Ik begrijp niet wat de meerwaarde is van dit soort filmpjes. Daarmee reduceren we de ridderromans tot wat ze in de ogen van veel mensen ten onrechte nog altijd zijn: vrijblijvende, leuke fantasieverhaaltjes voor kinderen voor het slapengaan. Stel je voor dat we dit zouden doen met ‘De donkere kamer van Damokles’, met ‘De aanslag’ of met ‘Het verdriet van België’. Kun je met dit soort animatiefilmpjes bij leerlingen van de bovenbouw interesse wekken voor middeleeuwse literatuur? Die zullen zich wellicht meer ‘geinfantiliseerd’ voelen dan gemotiveerd om de oorspronkelijke tekst te gaan lezen en te bestuderen.
Jan Uyttendaele zegt
Ik begrijp niet wat de meerwaarde is van dit soort filmpjes. Daarmee reduceren we de ridderromans tot wat ze in de ogen van veel mensen ten onrechte nog altijd zijn: vrijblijvende, leuke fantasieverhaaltjes voor kinderen voor het slapengaan. Stel je voor dat we dit zouden doen met ‘De donkere kamer van Damokles’, met ‘De aanslag’ of met ‘Het verdriet van België’. Kun je met dit soort animatiefilmpjes bij leerlingen van de bovenbouw interesse wekken voor middeleeuwse literatuur? Die zullen zich wellicht meer ‘geinfantiliseerd’ voelen dan gemotiveerd om de oorspronkelijke tekst te gaan lezen en te bestuderen.