• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Snelle en langzame mode

11 september 2018 door Gerrit Bloothooft Reageer

Voornamendrift (29)

Door Gerrit Bloothooft

Figuur 1. Modelmatige populariteitsverdelingen bij verschillende imitatiesnelheden v voor een nieuwe voornaam met uiteindelijk 500 naamdragers.

Als nieuwe voornamen populair worden dan gaat dat niet voor alle namen even  snel. Er zijn namen die eigenschappen hebben die veel aanstaande ouders direct aanspreken en snel in aantal toenemen. Bij andere namen duurt dat allemaal veel langer of komt het er nooit van. Die imitatiesnelheid kun je uitdrukken met een coëfficiënt die zegt wat de kans is dat een voornaam binnen een jaar door een ander ouderpaar wordt overgenomen. Die kans kan nul zijn. Dan is er sprake van een noviteit die niemand aanspreekt en blijft de voornaam uniek. Bij kansen van 50% of hoger heb je een naam die snel heel populair wordt. Maar hoe lang duurt het voordat een naam de grootste populariteit bereikt?

In figuur 1 staat de (model)ontwikkeling van populariteit van namen die in totaal 500 naamdragers krijgen, als functie van de imitatiecoëfficiënt  v (volgens het netwerkmodel dat in deze serie wordt uitgewerkt). Voor v=0,55 gaat de ontwikkeling van de naam erg snel: vanuit het niets wordt in 8 jaar de piek bereikt en na 20 jaar kiest niemand er meer voor. Bij v=0,25 duurt het al 29 jaar tot de top, voor v=0,15 is dat al toegenomen tot 54 jaar, en voor v=0,05 zou het meer dan een eeuw zijn.

Figuur 2. Modelmatige populariteitsverdelingen bij verschillende imitatiesnelheden voor een nieuwe voornaam met uiteindelijk 20.000 naamdragers.

Je kunt je afvragen wat er bij voornamen gebeurt die veel meer dan 500 naamdragers krijgen en waarvoor meer imitatiestappen in een sociaal netwerk nodig zijn. Figuur 2 laat dat zien voor een topnaam met in totaal 20.000 naamdragers. Interessant genoeg lijkt dat voor de ontwikkeling van de populariteit maar weinig uit te maken. Het duurt weliswaar een keer zo lang om de piek te bereiken, maar er moeten ook 40 keer zo veel kinderen de naam krijgen. In alle gevallen is de verdeling vrijwel symmetrisch en is de totale levensduur van de naam zo ongeveer het dubbele van de tijd die het kost om de top te bereiken. Huidige topnamen hebben meestal v>0,25 wat betekent dat er een aanlooptijd is geweest die tot wel 40 jaar geduurd kan hebben, en minder dan 10 jaar is het nooit. Wat nu mode is, is niet recent bedacht.

Ook Berger en Le Mens vonden voor naamgeving in Amerika en Frankrijk dat voornamen die heel snel stijgen weer even snel dalen.  Modellering van populariteit met een logistische verdeling door Coulmont et al, die ik de vorige keer besprak, is ook in essentie symmetrisch, ongeacht de snelheid van verspreiding. Maar daarnaast vonden Berger en Le Mens dat snel stijgende namen meestal niet heel populair worden (qua totaal aantal naamdragers) omdat – zo bleek uit een enquête – ouders een hype gewaar worden en daar niet in mee willen gaan. Maar ik ben er helemaal niet zo zeker van dat ouders een hype snel opmerken – tenzij ze daar tegenwoordig via de Nederlandse Voornamenbank achter komen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat intrinsieke eigenschappen van een nieuwe voornaam van meet af aan de toekomstige populariteit bepalen, zowel wat betreft de snelheid van imitatie als het uiteindelijk aantal naamdragers. Waarbij de laatste twee niet onafhankelijk zijn, en de imitatiesnelheid (gemiddeld) logaritmisch met het totaal aantal naamdragers toeneemt. Dan zou een hoge imitatiesnelheid, in tegenstelling tot wat Berger en Le Mens vonden, juist indicatief zijn voor een grote populariteit. Maar er is veel variatie tussen namen. Hoe dat zit komt de volgende aflevering aan de orde.

  • Eigenlijk is de modelverdeling via een sociaal netwerk een klein beetje rechts-scheef, dus de opkomst tot de top duurt iets korter dan de neergang.
  • Merk op dat figuren 1 en 2 niets zeggen over de verdeling van de imitatiesnelheden bij een totaal aantal naamdragers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Naamkunde Tags: modenamen, populariteit, Voornamendrift

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d