Door Arnoud Kuijpers
Mijn leerlingen uit vwo 4 schreven in 5 lessen een boek en gaven dat vervolgens uit. Je kunt ‘De gebroken hemel’ bestellen bij bol.com, zoals je in dit artikel uit de Gelderlander kunt lezen. Hoe heb ik deze opdracht aangepakt?
- Allereerst 1 les brainstormen aan de hand van twee vragen via Mentimeter: ‘Welke personages moeten erin voorkomen’ en ‘Waar zou het verhaal over kunnen gaan’. Aan de hand van die uitkomsten kwamen we met de klas uit op een gebeurtenis in een hotel (die heb ik verzonnen), waarbij ieder hoofdstuk (geschreven door een leerling) vanuit een gast uit dat hotel wordt geschreven (door m’n leerlingen verzonnen).
- Vervolgens heb ik een Google Document aangemaakt en met de klas gedeeld. Iedereen kon tegelijkertijd aan de roman werken. Mijn voorwaarde: het motief (een tikkend wekkertje) moet in elk hoofdstuk terugkomen, inclusief een link met een van de andere hoofdstukken.
- Leerlingen zijn druk bezig geweest met schrijven. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van twee taaltutoren van de Radboud universiteit, die leerlingen meehielpen zinnen beter te formuleren. Er werd een app-groep aangemaakt, die op sommige dagen ontplofte (meer dan 600 ongelezen berichten na een uurtje sporten). De leerling die de eerste les aangaf ‘Meneer, deze opdracht gaat écht niet werken.’ heeft er uiteindelijk de meeste tijd ingestoken omdat hij zo enthousiast was.
- Toen de roman klaar was hebben leerlingen de omliggende hoofdstukken van hun eigen hoofdstuk gecontroleerd op taalfouten en zinsbouw. Een leerling heeft de voorkant gemaakt. De titel en het pseudoniem werden democratisch gekozen.
- De roman was klaar, en na een kritische blik van mij, heb ik het boek uitgegeven via Brave New Books. Daar kun je ook een ISBN-nummer aanvragen zodat het boek uiteindelijk via bol.com wordt uitgegeven.
- Na de vakantie had ik de exemplaren binnen en vol trots heb ik mijn leerlingen hun boek overhandigd. Maar daar bleef het niet bij, want hoe promoot je nu zo’n boek? Die vraag zorgde wederom voor veel energie. In een kwartier tijd werden de taken verdeeld en ging iedere leerling aan de slag. Diezelfde middag kwam de Gelderlander langs en werden ze door verschillende radioprogramma’s benaderd. Afgelopen zaterdag waren ze te horen in de Taalstaat op radio 1.
Een schrijfopdracht naar m’n hart: leerlingen zijn zelf heel hard aan het werk, het is betekenisvol en verschillende vaardigheden worden aangesproken. Het boek kun je nog steeds bestellen, dat zullen m’n leerlingen fantastisch vinden.
Vorkbaard zegt
Wat een interessant pseudoniem. Is het een verzameling voorletters?