• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Mama, kijk, met voetnoten

15 oktober 2021 door Marc van Oostendorp Reageer

Het nieuwe boek van het Literatuurmuseum heet Lief museum. Je kunt er van alles uit leren over de ingewikkelde verstrengeling tussen de studie van de letterkunde en de letterkunde – een verstrengeling die geloof ik voor weinig andere vakgebieden bestaat. De casus is in dit geval die van de briefwisseling tussen Ellen Warmond, dichteres en lange tijd medewerker van het Letterkundig Museum en de columnist Simon Carmiggelt.

De correspondentie begint met een brief van Warmond die heeft gelezen dat Carmiggelt zijn schriften met aantekeningen pleegt te verscheuren en vraagt er een te bewaren Ze doet dat in een stijl die duidelijk bedoeld is om Carmiggelt duidelijk te maken dat ze weliswaar een kantoorklerk is, maar zelf toch ook heel wat in haar literaire mars heeft. De brief begint zo:

Gisteravond heb ik uw Kronkel gelezen met dezelfde gevoelens, waarmee een kind ziet hoe een volwassene een groot stuk taart eerst doormidden snijdt, vervolgens in partjes deelt en tenslotte het geheel in de vuilnisbak werpt.

(De hele brief staat hier.)

Omgangsvormen

De ongelijkwaardigheid blijft de hele correspondentie bestaan. Warmond doet meer haar best te imponeren, ze máákt meer van haar brieven, dan de beroemde Carmiggelt. Dat betreft trouwens niet alleen de stijl, maar ook bijvoorbeeld de verwijzingen naar overvloedig drankgebruik. Niet dat Carmiggelt zich nu voordoet als een geheelonthouder, maar bij Warmond stroomt de sherry wel heel rijkelijk over de pagina’s. “Volgooien maar” is wat ze bij ieder feestje lijkt te denken.

De toon wordt ook al snel vriendschappelijker. De schrijvers schakelen al snel over op Lieve Ellen en Lieve Simon en Carmiggelt gebruikt een paar keer alleen Lieve, maar ik geloof dat er geen sprake is van flirten en alleen van een zelfs wat oppervlakkige vriendschap.

(De brieven stammen uit de jaren zestig en zeventig en de omgangsvormen tussen mannen en vrouwen vind ik eigenlijk wat lastig te peilen. Ik weet wel dat aan het eind van de twintigste eeuw en zelfs aan het begin van deze mannen en vrouwen die bevriend met elkaar waren Lieve gebruikten boven hun brieven. Beste was daarvoor dan niet geschikt. Ik denk dat dit langzaam aan het verdwijnen is. Wie voorbij Beste stapt, gaat over op Ha of Hoi en dat is genderneutraal. Maar ik heb er geen sociologisch onderzoek naar gedaan, dus ik hoor het graag als het anders is. In ieder geval denk ik dat je iets van me wil als je Lieve zonder naam boven je brieven zet..)

Literatuurliefde

Maar het mooiste zijn misschien wel de voetnoten, die gemaakt zijn door Warmond-kenster Trudy van Wijk en Bertram Mourits van het Literatuurmuseum. De keuze waar wel of niet een voetnoot te plaatsen is soms wat onnavolgbaar. Zo staat er bij het woord Kronkel hierboven geen voetnoot – de lezer wordt geacht te weten dat Carmiggelts column zo heette. Maar boven een brief uit oktober 1965 schreef Warmond het volgende en daarbij stond wél een voetnoot:

MAMA, KIJK ZONDER BRIEFHOOFD!

Mij lijkt dat een grappige verwijzing naar het feit dat Warmond eerder schreef op officieel papier van, bijvoorbeeld, het Literatuurmuseum, en nu niet, en dan naar een bekend kinderzinnetje (‘Mama, kijk, zonder handen!’), maar De Wijk en Bertrams zien het anders:

Een verwijzing naar Mama, kijk, zonder handen!, een toneelstuk van Hugo Claus (1929-2008) uit 1959.

Enerzijds denk ik dat deze literaire verwijzing weinig toevoegt. Ik geloof niet dat die verwijzing veel toevoegt; hooguit had Claus’ toneelstuk de alom bekende uitdrukking onder de aandacht gebracht. Maar de zorgvuldigheid en literatuurliefde die spreekt uit zo’n voetnoot is heel veel waard.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Ellen Warmond, recensies, Simon Carmiggelt

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (1)

politici met hun handen op één
verschrikkelijke buik verspreiden
de publieke geheimen waar ik
geen weet van heb

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OPSTAAN BIJ RADIO

Waterhoogten in de ochtend
maken kamers vol van kou,
waterkou en blauwe luchten,
was en val, ik was mij gauw.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1805 Joan van Bolhuis
1907 Jacob Drewes
1908 Wytze Hellinga
1933 Johan Mönnink
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d