• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Kanttekeningen bij onderzoek naar persuasieve communicatie

17 februari 2018 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Kees de Glopper

Als er één onderwerp is dat centraal staat in onderzoek naar taalgebruik en communicatie, dan is het wel persuasieve communicatie. Kijk maar naar de website van de conferentie VIOT2018 die van 17 tot en met 19 januari 2018 in Groningen is gehouden. Patriotisme, humor, typografische taalintensivering, framing, concrete details, interpersoonlijke communicatie, narratieven, fotostrips, perspectief, gelijkenis, angstaanjagende boodschappen en dreigementen; een hele baaierd aan factoren kwam in paperpresentaties en symposia aan bod. De conferentie vormde een staalkaart van het onderzoek van taalbeheersers en communicatiekundigen.

Niet alleen voor onderzoekers, maar ook voor CIW-professionals buiten de universiteit –en natuurlijk voor studenten– vormt persuasieve communicatie een belangrijk thema, niet alleen in Groningen, maar ook elders in het land. En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Begrijpelijk, want in ons dagelijks leven staan we onophoudelijk bloot aan pogingen tot overtuigen, in woord, schrift en beeld. Zo bezien is het niet verbazend dat er veel onderzoek naar overtuigende taal en tekst wordt gedaan.

De bulk van dat onderzoek is gericht op het verbeteren van de effectiviteit van boodschappen van personen en instanties die zich wijden aan het individuele en collectieve heil van mensen. Met welke keuzes voor medium, inhoud, structuur en stijl zetten we lezers of kijkers aan tot gezonder gedrag? Of: welke ontwerpkeuze bevordert het beste een houding die aansluit bij rentmeesterschap, bij een omgang met elkaar en met onze wereld die bijdraagt aan duurzaamheid? Belangrijk onderzoek naar actuele vragen dat de volle aandacht verdient, op congressen, in wetenschappelijke en professionele tijdschriften, in opleidingen en in het publieke domein.

Juist vanwege het belang van persuasieonderzoek is het nuttig om er ook eens van enige afstand naar te kijken en met een kritische bril op de neus. Wanneer je zo wat langer en beter beziet hoe zulk onderzoek wordt gedaan en welke thema’s daarin centraal staan, dan dienen zich toch wel een paar vragen aan. Ik zeg met opzet je, want ik nodig de lezers van dit stukje uit om met mij twee veelgebruikte en fraaie handboeken over onderzoek naar persuasieve communicatie open te slaan: Overtuigende teksten en Persuasion (de bibliografische informatie staat hieronder). In beide boeken wordt gesignaleerd dat het onderzoek naar persuasieve communicatie een lange geschiedenis heeft en teruggaat tot de klassieke retorica. In Persuasion wordt opgemerkt dat Aristoteles in zijn Retorica terecht stelde dat de kunst van het overtuigen eruit bestaat dat de redenaar in een specifieke situatie de passende overtuigingsmiddelen kiest. Retorica is, anders gezegd, een gesitueerde kunst en kunde. In een opvallend contrast met die gesitueerdheid staat de voorliefde van het gros van de persuasieonderzoekers voor experimenteel onderzoek dat in laboratoria of ­–gemakshalve– collegezalen plaatsvindt. Is de moderne jacht op generaliseerbare en algemeen inzetbare overtuigingstechnieken wel zo verstandig en kansrijk? Ik betwijfel het.

Retorica werd van oudsher beschouwd als wapen en schild. Om je gelijk te krijgen en om niet alleen hoofden maar ook harten te winnen, kun je je als redenaar (tekstschrijver zouden we tegenwoordig zeggen) wapenen door een beroep te doen op logos, ethos en pathos. Uit deze drie bronnen put je achtereenvolgens argumenten die je standpunt ondersteunen, karaktereigenschappen die je gehoor voor je innemen en instrumenten waarmee je de gevoelens van je publiek kunt bespelen. Kennis van de retorica kan echter ook dienen als schild. Met inzicht in retorische technieken kun je jezelf en anderen beschermen tegen overtuigingspogingen. Modern persuasieonderzoek heeft een opmerkelijke voorkeur voor onderzoek naar het ontwerp van overtuigende teksten. Onderzoekers dienen, plagerig gezegd, vooral de retorische wapenindustrie en zijn geen schutspatroon. Dat geeft te denken.

Gelijk krijgen of gelijk hebben? Wat zou moeten tellen? Waar hoor je naar te streven? En welke overtuigingsmiddelen zijn toelaatbaar? In de klassieke retorica kregen vragen als deze van oudsher volop aandacht. In een van zijn dialogen liet Plato de filosoof Socrates de retoricus Gorgias wegzetten als sofist en de retorica als een valse kunst die liever de ziel behaagt dan haar verbetert, net als de kok en de kookkunst die de maag geven wat die vraagt, maar het lichaam niet bieden wat het nodig heeft om gezond te zijn. Heden ten dage is moraliteit van tekstontwerp nauwelijks een thema. Modern persuasieonderzoek staat met zijn rug naar ethisch-filosofische discussies, maar er met zijn voeten onvermijdelijk middenin. Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy, zond Ramses Shaffy. Voor persuasieonderzoekers is het goed om af en toe ook eens omlaag te kijken. Dan zien ze waar ze staan.

Een breder methodologisch palet en meer aandacht voor beschutting en ethiek: dat zijn wat mij betreft enkele punten die de aandacht verdienen van onderzoekers, professionals en studenten op het terrein van de taalbeheersing en de communicatiekunde.

  • Hoeken, H., Hornikx, J. & Hustinx, L. (2012). Overtuigende teksten. Onderzoek en ontwerp. Bussum: Coutinho.
  • O’Keefe, D. (2016). Persuasion: Theory and Research (3rd edition). Los Angeles: Sage.

Dit stuk verscheen eerder in Commotie.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: persuasieve teksten, retorica, taalbeheersing

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d