• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Jeugdliteratuur is de belangrijkste literatuur

8 juni 2022 door Marie-José Klaver 2 Reacties


Foto Micro Kool / CC BY-NC-ND 2.0

Ik kan me enorm verheugen op een nieuw boek van Benny Lindelauf, Anna Woltz, Daan Remmerts de Vries of Jean-Claude van Rijckeghem. Dat kan ik nog niet zo lang, want Lindelauf, Remmerts de Vries en Van Rijckeghem zijn auteurs die ik tot voor kort niet kende. Woltz kende ik wel van naam, maar las ik niet. Ik kende of las deze auteurs niet omdat ze jeugdboekenschrijvers zijn, en jeugdboeken uitsluitend interessant zijn voor jonge lezers, dacht ik. Als ik heel eerlijk ben, zag ik jeugdboeken helemaal niet als literatuur, behalve die van Annie M.G. Schmidt misschien. Inmiddels, dankzij mijn studie neerlandistiek die ik afsloot met een vak over jeugdliteratuur, weet ik beter. Jeugdliteratuur is geen mindere literatuur, misschien is zij zelfs wel de belangrijkste literatuur.

Een goed kinderboek is als ‘literaire wodka’, schrijft Katherine Rundell in Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs (2020), een destillaat van ‘hoop, honger, vreugde en angst’ van ‘onbesuisde, smachtende, onderdompelende kwaliteit’. Niets bevordert de algehele leesvaardigheid zo goed als het lezen van fictie (Jerrim & Moss, 2019). Daarom is het onbegrijpelijk, misdadig zelfs, dat er nog steeds pabo’s zijn waar studenten tijdens hun vierjarige opleiding nul of tien jeugdboeken moeten lezen. Het enthousiasmeren van kinderen om boeken te lezen heeft tot en met de universiteit effect op het leesvermogen (Applegate et al., 2014). Hoe moeten kinderen goede en gretige lezers worden als het goede voorbeeld niet voor de klas staat, voorleest en hen overlaadt met interessante boeken?

Een wettelijke verplichting om jeugdliteratuur op te nemen in de curricula van alle pabo’s en een jeugdliteratuurcanon die een heldere doorlopende leeslijn biedt kunnen een einde maken aan deze didactische verwaarlozing. Dat is ook noodzakelijk, want wie op de basisschool niet al goede jeugdboeken leest en leert kiezen, heeft een achterstand in het voortgezet onderwijs. Ook daar is goed jeugdliteratuuronderwijs in de onderbouw niet vanzelfsprekend. Wie geen leesbagage uit het primair onderwijs meeneemt, begint in de brugklas bij nul en is veelal overgeleverd aan de keuze van methodemakers, die vaak voor gemakkelijk te verteren fictie kiezen. Het is niet voor niets dat vakdidacticus Theo Witte in zijn proefschrift Het oog van de meester (2008) vaststelde dat voor veel leerlingen in 4 havo en 4 vwo de boeken van Carry Slee en Jan Terlouw representatief zijn voor hun leesniveau, een leesniveau dat onder leiding van een belezen en deskundige leerkracht en het juiste boekenaanbod al in groep 7 en 8 van de basisschool gehaald kan worden.

Om het literaire niveau te bereiken dat vereist is in het eindexamenjaar voor havo en vwo kan young adult- en adolescentenliteratuur een belangrijke overbruggingsrol spelen (Ackermans, 2017; Van Lierop-Debrauwer & Bastiaansen-Harks, 2005). Boeken voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen overslaan in het onderwijs hindert leerlingen niet alleen in in taal- en leesontwikkeling, ook een verplicht eindexamenonderdeel voor havo en vwo, het lezen van 8 resp. 12 Nederlandstalige literaire werken, wordt daardoor moeilijker en minder leuk.

Gelukkig gloren er sprankjes hoop. Een paar voorbeelden. Op Twitter wisselen basisschoolleerkrachten via het account @leesknokploeg boekentips uit. De grassrootsleesbeweging nam de term ‘zachtaardige leesknokploeg’ van Adriaan van Dis als geuzennaam aan. De Grote Vriendelijke Podcast heeft een top 100 gemaakt van de meest gewaardeerde jeugdboeken. Docent Nederlands Joke Brasser leest met haar onderbouwleerlingen klassiekers en poëzie in de klas en deelt gratis lessenseries. SLO propageert tegenwoordig het gebruik van rijke teksten in de klas, die door de Taalunie worden aangeleverd in de gratis te gebruiken databank Rijketeksten.org, die ook veel jeugdliteratuur bevat. Of deze initiatieven de leerling bereiken, hangt echter af van individuele docenten, en dat is in het licht van de leescrisis te vrijblijvend.

Marie-José Klaver is docent, onderzoeker en schrijver.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: jeugdliteratuur, Jubileum, Jubileum30, leesonderwijs, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Mostert zegt

    8 juni 2022 om 14:45

    Het neerbuigend doen over jeugdliteratuur is mij altijd een ergernis geweest. Een korte cri-de-coeur plaatste ik op mijn site. Zie deze link.
    https://www.arspoetica.nl/wp-content/uploads/2021/07/WEEK-28-2021-Archief-Van-der-Ster-De-aap-en-de-koning.docx
    Dank voor het pleidooi voor dit genre en voor de plaats ervan in het onderwijs.

    Beantwoorden
  2. Carla Robbe zegt

    13 juni 2022 om 15:40

    Dit artikel is mij (docent Nederlands) uit het hart gegrepen. De meest indrukwekkende boeken in mijn leven zijn de boeken die ik als kind las. Boeken brengen een kind verder: naar andere landen, andere eeuwen, andere culturen, naar de oorlog of naar het Wilde Westen. Naar dapperheid, vrede, tolerantie en vriendschap.
    Gezegend zijn de kinderen en jongeren die boeken te lezen krijgen van hun ouders, grootouders of verzorgers. Of… hun leraren.

    Ik haal ze er moeiteloos uit: mijn mbo-studenten niveau 4 die als kind nooit boeken lazen; het woord Jeugdliteratuur zegt hen niets.
    Ze hebben het niet meer ingehaald en hebben vaak een blijvende aversie tegen lezen ontwikkeld. Of kúnnen het gewoon niet: geconcentreerd en lang lezen.
    Maar dat is niet het ergste: via verhalen van anderen leer je je mening vormen én die van de ander begrijpen. Via Netflix haal je dat misschien gedeeltelijk in, maar ben je dan nog bereid je normen en waarden te herzien? Kun je de slingerende route naar goed burgerschap nog vinden?
    Meer jeugdliteratuur op de Pabo en op de Lerarenopleiding graag!
    We hebben zoveel geweldige jeugdboekenschrijvers ter beschikking; de openbare (school-)bibliotheken en boekwinkels staan er vol mee.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Bert MostertReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d