• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het oeuvre als taalhandeling

13 april 2021 door Marc van Oostendorp Reageer

Een fascinerend, terugkerend verschijnsel in de recente literatuurgeschiedenis, is dat van de dichter-schrijver die begint met werk voor een klein publiek van fijnproevers, en zich gaandeweg ontwikkelt tot een schrijver van bestsellers. Ilja Leonard Pfeijffer. Jan Siebelink. Leon de Winter. Ze zijn heel verschillend en hebben toch iets met elkaar gemeen. Maar wat?

Er zijn natuurlijk ook schrijvers die altijd alleen voor een select publiek blijven schrijven én schrijvers die vanaf hun allereerste bladzijde zonder terughouding een grote lezersschare bedienen, maar ik kan geen voorbeelden bedenken van schrijvers die het omgekeerde traject afleggen en na een aantal bestsellers ineens het publiek verrassen met uitsluitend hermetische gedichten. Waarom niet? Ik vind het moeilijk te zeggen, maar ik heb het idee dat je veel uit deze asymmetrie leren kan. Het lijkt een onderdeel te zijn van de taalhandeling oeuvre dat het zich in een bepaalde richting pleegt te bewegen.

Grote taalgebieden

Stefan Hertmans is in zekere zin óók een voorbeeld. Hij begon met poëzie die veel lezers voor raadsels stelden en ditto romans en essays, maar zijn poëzie werd steeds toegankelijker, zoals dat heet, en zijn proza leverde in 2013 zelfs Oorlog en terpentijn op, een boek dat de winkel uitvloog. De zeer productieve letterkundigen Lars Bernaerts en Carl De Strycker komen nu naar aanleiding van Hertmans’ zeventigste verjaardag met een Hertmans Handboek, waarin tientallen specialisten uit Vlaanderen en Nederland schrijven over het werk: alle belangrijke boeken krijgen een hoofdstuk en daarnaast zijn er hoofdstukken over onder meer de invloed van Adorno, over de Griekse tragedie en de beeldende kunst.

Het aardige van het Hertmans Handboek is dat het een staalkaart aan benaderingen en stijlen in de literatuurwetenschap te zien geeft – de schrijvers pakken het allemaal op een heel verschillende manier aan. Bernaerts en De Strycker wijzen erop dat er in ‘grote taalgebieden’ vaak grote groepen onderzoekers zijn die zich op individuele auteurs richten, waardoor je een wijdvertakte literatuur over zulke schrijvers ontstaan. In het Nederlandse taalgebied ontbreekt het daaraan.

Fascinerend

Het boek stelt zich de ambitie om het werk van Hertmans te ontsluiten – maar je moet wel over enig doorzettingsvermogen beschikken. Er staan veel interessante en doorwrochte analyses in van individiduele werken. Ik vind het wel jammer dat het boek zelf af en toe wat weinig toegankelijk is: de tekst is bijvoorbeeld in twee kolommen afgedrukt, en de stijl van sommige bijdragen is soms wat moeizaam en doorspekt met jargon. Ik vind het onaardig om namen te noemen, maar ik snap nooit zo goed waarom je als moderne literatuurwetenschapper het altijd en overal – ook buiten strikt literatuursociologische discussies – moet hebben over ‘het literaire veld’ als je ook ‘de literaire wereld’ of ‘de literatuur’ kunt zeggen (‘Stefan Hertmans wordt gewaardeerd in het literaire veld’)

Heel mooi vind ik dat je onder dit alles toch die grote lijnen ziet. In het geval van Hertmans is het niet alleen het grote publiek dat de schrijver ontdekt – de schrijver ontdekt ook gaandeweg zijn publiek en vindt manieren om zijn erudiete en subtiele kijk op de werkelijkheid zo te verwoorden dat het meer mensen bereikt zonder daarmee compromissen te willen sluiten. Hertmans recentste roman De opgang is niet minder subliem dan zijn eersteling Ruimte.

Bovenal doet dit Hertmans Handboek verlangen naar meer voorbeelden van dit genre van uitgebreide, diepgaande en veelzijdige studies naar een individuele auteur. Het oeuvre is toch een van de fascinerendste taalhandelingen die er zijn.

Lars Bernaerts en Carl De Strycker. Hertmans Handboek. Gent: Poëziecentrum, 2021. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Rob Schouten • Ontwaakt

Wat is het allemaal straks weer voorbij,
brom ik je, en de dag loopt op z’n eind,
maar heus, ook ik waardeer het streven.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WILHELMINA

bij haar laatste koningschap

Rust zacht. De uitvaart van de witte wijfjesbeer,
de witte pad van het verzet, mis ik. [lees meer]

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1875 Etsko Kruisinga
sterfdag
2002 Kurt Ruh
2019 Rob Molin
2020 Martin Ros
2023 Rob Woortman
➔ Neerlandicikalender

Media

Double Dutch

Double Dutch

7 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waarom anderstaligen ook literaire teksten moeten lezen

Waarom anderstaligen ook literaire teksten moeten lezen

6 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d