De nieuwe Parelduiker is er bijna en bevat behalve de vertrouwde artikelen over schrijvers, zoals een ode aan Peter van Straaten en een duik in de nalatenschap van C.C.S. Crone, nog twee opmerkelijke stukken:
Jan Cremer en de Prozaprijs van Amsterdam 1967
Rumoer rond Cremer: precies 50 jaar geleden kwam de jury van de Prozaprijs van de gemeente Amsterdam niet tot een eensluidend oordeel aan wie de prijs moest worden toegekend. Twee leden waren voor Jan Cremer, één voor Renate Rubinstein. Het leidde tot een conflict tussen de Amsterdamse Kunstraad en B&W van Amsterdam. Jurylid H.U. Jessurun d’Oliveira klapt uit de school.
Het ongelijk van Carmiggelt
In 1964 verweet Simon Carmiggelt Lucebert dat die zijn kunstwerken gereserveerd hield voor ‘botte, van smaak en gevoel gespeende burgers, die niets van welk kunstwerk dan óók begrijpen, maar het aan de wand hangen als statussymbool.’ Lucebert kon een voorbeeld nemen aan Aat Veldhoen, die betaalbare kunst maakte voor de gewone man. Lucebert-biograaf Wim Hazeu tikt Carmiggelt op de vingers.
De Parelduiker 2017/5 verschijnt begin december.
isbn 978 90 5937 493 5 (ook via het cb bestelbaar). 80 blz. € 12,50.
Abonnement (5 nummers) € 49,90. Digitaal abonnement (pdf) € 34,90, losse nummers digitaal € 7,50.
De Parelduiker is een uitgave van de Stichting Het Oog in ’t Zeil i.s.m. Uitgeverij Bas Lubberhuizen en wordt financieel ondersteund door het Nederlands Letterenfonds, het R.O. van Gennep Fonds en de Stichting Vrienden van De Parelduiker. Redactie Hein Aalders (eindredactie), Marco Daane, Marco Entrop, Marsha Keja, Menno Voskuil en Thijs Wierema. Zie ook: www.parelduiker.nl
Laat een reactie achter