• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Oproep: Wat is een goede leerling Nederlands?

17 december 2018 door Redactie Neerlandistiek 5 Reacties

Wat maakt een leerling bij Nederlands tot een goede leerling? Moet je goed van de tongriem gesneden zijn? Moet je vooral foutloos kunnen schrijven of is creativiteit belangrijker? Moet je een wetenschappelijke instelling hebben of moet je vooral kunstzinnig zijn?

Het tijdschrift Vaktaal van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek komt in maart 2019 met een themanummer over ‘excellentie’ in de neerlandistiek. Voor dat nummer zoeken we bijdragen van docenten én leerlingen over de vraag wat een leerling op de middelbare school nu goed maakt in het schoolvak Nederlands.

Bijdragen zijn liefst 150-200 woorden lang zijn, en kunnen voor 15 januari 2019 worden ingestuurd naar de redactie. We plaatsen maximaal 10 bijdragen. Daarnaast worden een ruimere selectie geplaatst op Neerlandistiek. Auteurs van een in Vaktaal geplaatste bijdrage krijgen natuurlijk een bewijsexemplaar.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: schoolvak

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    18 december 2018 om 00:37

    “Wat maakt een leerling bij Nederlands tot een goede leerling? Moet je goed van de tongriem gesneden zijn? Moet je vooral foutloos kunnen schrijven of is creativiteit belangrijker? Moet je een wetenschappelijke instelling hebben of moet je vooral kunstzinnig zijn?”

    De ideale leerling is vlot van tongriem (weging: 2/10), foutloos van schrift (weging: 2/10), creatief (weging 0,5/10), een wetenschapper in de dop (weging: 2/10), kunstzinnig (weging: 0,5/10), niet te luidruchtig (weging: 2/10) en behulpzaam naar zijn medeleerlingen (weging: 1/10).

    Nee, het enige juiste antwoord is dat ALLE leerlingen Nederlands goede leerlingen zijn. Het zijn je klanten!

    Beantwoorden
    • Manfred zegt

      18 december 2018 om 11:19

      Leerlingen zijn geen klanten. De klant is degene die betaalt en de kwaliteitseisen mag stellen en dat is niet de leerling. Althans niet op school, wel later bij een LOI en dergelijke.

      De leerling is de geleverde grondstof waar de leraar het product mee moet bouwen. Een goede leerling is goede grondstof. Dus kneedbaar.

      Hij moet daarom vooral nieuwsgierig en leergierig zijn en bereid zijn zich te onderwerpen aan het productieproces, dus de schoolmethode. Karakter- of andere eigenschappen of vaardigheden doen er niet toe, die bepalen slechts hoe de leraar er mee om moet gaan.

      Waar goede eigenschappen doorslaggevend zijn is niet de leerling goed maar de school of de leraar slecht.

      Beantwoorden
  2. petra zegt

    18 december 2018 om 19:08

    Een goede leerling bij het vak Nederlands is een kritische leerling. Deze leerling wil weten waarom hij iets moet leren en laat zich niet afschepen met drogredenen of voorkeuren van de docent of medeleerlingen. Op het moment dat deze leerling begrijpt welk nut de lesstof voor hem persoonlijk oplevert, wordt hij nieuwsgierig naar het wat en hoe en vraagt om voorbeelden en toelichting. Toetsen accepteert hij alleen als deze hem laten zien hoever en in welke mate hij nog van zijn doel verwijderd is. Wat deze leerling leert, brengt hij direct in praktijk In de les en dit betekent dit dat hij zich kwetsbaar opstelt: hij stelt vragen, hij oefent, hij maakt fouten en gaat onderuit, verbolgens daagt hij anderen uit zich te meten met hem. Deze leerling heeft coaching nodigt, maar hij bepaalt zelf in welke mate en wanneer. Hopelijk heeft hij voldoende vertrouwen in zijn docent. Deze leerling probeert het beste uit zichzelf te halen, op zijn eigen wijze. Een goede leraar respecteert dit.

    Beantwoorden
  3. DirkJan zegt

    18 december 2018 om 19:56

    Ik voel een verkiezing aankomen voor de goedste leerling en dan als prijs een jaar gratis Nederlands studeren aan een van de universiteiten in Nijmegen.

    Beantwoorden
    • Anton zegt

      18 december 2018 om 23:06

      Die leerlinge wint de prijs met een briljant essay over de nieuwe zesjescultuur: “Normen en waarden, het schoolvak Nederlands in de 20e en in de 21e eeuw”. Haar fouten in de statistiek worden niet vergeven, noch opgemerkt.

      Van haar stellingen maakte deze de grootste indruk

      – de werkelijke overgang van renaissance naar romantiek is te dateren aan de hand van het moment waarop de radbraking als straf voor beestachtige misdaden niet meer werd gevoeld als de zedelijk noodzakelijke uitvoering van een abortus die veel vroeger had moeten plaatsvinden

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij AntonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d