Er wordt iets verkocht aan de nieuwe bazen in ons managementhorrorfeuilleton De verleden tijd van lijken
“Hé”, zei Wouter, de hoogleraar Technisch-Financiële Letterkunde, tegen zijn boomlange promovenda Sophie. “Mag ik aannemen dat je je proefschrift alweer ter hand hebt genomen? Waar ging het ook weer over?”
“Over de nasleep van het koningslied”, legde Sophie aan haar beoogd promotor uit. “Ik heb die 25.000 tweets die er toen geschreven zijn nog allemaal wel ergens liggen. Maar ik kom er steeds niet aan toe.” De boomlange promovenda legde uit dat ze al een paar weken aan het bijkomen was van de demonstratie van WO in Actie tijdens de opening van het academisch jaar. “Heel bevredigend”, zei ze, “maar aan het échte werk kom je zo niet meer toe.”
“Ah,” zei Wouter, “ik wist niet dat je daar nog een organiserende rol had.”
“Ik ben ernaartoe geweest”, zei Sophie. “Weet je wel hoe ver Leiden van hier is? Ik heb trouwens ook een heel kritisch opinieartikel geschreven voor de NRC. Dat die het niet wilde hebben, dat kan ik ook niet helpen, maar het heeft me wel een week gekost. Ze vonden het ’te ingewikkeld’. En ze hadden al een stuk van zo’n professor uit Leiden.”
“Kun je het dan niet kwijt op een of ander weblog?” zei Wouter. “Dat is toch iets voor jonge mensen zoals jij?”
Sophie schoot in de lach. “Welnee”, zei ze. “TikTok is voor jonge mensen, weblogs zijn voor babyboomers. En op TikTok passen geen essays, het is echt weggegooide tijd, de tijd die ik hieraan heb besteed. Jammer maar helaas”
“Je zou het misschien aan Maribella kunnen vragen”, suggereerde Wouter. “Die weet overal altijd wel een publicatie van te maken. Misschien kun je je artikel in het Engels vertalen en dan opsturen naar een van die wetenschappelijke tijdschriften die vinden dat bepaalde opinies eigenlijk hetzelfde zijn als onderzoek.”
“Bespeur ik daar enig cynisme?” vroeg Sophie wantrouwend. “Dat vind ik namelijk niet oké.”
“Laat ik duidelijk zijn”, zei Wouter. “Meten is weten zeg ik enerzijds. Maar anderzijds: alles wat een publicatie is óf outreach, kunnen we natuurlijk uitstekend verkopen aan onze nieuwe bazen hier. Dus als jij in een van die wetenschappelijke hipsterbladen wilt publiceren, ga je gang.”
“In ieder geval zolang we geen patenten op onze naam hebben”, zei Sophie.
“In ieder geval zolang we geen patenten op onze naam hebben”, zei Wouter.
Jona Lendering zegt
Het kan nooit kwaad de Google-ratings van dat stuk van “zo’n professor uit Leiden” wat te verhogen door een linkje te geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/01/stop-met-verdacht-maken-van-de-geesteswetenschappen-a3971807
Die Leidse professor is trouwens ook boomlang.