Lezen voor het leven biedt inspiratie aan docenten en lerarenopleiders die de vormende kracht van verhalen nog meer willen benutten. Ook aan schoolleiders en beleidsmakers die invulling willen geven aan bildung, biedt dit boek concrete handvatten. Het uitgangspunt is een deugdenbenadering die focust op de goede en minder goede eigenschappen van personages en leerlingen stimuleert zich af te vragen hoe hun eigen karakter in elkaar zit. Hoe moedig, eerlijk of respectvol zijn ze zelf?
In dit boek met aansprekende illustraties worden zes vormende romans uit de westerse cultuur uitgelicht. Dat zijn het epos Herakles, Cervantes’ Don Quichot, De Fabels van La Fontaine, Goethes Het lijden van de jonge Werther, Couperus’ Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan en Orwells Nineteen Eighty-Four.
Lezen voor het leven bevat voorbeeldlessen die zijn ontworpen en uitgeprobeerd door een ontwikkelgroep van lerarenopleiders en docenten. Ook biedt het boek achtergronden bij de relaties tussen kunst, vorming en onderwijs. Boeiende interviews over de vormende boeken van onder andere Jet Bussemaker, schrijver Jan Terlouw en filosoof Martha Nussbaum maken het boek compleet.
Laat een reactie achter