• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘Elke jongen leest een ander boek’

14 september 2017 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

Hoe bepaal je wat een zin betekent? Het moet ongeveer zo gaan: je zoekt in het gigantische woordenboek in je hoofd op wat ieder van de woorden betekent, je bekijkt hoe die woorden zich in de zin tot elkaar verhouden – wat het onderwerp is en wat het lijdend voorwerp, bijvoorbeeld – en dan stel je de betekenis van de zin vast. De betekenis van

Adri leest Turks Fruit.

wordt uniek bepaald door de betekenis van Adri, van lezen en van Turks Fruit, en van de verschillende rollen die deze woorden in de zin spelen.

Maar dan! Hoe zit dat met de volgende zin:

Elke jongen leest een ander boek.

Die zin betekent zoveel als: elke jongen leest een ander boek dan elke andere jongen, dat wil zeggen Adri leest een ander boek dan Jan én een ander boek dan Koos, en Jan leest ook nog eens een ander boek dan Koos. In een wereld waarin we slechts deze drie jongens in beschouwing nemen.

Deze zin roept, zegt de Duitse taalkundige Sigrid Beck in een recent artikeltje, met andere woorden een een vergelijking op van paren jongens, terwijl die nergens expliciet wordt genoemd. Ja, het woord ander heeft er natuurlijk mee te maken, dat woord roept vergelijkingen op. Tegelijkertijd kan dat woord dat ook weer niet in iedere zin doen. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen:

Koos, Jan en Adri lezen een ander boek.

Althans, niet met de gewenste betekenis – dit kan alleen betekenen dat de jongens allemaal een ander boek lazen dan een ongenoemde andere persoon. Om de gewenste betekenis te krijgen moet je elk (of ieder) toevoegen (Koos, Jan en Adri lazen elk een ander boek.) Het is dus de manier waarop een woord als elk(e) en een woord als ander op elkaar reageren in een en dezelfde zin.

Vergrotende trappen van bijvoeglijk naamwoorden reageren weer anders op woorden als elk:

Elke jongen leest een langer boek.
Koos, Jan en Adri lezen elk een langer boek.

Zo’n zin heeft alleen een betekenis in een bijzondere omstandigheden. Je moet de jongens ervoor op een rij zetten. Bijvoorbeeld: er is een festival voor lezende jongens. Een voor een klimmen ze het podium op om een boek te lezen, en elke jongen leest een langer boek. In dit geval betekent de zin dus: Elke jongen leest een langer boek dan de vorige jongen.

Een reden waarom die volgorde wordt afgedwongen, zegt Beck, is dat een paarsgewijze vergelijking hier niet werkt. Als Koos een langer boek leest dan Jan en Adri, dan kunnen Jan en Adri dus onmogelijk een langer boek lezen dan Koos. De zin kan onder paarsgewijze interpretatie dus nooit waar zijn, en daarom ga je op zoek naar een andere betekenis. Een externe ordening van de jongens, bijvoorbeeld door ze een voor een op het podium te roepen, kan die andere betekenis aanreiken.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: comparatief, semantiek, trappen van vergelijking, vergrotende trap

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d