• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Van biografiekast naar letterkast

21 augustus 2020 door Nico Keuning 3 Reacties

Door Nico Keuning

Het is soms wonderlijk, om niet te zeggen toevallig hoe een boek ontstaat. Bijna een jaar geleden wilde ik iets schrijven over een obscure, exclusieve uitgave met literaire, pornografische poëzie (Ik schreef erover op deze website). Het boekje had een vaste plaats in mijn boekenkast, maar nu was het onvindbaar. De titel was uit mijn geheugen verdwenen. Wel herinnerde ik mij Arjaan van Nimwegen, drukker van de Bucheliuspers in Utrecht en kenner van bijzondere uitgaven. Al dertig jaar niet meer gesproken. ‘Een boekje met priapeeën,’ legde ik hem voor. ‘Priaap Ontknoopt,’ wist hij. ‘Dat is op internet eenvoudig te bestellen.’ Het herstelde contact had de drukker op een idee gebracht. Een paar dagen later vroeg hij per e-mail of ik een ongepubliceerde tekst had in een van mijn biografiekasten. ‘Niet te lang.’

Van Bob den Uyl had ik een dagboek (‘Dagboek ‘63/’64’), dagboeknotities in een zakagenda van 1947 en een beschreven fietstocht door Nederland met vrienden uit 1947 (Trektocht 1947). Een aantal dagboeknotities was in maart 1965 al in het tijdschrift Barbarber (nr.39) gepubliceerd. Aantekeningen met de herkenbare humor van Den Uyl. En, in een grote envelop, bewaarde ik het manuscript van de ongepubliceerde roman Ieder draagt zijn steentje bij, vermoedelijk uit 1964. Maar, had de drukker gezegd, de tekst mocht niet te lang zijn. Hij moest de tekst immers met de hand zetten en drukken op zijn pers.

Hoe was Den Uyl ertoe gekomen een roman te schrijven? In afwachting van het verschijnen van zijn debuutbundel Vogels kijken (1963) bij Nijgh & Van Ditmar, heeft zijn toenmalige uitgever E.W.P. van Dam van Isselt aangedrongen op een roman, omdat romans ook toen al beter verkochten dan verhalenbundels. Den Uyl zit ermee in zijn maag. Hij verkrampt. Vloeit een verhaal hem in een soepele stijl uit de pen, bij het schrijven van een roman heeft hij geen idee hoe hij het aan moet pakken.

Hij lucht zijn hart in dagboekaantekeningen, die hij met tussenpozen van september tot en met 8 december 1963 noteert: ‘In welke tijd: tegenwoordige of verleden?’ In welke persoon: eerste of derde? Welke bijfiguren? Hoe schrijf je een roman? Zie daar de problemen godverdomme.’

De roman met Johan Martins als hoofdpersoon is een beschrijving van gebeurtenissen die zich uitstrekken over vijf hoofdstukken: ‘1. woensdag’, ‘2. donderdag’, ‘3. vrijdag’, ‘4. zaterdag’ en ‘5. zondagmorgen’. Maar wat Den Uyl in zijn verhalen wel lukt, wil in de roman maar niet van de grond komen. Ondanks de autobiografische gegevens die hij in de tekst verwerkt, blijft de roman te veel aan de oppervlakte hangen.

In de hoofdpersoon Johan Martins is in zeker opzicht Bob den Uyl te herkennen; hij is vertaler van erotische romannetjes, en drank, seks en agorafobie zijn herkenbare thema’s die in zijn latere oeuvre zullen terugkeren. Het verhaal in de roman ontrolt zich als volgt: Johan huurt een kamer bij een hospita en probeert moeizaam een relatie aan te knopen met ene Linda wier man op zee is. Later in de roman probeert hij Jeannette te versieren, de vrouw achter de tap van zijn stamcafé. Na gedoe met de hospita wordt Johan uit zijn kamer gezet. Als een hoofdpersoon in een Nouvelle Vague-film rijdt hij doelloos rond in de rode sportwagen van Linda. Vaak met een slok op. Als hij wordt aangehouden door de politie moet hij de auto inleveren. Aan het eind van het laatste hoofdstuk lift hij naar Antwerpen.

Den Uyl was er terecht niet tevreden over. ‘DAT BOEK VERDOMME,’ schrijft hij in zijn dagboekaantekeningen. In zijn commentaar legt hij zelf de vinger op de zere plek: ‘Die Johan moet beter dingen zeggen, betere dingen kunnen opgeven voor zijn handelwijze. OF: helemaal niets zeggen over zijn gedachten, nergens een reden voor opgeven, de oorzaken en de redenen laten blijken uit zijn daden en omstandigheden.’

Precies wat Den Uyl wel doet in zijn verhalen.

Ieder draagt zijn steentje bij is interessant, omdat de roman laat zien dat Den Uyl geen romancier is. Hij is de schrijver van verhalen en literaire reportages, waarin het absurdistische van de werkelijkheid herkenbaar en humoristisch is beschreven.

