• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De zee zag donker in de verte, maar wit van kwaadheid aan mijn voeten

3 februari 2019 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

Nick ter Wal heeft Ferdinand Langen gekend, en die twee waren vrienden.

Wie was Ferdinand Langen? Toen Ter Wal in 2008 contact met hem opname, was Langen zo vriendelijk een kort curriculum van zichzelf toe te sturen, “want niet alle lezers van uw tijdschrift hebben literatuurgeschiedenis gestudeerd.”

Ferdinand Langen, geboren 1918 te Westernieland (Gr.) Woont en werkt nu in Laren Nh. Richtte in 1945 met Koos Schuur het literaire tijdschrift Het Woord op. Was daarna redacteur van Ad Interim (1949) en ten slotte van De Gids (1950-1952). Tussen 1944 en 1961 verscheen van hem een groot aantal romans, verhalenbundels en essays bij de uitgeverijen De Bezige Bij en De Arbeiderspers.

Ter Wal is zelf een jonge schrijver (uit 1983, dus in 2008 was hij 25), en hij raakt duidelijk geïntrigeerd door de oude schrijver. Hij bezoekt hem een aantal keer en ze corresponderen. Nu Langen overleden is, schreef Ter Wal een aardig boekje over zijn vriend, waarin enkele van de mysteries rond die schrijver aan de orde komen.

Bezweken

Want aan de korte levensbeschouwing uit 2008 zitten natuurlijk mysterieuze kanten: waarom houdt die in 1961 op, alsof er daarna niet nog 47 jaren kwamen? Wat waren al die romans en  verhalenbundels? En waarom noemde Langen zich eigenlijk Langen als hij eigenlijk Egbertus Pannekoek heette? (Welke schrijver zou er nu niet Egbertus Pannekoek willen heten?)

Gaandeweg krijg je het idee dat Langen geheel gebroken is geraakt door de Tweede Wereldoorlog. Zijn vader was een zeer religieus man die vanwege illegale activiteiten, en ondanks zijn rotsvaste vertrouwen in God waarvan hij in , in Dachau om het leven kwam. Op dat moment was Langen een aanstormende, literaire schrijver. Zijn debuut, Achter slot en grendel (niet autobiografisch) verscheen ongeveer op het moment dat zijn vader bezweken was.

Droge zinnetjes

Langen raakte er zeker zijn geloof door kwijt, zijn eigen zoons zeiden tegen Ter Wal dat ze alles mochten in hun jeugd, maar niet naar de kerk.

De ’talloze’romans en verzamelbundels die hij na de oorlog schreef waren licht van toon en humoristisch. Hij kende schrijvers als Hans Andreus, Lucebert en Simon Vinkenoog, maar hij verkeerde uiteindelijk vooral in kringen zoals die van Simon Carmiggelt, Annie M.G. Schmidt, Eli Asser en Henri Knap. In de ‘lolbus’ toerden zij door het land. Begin jaren zestig werd hij reclamemaker (zijn claim to fame is ‘Glaasje op? Laat je rijden’) en gaf hij het schrijven eraan. Je krijgt uit Ter Wals boekje de indruk dat ook zijn zoons niet hartstochtelijk verknocht zijn aan het literaire werk van hun vader.

Terwijl dat, geloof ik, onterecht is. In de DBNL staat behalve wat losse, in tijdschriften verschenen verhalen, de prozabundel In pyjama: een heel wonderlijke, sprookjesachtige sfeer, verteld in lange alinea’s met korte, droge zinnetjes:

Er lagen maar twee dingen op het strand. Het ene was klein en rond met kartelrandjes en leek het meest op een opengesneden sardineblikje. Het andere lag iets hoger en was een zeemeerminnetje. Het was dus geen wonder dat ik het zeemeerminnetje vond. Er was geen mens in de buurt, want het was al nacht. Alleen ik wandelde daar, omdat ik niet had kunnen slapen en mijn vrouw het zo vervelend vond, wanneer ik op mijn kamer ijsbeerde. Ik had mijn kraag opgezet. Het waaide en de zee zag donker in de verte, maar wit van kwaadheid aan mijn voeten. Een golf rende hard naar het sardineblikje, liep er om heen en rende toen weer hard terug.

Gauw gaan schrijven

Net als in de korte biografie die Langen van zichzelf schreef, worden ook in dit stukje al meer vragen opgeroepen dan je ooit zou kunnen beantwoorden. Was dat ronde ding nu een sardineblikje of niet? Waarom was het precies ‘geen wonder’ dat ik het zeemeerminnetje vond? Maar vooral: wat hield hem precies zo vaak uit de slaap?

Alle verhalen in In pyjama zijn laconiek, maar zitten ook vol onderhuidse aggressie.

Het is natuurlijk mogelijk dat Langen op zeker moment inderdaad uitgeschreven was, waarom niet. Hij had ook een gezin te onderhouden en misschien was het ook wel niet zo gezellig om dan telkens met de lolbus door Nederland te karren. Maar tegelijk krijg je de indruk dat er ook wel meer in had gezeten.

Dat geldt ook voor dit boekje dat met 54 bladzijden natuurlijk veel te kort is, en alleen een amuse geeft voor het echte werk. Gauw gaan schrijven, Nick!

Nick ter Wal. De schrijfmachine. Portret van Ferdinand Langen. Groningen: Passage, 2018. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, Ferdinand Langen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d