit punt even inleidt.”
Ietwat saai schraapte Gerard zijn keel. “Er zijn een aantal problemen met het gebruik van sociale media, zoals” Twitter”, “Facebook” en “Snapchat”, zei hij, terwijl hij op de tegenover hem liggende muur een dia projecteerde waarop de woorden Twitter, Facebook en Snapchat stonden. “Verschillende mensen in onze afdeling zijn de laatste tijd goed bezig op de sociale media.” Een nieuwe dia toonde de foto’s van verschillende medewerkers met de namen van hun accounts op de sociale media. “Maar er is een probleem. We weten absoluut niet wat de effectiviteit is van al dit socialemediagedrag.” Er verscheen nu een dia met het woord EFFECTIVITEIT en een vraagteken.”
“Dank je wel, Gerard,” zei Wouter. “Wij van het MT willen daarom in de komende periode al jullie tweets en Facebook-berichten analyseren op effectiviteit. Welke berichten worden het vaakst geliket? Op welk moment van de dag worden zulke berichten geplaatst? Hoe kunnen we de deelbaarheid van individuele mededelingen optimaliseren? Zo kunnen jullie voortaan precies de juiste teksten op precies het juiste moment op Facebook zetten, zodat we daar met zijn allen van profiteren. We willen daarvoor een professioneel socialemedia-analysepakket aanschaffen, als de vergadering daarin toestemt.” Hij keek nog eens rond.
“Dat lijkt me dan in orde,” zei hij. “Zo kunnen we snel over naar punt 2. Lekker hoor! Zo gaat een vergadering lekker vlug en kunnen we snel over naar belangrijkere zaken!”
Laat een reactie achter