Hij wist dus dat ‘de roman’ niet goed was. Toch heeft hij na zijn overstap naar uitgeverij Querido het typoscript van 123 bladzijden eind jaren zestig bij Reinold Kuipers aangeboden, die het afwees. Zelfs in 1983 stuurde hij het nog eens op naar Ary Langbroek, de opvolger van Kuipers, die er evenmin iets in zag.

De roman is volgens Den Uyl op de een of andere manier kennelijk toch de moeite waard om te publiceren. Misschien omdat hij er zelf zijn zoektocht naar het onbereikbare in herkende: zijn kantoortijd aan de Veerkade in Rotterdam en de cafés rond het Westplein, zijn toenmalige onvrede, de lethargie, de drank: het idee de loser op te tillen tot anti-held van een roman.

Ik stelde Van Nimwegen een fragment voor uit hoofdstuk ‘3. vrijdag’ (pagina 53 t/m 60 ), dat te lezen is als een op zichzelf staand verhaal. De titel had ik uit de tekst geplukt: Een trouwe vriend. Deze verwijst naar een uitspraak van Johan Martins over alcohol. Zo reduceerde ik de roman tot een kort verhaal. Het genre dat Den Uyl typeerde als ‘een roman waarin al het overbodige is weggelaten’.

In januari was de drukker met het zetwerk begonnen: ‘Inleiding is gezet en gedrukt, ben nu begonnen aan het zetwerk voor de tekst zelf. Het drukken valt niet mee: het papier is nogal stug en mijn pers vertoont onderhand mankementen. Ik doe hem binnenkort de deur uit, dat is althans het voornemen. Dat zetwerk is een hele klus; deze tekst is (voor mij) behoorlijk omvangrijk. Gelukkig mag ik hier en daar leuke typografische grapjes uithalen. Repeterend ornament is een geheel uit drukmateriaal opgebouwd borrelglaasje, veel gepiel maar lekker om te doen.’

Half februari, nog net voor de corona-uitbraak, reisde ik naar het hart van Utrecht om het drukken te bekijken. Precisiewerk, monnikenwerk, dat veel geduld vereist. Een heuse letterkast, met bovenkast en onderkast, de zware pers met slinger, de inkttubes, de inktroller. Onder het gele lamplicht waande ik me in een ver verleden tijd.

Eind juni ontving ik per post enkele exemplaren (oplage 35): ‘De trouwe vrienden zijn vandaag aangekomen. Ze zijn werkelijk prachtig! Mooi zetwerk, genaaid en gebonden. Ik maak hier nu even een diepe buiging voor je. Het is maar dat je het weet. De letter op de omslag is sterk en het jeneverglas fragiel, zoals het hoort. Mooi die twee glaasjes, blauw en zwart, tussen inleiding en verhaal. En nog een hellend glas tot slot, waaruit het koningswater druppelt. Ik krijg echt zin in een borrel… Het gesneden papier en de wisselende inktdichtheid van de letters geven goed aan dat het puur handwerk is, vakwerk, monnikenwerk.’

Waar was trouwens dat nummer van Barbarber met notities uit de agenda van 1947? Ik haalde een stapel boeken uit de kast voor de rij Den Uyl… Daar stond ie, tussen enkele exclusieve uitgaven: Priaap ontknoopt! Wat deed dat daar?! De wet van Den Uyl was in volle werking: Ik vond wat ik niet zocht. Het Barbarber-nummer is nog zoek.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Bob den Uyl

Lees Interacties

Reacties

  1. msvandermeulen zegt

    21 augustus 2020 om 15:46

    Beste Nico, een mooi stuk! Ik ben wel benieuwd: zullen er exemplaren van ‘Een trouwe vriend’ ter aanschaf worden aangeboden? Wij van Milfje zouden daar erg in geïnteresseerd zijn!

    Beantwoorden
    • Nico Keuning zegt

      21 augustus 2020 om 19:37

      Er is via de Bucheliuspers nog een exemplaar te verkrijgen, als je snel bent!

      Beantwoorden
  2. DirkJan zegt

    21 augustus 2020 om 18:19

    Bob den Uyl (Rotterdam 1930-1992), ik vond hem een goede schrijver van het korte verhaal met een fijn gevoel voor losers, absurdisme en droge humor. Begin deze eeuw werd de Bob den Uyl-prijs ingesteld door de VPRO omdat zijn werk niet meer beschikbaar was en ze vonden dat hij niet vergeten mocht worden. De prijs was voor het beste literaire reisboek en is dit jaar opgeheven omdat het programma VPRO Boeken verdween.

    Bob is wat triest aan zijn einde gekomen, geheel teruggetrokken in een kleine bovenwoning, verzorgd door zijn vrouw Toos, opgebrand door drank en nicotine en enigszins besmet geraakt door zijn verleden waarin hij zijn groezelige handen niet van de vrouwen kon houden. En nu verschijnt er toch weer wat van hem door toedoen van Nico Keuning (biograaf van Den Uyl) en Adriaan van Nimwegen, mooi, maar ik zou de openingszin van dit stukje anders formuleren. Nico schrijft, ‘Het is soms wonderlijk, om niet te zeggen toevallig hoe een boek ontstaat.’ Ik zou dat omdraaien, ‘Het is soms toevallig, om niet te zeggen wonderlijk hoe een boek ontstaat.’

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d