• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het oeuvre als taalhandeling

13 april 2021 door Marc van Oostendorp Reageer

Een fascinerend, terugkerend verschijnsel in de recente literatuurgeschiedenis, is dat van de dichter-schrijver die begint met werk voor een klein publiek van fijnproevers, en zich gaandeweg ontwikkelt tot een schrijver van bestsellers. Ilja Leonard Pfeijffer. Jan Siebelink. Leon de Winter. Ze zijn heel verschillend en hebben toch iets met elkaar gemeen. Maar wat?

Er zijn natuurlijk ook schrijvers die altijd alleen voor een select publiek blijven schrijven én schrijvers die vanaf hun allereerste bladzijde zonder terughouding een grote lezersschare bedienen, maar ik kan geen voorbeelden bedenken van schrijvers die het omgekeerde traject afleggen en na een aantal bestsellers ineens het publiek verrassen met uitsluitend hermetische gedichten. Waarom niet? Ik vind het moeilijk te zeggen, maar ik heb het idee dat je veel uit deze asymmetrie leren kan. Het lijkt een onderdeel te zijn van de taalhandeling oeuvre dat het zich in een bepaalde richting pleegt te bewegen.

Grote taalgebieden

Stefan Hertmans is in zekere zin óók een voorbeeld. Hij begon met poëzie die veel lezers voor raadsels stelden en ditto romans en essays, maar zijn poëzie werd steeds toegankelijker, zoals dat heet, en zijn proza leverde in 2013 zelfs Oorlog en terpentijn op, een boek dat de winkel uitvloog. De zeer productieve letterkundigen Lars Bernaerts en Carl De Strycker komen nu naar aanleiding van Hertmans’ zeventigste verjaardag met een Hertmans Handboek, waarin tientallen specialisten uit Vlaanderen en Nederland schrijven over het werk: alle belangrijke boeken krijgen een hoofdstuk en daarnaast zijn er hoofdstukken over onder meer de invloed van Adorno, over de Griekse tragedie en de beeldende kunst.

Het aardige van het Hertmans Handboek is dat het een staalkaart aan benaderingen en stijlen in de literatuurwetenschap te zien geeft – de schrijvers pakken het allemaal op een heel verschillende manier aan. Bernaerts en De Strycker wijzen erop dat er in ‘grote taalgebieden’ vaak grote groepen onderzoekers zijn die zich op individuele auteurs richten, waardoor je een wijdvertakte literatuur over zulke schrijvers ontstaan. In het Nederlandse taalgebied ontbreekt het daaraan.

Fascinerend

Het boek stelt zich de ambitie om het werk van Hertmans te ontsluiten – maar je moet wel over enig doorzettingsvermogen beschikken. Er staan veel interessante en doorwrochte analyses in van individiduele werken. Ik vind het wel jammer dat het boek zelf af en toe wat weinig toegankelijk is: de tekst is bijvoorbeeld in twee kolommen afgedrukt, en de stijl van sommige bijdragen is soms wat moeizaam en doorspekt met jargon. Ik vind het onaardig om namen te noemen, maar ik snap nooit zo goed waarom je als moderne literatuurwetenschapper het altijd en overal – ook buiten strikt literatuursociologische discussies – moet hebben over ‘het literaire veld’ als je ook ‘de literaire wereld’ of ‘de literatuur’ kunt zeggen (‘Stefan Hertmans wordt gewaardeerd in het literaire veld’)

Heel mooi vind ik dat je onder dit alles toch die grote lijnen ziet. In het geval van Hertmans is het niet alleen het grote publiek dat de schrijver ontdekt – de schrijver ontdekt ook gaandeweg zijn publiek en vindt manieren om zijn erudiete en subtiele kijk op de werkelijkheid zo te verwoorden dat het meer mensen bereikt zonder daarmee compromissen te willen sluiten. Hertmans recentste roman De opgang is niet minder subliem dan zijn eersteling Ruimte.

Bovenal doet dit Hertmans Handboek verlangen naar meer voorbeelden van dit genre van uitgebreide, diepgaande en veelzijdige studies naar een individuele auteur. Het oeuvre is toch een van de fascinerendste taalhandelingen die er zijn.

Lars Bernaerts en Carl De Strycker. Hertmans Handboek. Gent: Poëziecentrum, 2021. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d