Door Glenn Bosmans
In de lessen Nederlands komen de Middelnederlandse verhalen doorgaans pas in de hogere jaren van het secundair onderwijs aan bod. Waarom zo lang wachten? De ongemeen boeiende literatuur uit die periode kan immers alle leeftijden begeesteren. Bovendien is het belangrijk dat leerlingen op jonge leeftijd kennismaken met ons cultureel erfgoed.
Van den vos Reynaerde geldt als één van de absolute hoogtepunten in de Middelnederlandse literatuur. Rond het hoofdpersonage ontwikkelde ik een themabundel voor de B-stroom. Dat is in Vlaanderen het eerste jaar van het secundair onderwijs, voor leerlingen die nog niet alle leerstof van het lager onderwijs hebben verwerkt. In verschillende etappes doet Reynaert, op een aan de doelgroep aangepast niveau, zijn belevenissen uit de doeken. Aan elke etappe is een leerstofonderdeel gekoppeld dat verband houdt met het verhaal. Er werd over gewaakt dat de opdrachten overeenkomen met de ontwikkelingsdoelen voor het onderwijsvak Nederlands. De focus ligt niet louter op leesplezier, ook taalvaardigheid en taalbeschouwing komen aan bod in zorgvuldig opgebouwde oefeningen. Met het oog op differentiatie werden er heel wat extra, uitdagende oefeningen opgenomen in de bundel. Achteraan vindt u als lesgever een handleiding terug waarin de beoogde ontwikkelingsdoelen expliciet staan vermeld. Bovendien werden enkele didactische tips bijgevoegd.
Deze themabundel is tot stand gekomen in het kader van de opleiding Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Binnen de keuzemodule Middelnederlands op straat / Middelnederlands voor iedereen (prof. Remco Sleiderink) streven we ernaar de literatuur uit de middeleeuwen een inspiratiebron te laten zijn voor de hedendaagse maatschappij. Ik hoop alvast dat deze werkbundel een aanzet kan zijn om onze Middelnederlandse verhalen meer aan bod te laten komen in de klas.
De themabundel is te downloaden via de site van het Reynaertgenootschap.
Laat een reactie achter