• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eindexamen moet meer disciplines bevatten dan louter tekstbegrip

27 november 2017 door Redactie Neerlandistiek Reageer

De studentenaantallen Nederlands lopen terug. Hoe komt dat? De redacties van Neerlandistiek en van VakTaal vroegen het aan studenten Nederlands in Utrecht. Deze week publiceren wij vier reacties van deze studenten. De reacties van Marlou Flos en Mariska van den Hove verschijnen in VakTaal. Studenten, ook van andere steden, kunnen nog steeds insturen naar Neerlandistiek.

Door Julia van den Beld

In de jaren zeventig telde de studie Nederlandse taal en cultuur meer dan tweehonderd eerstejaars. Hoe kan het dat zich anno 2017 nog maar 42 eerstejaars hebben ingeschreven voor een studie, waar de studenten zelf zo enthousiast over zijn?

Nederlands was op middelbare school mijn lievelingsvak. Ik heb altijd les gehad van enthousiaste docenten en vooral in de eerste, tweede en derde klas deden we veel creatieve opdrachten naast de gewone lesstof. Ik vond alle disciplines interessant, van grammatica tot literatuur, waardoor voor mij al vrij vroeg duidelijk was dat ik me verder in het vak wilde verdiepen. Ik heb toen open dagen bezocht en heb me vervolgens ingeschreven voor de studie Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit van Utrecht. Ik zit nu in het tweede blok van mijn eerste jaar en ik heb het ontzettend naar mijn zin. De studie is precies wat ik ervan verwachtte en ik zit helemaal op mijn plek.

Enthousiasmeren

Toch loopt het aantal studenten Nederlands elk jaar verder terug. Hoewel ikzelf op wel de middelbare school enthousiast geworden ben voor het vak Nederlands, heb ik het idee dat dit de plek is waar het fout gaat. Ik zie mezelf als uitzondering op de regel en ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen warm loopt voor de lessen Nederlands. Dit heeft naar mijn mening met name te maken met het eindexamenprogramma van het vwo. Er is de laatste tijd sowieso veel kritiek op het eindexamen Nederlands; het eindexamen 2016/2017 was het meest beklaagde examen ooit. Niet alleen zou het inhoudelijk niet goed in elkaar zitten — op veel vragen is bijvoorbeeld niet een eenduidig antwoord te geven – ook is het feit dat louter tekstbegrip getoetst wordt niet representatief voor het vak Nederlands, dat uit verschillende disciplines bestaat.

Het achterliggende idee is dat andere takken als literatuur, grammatica, woordenschat en spreek- en schrijfvaardigheid getoetst worden in het schoolexamen. In de praktijk is het gevolg hiervan echter dat scholieren in de vijfde en zesde klas toch voornamelijk bezig zijn met tekstbegrip, omdat dit voor het examen getraind moet worden. Die examentraining wordt door veel leerlingen als saai en vervelend ervaren. Hierdoor ontstaat een negatieve associatie met het vak Nederlands, wat natuurlijk niet bijdraagt aan het enthousiasmeren van leerlingen voor het vak en de studie. En dit alles gebeurt precies in de periode dat de leerlingen hun studiekeuze moeten maken.

Verkeerd beeld

Ook krijgt de scholier een verkeerd beeld van de inhoud van de studie Nederlands. De studie Nederlandse taal en cultuur wordt door menig scholier vanzelfsprekend in verband gebracht met het vak Nederlands. Het vak Nederlands dat op de middelbare school wordt gegeven is echter niet representatief voor de opleiding. Allereerst komt dat door het uitvoerig geven van examentraining, zoals eerder genoemd, waardoor de andere disciplines op de achtergrond geraken. De studie Nederlandse taal en cultuur bestaat namelijk uit veel meer dan enkel tekstbegrip. Tekstbegrip zoals in het voortgezet onderwijs wordt gegeven maakt daar bovendien helemaal geen deel van uit. Daarbij is velen niet bekend wat de studie dan wel inhoudt.

De opleiding bestaat uit drie hoofdrichtingen: taalkunde, letterkunde en taalbeheersing. Bij taalkunde wordt ingegaan op hoe de Nederlandse taal in elkaar zit en hoe taal zich ontwikkelt, wat dus veel breder is dan de traditionele grammatica die leerlingen in het voortgezet onderwijs aangeleerd krijgen. Letterkunde komt naar mijn mening wel redelijk overeen met de literatuurlessen op de middelbare school, zij het niet dat er veel dieper op de stof ingegaan wordt. Bij taalbeheersing onderzoek je wat een tekst tot een begrijpende samenhangende tekst maakt, hoe je boodschappen overtuigend overbrengt en hoe je teksten kunt optimaliseren. Ook dit heeft vrij weinig meer te maken met tekstbegrip zoals dat in het voortgezet onderwijs voor het eindexamen behandeld wordt. Wanneer de scholier niet alleen een negatieve associatie heeft met het vak, maar ook een verkeerd beeld heeft van de inhoud van de opleiding, is het losse gevolg dat hij/zij waarschijnlijk geen open dag zal bezoeken. De kans dat de scholier zich inschrijft voor de opleiding is erg klein.

Mooie studie

Verder heeft menigeen een verkeerd beeld over het beroepsperspectief. ‘Als je Nederlands studeert, word je docent’ is wijdverbreide opvatting. Nu wil ik natuurlijk niets afdoen aan het leraarschap — zelf ambieer ik een carrière in het onderwijs. Het gaat mij echter om de misvatting dat het enige beroep dat je na de opleiding kunt uitoefenen dat van leraar is. Nederlandse taal en cultuur is met drie hoofdrichtingen een erg brede opleiding en dat gaat gepaard met een breed beroepsperspectief. Natuurlijk hangt het af van de richting waarin de student zich heeft gespecialiseerd, maar beroepen als voorlichter, reclamemaker, journalist, beleidsmedewerker of redacteur liggen in het verschiet.

Persoonlijk denk ik dat het een enorm verschil zou maken als het eindexamenprogramma aangepast zou worden. Het eindexamen zou meerdere disciplines moeten bevatten dan louter tekstbegrip. Dit zou de lessen Nederlands in de vijfde en zesde klas minder eenzijdig maken, waardoor meer scholieren worden geënthousiasmeerd voor het vak. Interesse voor het vak kan ertoe leiden dat meer studenten zich gaan verdiepen in de studie door bijvoorbeeld open dagen te zoeken. Op die manier krijgen ze een goed beeld van de inhoud en het beroepsperspectief, waardoor er hopelijk meer mensen voor de mooie studie Nederlandse taal en cultuur kiezen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: eindexamen, schoolvak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d