• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De meesterschapsteams Nederlands over een nieuw curriculum

11 februari 2018 door Peter-Arno Coppen Reageer

door Peter-Arno Coppen

Sinds de meesterschapsteams Nederlands in januari 2016 hun Manifest Nederlands op School publiceerden en daarbij het begrip bewuste geletterdheid introduceerden, heeft de tijd niet stilgestaan. De door de overheid ingezette herbezinning op het onderwijs (Onderwijs 2032) heeft een opvolger gekregen in Curriculum Nu, waarin docentontwikkelteams per leergebied het komend jaar de bouwstenen moeten leveren voor een nieuw curriculum. Ondertussen hebben de meesterschapsteams verder gewerkt aan de uitwerking van het begrip bewuste geletterdheid, onder andere door zelf met docentontwikkelteams aan de slag te gaan om materiaal te ontwikkelen. Afgelopen vrijdag publiceerden zij op hun website een visiestuk. Waar komt dat vandaan?

In het kader van Curriculum Nu waren de meesterschapsteams uitgenodigd om hun visie op een nieuw curriculum uit te werken, met name met betrekking tot ‘het wat.’ Curriculum Nu beperkt zich in eerste instantie tot het wat, het hoe komt later pas aan de orde.

Voor de uitwerking van die visie hebben de meesterschapsteams ruggespraak gevoerd met verschillende betrokkenen bij het schoolvak, onder andere op een tweedaags symposium eind september 2017. Daar hebben zij met andere neerlandici (vakwetenschappers en vakdidactici) gediscussieerd over de inhouden van het vak, en de vaardigheden die wat hun betreft essentieel zijn voor het schoolvak.

In een visiestuk van 10 pagina’s schetsen de meesterschapsteams nu de contouren van hun visie, aan de hand van de zogeheten ‘grafische leerdoelenkaarten’ van het schoolvak. In een vergelijking van de leerdoelenkaarten van alle vakken constateren zij dat de meeste vakken een uitwerking laten zien van inhouden en vaardigheden, terwijl bij Nederlands (en de moderne vreemde talen) aparte inhouden ontbreken, of liever: de vaardigheden zijn opgevoerd als de enige inhouden van het vak. Daardoor blijven de inhouden van de hedendaagse neerlandistiek (wat weten we eigenlijk van taal, taalgebruik en literatuur?) grotendeels buiten beeld.

Een tweede opvallend verschil tussen de taalvakken (behalve klassieke talen) en de “normale” schoolvakken is, dat de eerste zich ongeveer beperken tot de “kale” taalvaardigheid (lezen, schrijven, luisteren, spreken), terwijl gewone schoolvakken ook algemenere vaardigheden omvatten, zoals informatievaardigheden en onderzoeksvaardigheden, die ook bij een schoolvak als Nederlands niet zouden misstaan, en die zelfs goede kansen bieden tot vakoverstijgend aanbod.

Daaruit leiden de meesterschapsteams twee doelen af:

  1. De neerlandistische inhoud van de neerlandistiek moet, vertaald naar het schoolvak, nader gedefinieerd worden.
  2. De vaardigheden bij Nederlands moeten worden verrijkt.

Met de vakwetenschappers en vakdidactici hebben de meesterschapsteams in september 2017 gediscussieerd over een goede indeling van het vakgebied, en zij kwamen daarbij uit op een indeling in perspectieven. Dit werd met name hierom een aantrekkelijke indeling gevonden, omdat het denken vanuit meerdere perspectieven (in plaats van meteen één perspectief en één “goed antwoord” kiezen) als het belangrijkste tekort van de afgestudeerde scholier werd gezien.

Vier perspectieven lijken geschikt om elke kwestie op het vakgebied te bestrijken:

  1. Het systematische perspectief: hoe zit het in elkaar? Wat zijn de elementen en de factoren in een bepaalde kwestie?
  2. Het cognitieve perspectief: hoe is de kwestie gerelateerd aan individuele personen, hun talige of literaire vermogen, of (in laatste instantie) aan hun denken en breinfuncties?
  3. Het sociale perspectief: hoe is de kwestie gerelateerd aan sociale verhoudingen?
  4. Het historische perspectief: hoe zat het vroeger, zijn er in het verleden parallellen aan te wijzen, en kun je op grond daarvan uitspraken doen over veranderingen in het heden of de toekomst?

Over de precieze karakterisering van de inhouden kun je twisten, maar de indeling die de meesterschapsteams geven mikt op een totale afdekking van het vakgebied, vertaald naar de schoolcontext op een zodanige wijze dat je elke inhoud op elk niveau zou kunnen behandelen. Je kunt bijvoorbeeld in elk schooltype, in elk leerjaar wel iets zeggen over taalverlies dat relevant is voor leerlingen.

Hoe moet het verder? In het komende jaar zullen de meesterschapsteams nog verder overleggen met allerlei betrokkenen over de uitwerking van deze denkrichting. Hopelijk raakt ook het ontwikkelteam van Curriculum Nu erdoor geïnspireerd.

Van het document bestaat ook een handzame samenvatting in de vorm van een flyer.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: meesterschapsteams, middelbaar onderwijs, schoolvak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d