• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Ik staak op 6 november

31 oktober 2019 door Redactie Neerlandistiek Reageer

#investeerinonderwijs

Door Michelle van Dijk

Ik staak voor de leraar die 28 lesuren per week draait, ‘maar volgend jaar mag hij dan een uurtje minder.’

Ik staak voor de collega die 30 lesuren per week draait omdat er nu eenmaal niet meer docenten in dat vak zijn.

Ik staak voor mbo-docenten die 32 lesuren per week geven aan 16 lesgroepen, want ‘je geeft alleen Engels en je bent geen slb’er’.

Ik staak voor de onderwijsassistent die viral gaat wanneer hij het even niet weet en een leerling een duw geeft.

Ik staak voor mijn collega’s met een burn-out: 1 op de 5 krijgt ermee te maken.

Ik staak voor alle leraren die geen burn-out wilden en minder gingen werken, nou ja, minder lesuren gingen werken, maar nog steeds net zo veel werken voor minder geld.

Ik staak voor mijn collega’s in het speciaal onderwijs die zwaar onderbetaald worden.

Ik staak voor basisscholen die de sportdag niet door laten gaan omdat ze onvoldoende mensen op die dag aanwezig hebben.

Ik staak voor basisscholen in de wat mindere buurten en vmbo-scholen in de grote steden waar het lerarentekort het meest nijpend is, waar de kinderen hun leraren het hardst nodig hebben en waar een griepgolf al een lager schooladvies kan betekenen.

Ik staak voor basisschoolleraren die kei- en keihard werken om bij ieder kind eruit te halen wat erin zit – en die dan dreigende mailtjes van ouders krijgen als het advies niet bevalt.

Ik staak voor basisschoolleraren die keihard werken en nu weer dagelijks Luizenmoeder-grapjes moeten aanhoren en ook altijd te horen krijgen: ‘Is er wéér een studiedag? Gaan jullie wéér staken? Is er wéér uitval?’

Ik staak voor ouders die boos zijn op de scholen – en terecht.

Ik staak vanwege de belachelijke flexcontracten in hoger onderwijs.

Ik staak voor de toekomst van de wetenschap in Nederland.

Ik staak voor de examenleerlingen in Limburg en alle andere leerlingen en docenten die de dupe zijn van gedoe door besturen.

Ik staak, ook al houdt mijn bestuur dan loon in. Ik vind het een gotspe dat dit gebeurt, het aantal onbetaalde uren overwerk in het onderwijs is zo belachelijk hoog dat je ervan in de lach zou schieten als het niet om te huilen was. Ik staak juist omdát ik geen steun voel van een bestuur dat deze keuze maakt.

Ik staak voor beginnende leraren en zij-instromers en doorstromers die gevraagd worden om ‘nog een klas erbij te doen’, en nog één, en nog één, en nooit tijd krijgen voor hun ontwikkeling.

Ik staak om de neerwaartse spiraal te doorbreken: er zijn te weinig leraren, ze moeten te hard werken en worden ziek of verlaten het onderwijs, nog minder leraren… wie wil er zo nog leraar worden?

Ik staak voor alle leerlingen die niet de tijd en aandacht krijgen die ze verdienen in het onderwijs.

Ik staak voor kinderen die passend onderwijs nodig hebben, écht nodig hebben, maar die door gedrochtelijke wetten en systemen uitvallen.

Ik staak voor mijn leerlingen, die het allerbeste onderwijs verdienen.

Ik staak voor mijn kinderen, die het aller- allerbeste onderwijs verdienen.

Ik staak omdat er nu al jarenlang alleen maar onzin uit het ministerie van Onderwijs komt en niets om de daadwerkelijke problemen op te lossen. Nog niet één interventie is gestart die ook daadwerkelijk de trend van het lerarentekort kan keren. Nog geen enkel plan heb ik gezien om ervoor te zorgen dat het geld op de juiste plek komt in ons onderwijs.

Het moet nu gaan gebeuren. Dus ik staak op woensdag 6 november voor beter onderwijs.

Dit stuk verscheen eerder op het blog van Michelle van Dijk.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: onderwijs, onderwijsbeleid

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Christine D’haen • Vijfde grafgedicht voor Kira van Kasteel

Al wat de moestuin gunt, de groenten van het jaar;
het boerenhof, de boter, room en schuimige melk;
de herfstelijke boomgaard peer- en appelzwaar;
’t fijn kruid uit wei en tuin, uit ’t bos de kantharel

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BEDELDEUN

“’k Heb kalk in m’n hoofd,
hoor je ’t rammelen,
hoor je ’t rammelen,
maak je ’t goed?

Heb je niet een paar kousen,
niet een lapje of een hoed,
hoor je ’t rammelen,
hoor je ’t goed?”

(Bedeldeun)

Bron: Barbarber, januari 1961

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

7 juli 2025

➔ Lees meer
10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

4 juli 2025

➔ Lees meer
29-30 september 2025: Struggling Sovereignty

29-30 september 2025: Struggling Sovereignty

3 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1871 Kornelis ter Laan
1912 Félicien de Tollenaere
➔ Neerlandicikalender

Media

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Nadia de Vries

Plein Publiek: Nadia de Vries

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Van Tamazight tot straattaal – met Khalid Mourigh

Van Tamazight tot straattaal – met Khalid Mourigh

2 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d