Op 8 februari 2021 verzorgde ik op verzoek van Boom uitgevers een masterclass over grammaticaonderwijs, onder de titel ‘Niet corrigeren maar redeneren’. Ik bespreek de frustratie die veel docenten ervaren bij de ontleedlessen: Veel onzekerheid, weinig uitleg, veel oefenen, weinig inzicht. Snelle oplossingen, weinig redenering. Met een meer redenerende aanpak kun je hier iets aan doen. In de nieuwe opzet van de methode Kern zouden daar de eerste sporen van te zien kunnen zijn.
De masterclass begint een beetje aarzelend en rommelig, omdat de eerste poging net was gestrand op technische problemen (ondanks uitvoerige voorbereiding), en de interactie met de deelnemers via de chat en een poll is ook niet in de opname meegenomen. Maar uiteindelijk is het allemaal wel te volgen.
Jaap K. Blom zegt
Corrigeren kàn niet zonder de bereidheid te redeneren dubbelepunt toont er iemand belangstelling (“Hoezo?”) komma dan ben je moreel verplicht om te antwoorden punt