• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Bewust geletterd en taalcompetent

1 maart 2017 door Neerlandistiek voor de klas Reageer

Door Peter-Arno-Coppen en Theo Witte
Namens de meesterschapsteams Nederlands

Het heeft even geduurd, maar precies een jaar na de publicatie van het Manifest Nederlands op School van de Meesterschapsteams Nederlands komt de Taalunie met haar eigen visietekst Iedereen taalcompetent! Net als de meesterschapsteams zet de Taalunie in op de waarde van bewuste kennis over de Nederlandse taal, literatuur en cultuur, en vindt zij dat die in het schoolvak geïntegreerd zou moeten worden aangeboden.

De Taalunienotitie sluit aan bij de grote eensgezindheid over de te volgen koers, die het vorig jaar door de meesterschapsteams al werd samengevat in de leuze Meer inhoud, meer plezier, beter resultaat. De meesterschapsteams zijn dus heel positief over dit belangrijke signaal dat de Taalunie zich bij deze eenstemmigheid aansluit.

Valt er dan geen kritische noot meer te kraken? Natuurlijk wel. Voor een deel lijdt Iedereen Taalcompetent! een beetje aan hetzelfde euvel als destijds het Manifest: allemaal leuk en aardig, maar hoe moeten we dit concretiseren? Ook kan opgemerkt worden dat de nadruk bij de Taalunie meer ligt op taal dan op fictie en literatuur. Dat neemt echter niet weg dat ook deze notitie weer eens onderstreept dat het tijd is om de handen ineen te slaan en koers te zetten naar een grondige herziening van de eindtermen en het curriculum van het kernvak Nederlands.

De Meesterschapsteams Nederlands zijn over het algemeen zeer positief over de notitie van de Taalunie, niet in de laatste plaats omdat we veel van onze bevindingen over de huidige toestand van het schoolvak en onze visie op de toekomst van het taal- en literatuuronderwijs in dit beleidsadvies herkennen. Zo is het verheugend dat de Taalunie net als wij sterk inzet op de ontwikkeling van bewuste taalcompetentie en nadrukkelijk plaats inruimt voor de expressieve functie van taal, die in het Noordelijk deel van ons taalgebied geheel ten onder dreigde te gaan door de vrijwel uitsluitend functionalistische benadering die het taalonderwijs nu al enkele decennia domineert. Ook hamert de Taalunie volgens ons terecht op het herstel van de samenhang tussen taal, taalvaardigheid en literatuur.

Er zijn drie punten die wat ons betreft wel iets meer aandacht hadden mogen krijgen in de notitie, of scherper naar voren hadden kunnen worden gebracht. Het eerste punt betreft de kennisinhoud van ons vak. Hoewel de notitie op diverse plaatsen het belang van Content Language Integrated Learning (CLIL) predikt, worden hieruit eigenlijk nauwelijks conclusies getrokken over de vakinhoud van het schoolvak Nederlands. Over literaire, digitale, informele en zakelijke taal zijn de laatste eeuw belangrijke wetenschappelijk inzichten verworven, maar het onderwijs plukt daar nauwelijks de vruchten van. Onderwerpen als retorica, taalvariatie, interculturele communicatie, framing, representatie, hoge en lage cultuur, taalontwikkeling en vele andere onderwerpen uit de rijke en gevarieerde kennisbron van de neerlandistiek zijn wat ons betreft belangrijke ingrediënten, of op zijn minst inspiratiebronnen voor de inhoud van het schoolvak, die niet alleen de vaardigheid maar ook de algemene ontwikkeling van de leerlingen zouden bevorderen. De dramatisch teruglopende aantallen leerlingen die aan het einde van het vwo geïnteresseerd zijn in een studie Nederlandse Taal en Cultuur (van 505 in 2009 tot 202 in 2016) zijn zeker mede het gevolg van het vaardigheidskarakter en het zwakke academische imago van het vak Nederlands op school.

Een tweede punt van aandacht is dat in de notitie van de Taalunie de nadruk wel heel erg ligt op de taal. De Nederlandse cultuur en literatuur komen pas aan het einde uit de verf. Dat ligt misschien ook wel enigszins aan de samenstelling van de commissies en de keuze van specialisten die bij dit rapport zijn betrokken. In die commissies zijn de neerlandistische letterkundigen en literatuurwetenschappers zwaar ondervertegenwoordigd (ook als we Ronald Soetaert twee keer meetellen). Het lijkt erop dat de Taalunie het belang van cultuur en literatuur wel onderkent, maar het lijkt ons cruciaal dat daarom ook de neerlandistische letterkundigen en literatuurwetenschappers hierover meepraten.

Het laatste punt dat wat ons betreft meer aangescherpt had mogen worden is het bewustzijn van de eigen competentie van de leerlingen en studenten. Wij delen de opvatting dat de ontwikkeling van taalcompetentie een betere monitoring en stroomlijning behoeft, maar we vinden ook dat leerlingen vooral zelf bewust moeten zijn van het niveau van hun taalcompetentie, zodat zij zelf ook meer betrokken raken bij hun eigen taalontwikkeling. Alleen op die manier kan het onderwijs uiteindelijk leiden tot een bewuste geletterdheid waarmee leerlingen zich ook na de school kunnen blijven ontwikkelen tot taalvaardige en literair en cultureel competente burgers. Daartoe zullen zowel leerlingen als docenten permanent moeten kunnen beschikken over een oriënteringsbasis voor hun eigen ontwikkeling, van waaruit zij realistische doelen kunnen stellen. Dit metacognitieve aspect is de portée van het predicaat bewust in bewuste geletterdheid, en hoewel met taalcompetentie ongeveer hetzelfde bedoeld lijkt te worden als met bewuste geletterdheid, raakt dit metacognitieve element naar ons idee te zeer op de achtergrond.

Hoe moet het verder? Er zijn het afgelopen jaar, al dan niet onder invloed van ons Manifest, al verschillende initiatieven ontstaan vanuit de docenten Nederlands om samen met wetenschappers, didactici en andere betrokkenen nieuw materiaal te ontwikkelen voor een rijkere inhoud. Ook zijn er constructieve gesprekken gestart tussen politiek, onderwijsontwikkelaars en docenten voor een andere wijze van toetsing in de centrale examens. Er is dus niet alleen eenstemmigheid maar ook al samenwerking. De meesterschapsteams vinden dit allemaal positieve ontwikkelingen. Zij zullen zich blijven inspannen om vanuit hun eigen expertise en die van de geesteswetenschappen een bijdrage te leveren aan de verbetering van het schoolvak.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: middelbaar onderwijs, Nederlandse Taalunie, onderwijs, Taalunie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d