De examenperiode zorgt niet alleen bij veel leerlingen voor stress, ook docenten ervaren het vaak als een stressvolle periode. We storten ons op het correctiewerk en stemmen dat vervolgens af met de tweede corrector. Levende Talen Nederlands (LTN) ving op dat de tweede correctie tijdens deze examenperiode in sommige gevallen moeizamer verliep dan andere jaren. Om te onderzoeken hoe leraren Nederlands de examencorrectie dit jaar hebben ervaren, hebben we onze leden gevraagd om een korte vragenlijst in te vullen over de eerste en tweede examencorrectie.
Inkijkje in de resultaten
Binnen korte tijd waren er 62 reacties. Dat is vrij uniek voor een online-enquête in onze digitale nieuwsbrief.
De overgrote meerderheid is per klas gemiddeld genomen meer dan 10 uur bezig met de eerste correctie en zegt het correctievoorschrift (cv) dan tamelijk strikt te volgen. Iemand wist het mooi te verwoorden door aan te geven naar de letter én de geest van het cv na te kijken.
Als tweede corrector geven de meesten aan de balans te zoeken tussen enerzijds in lijn met de eerste corrector na te kijken en anderzijds het werk te beoordelen in lijn met de eigen wijze van corrigeren: “Wat mij betreft is de belangrijkste taak te bekijken of de eerste corrector het werk goed en consciëntieus heeft gedaan.”
Van de respondenten gaf 20% aan dat het contact met de tweede corrector moeizaam verliep. Als voornaamste oorzaak werd dan toch het volgen van het cv genoemd: van “weinig ruimte voor interpretatie” tot “de eerste correctie was niet adequaat uitgevoerd”. LTN durft, uiteraard zeer voorzichtig, de conclusie te trekken dat het urgent en relevant is (opnieuw) het correctieproces te onderzoeken en in te kaderen. In het najaar van 2022 evalueren we sowieso met het CvTE de afgelopen examenperiode.
Vervolg
De resultaten van deze enquête zien we hoe dan ook als een goede aanleiding om te komen tot een omvangrijker artikel dat in het voorjaar van 2023 (in elk geval voor de nieuwe examenperiode) dient te verschijnen in Levende Talen Magazine. De belangrijkste insteek van het artikel is docenten Nederlands een scherper overzicht en dieper inzicht geven in de praktijk van de tweede correctie. De belangrijkste leeswinst zou echter moeten worden dat de tweede correctie voor (nog) veel meer collega’s prettig en soepel zal verlopen.
Suggesties naar aanleiding van de afgelopen examenperiode? Laat het ons vooral weten via secretaris@lerarennederlands.nl.
Pieter zegt
Nou, leuke teaser 😉 ik ben benieuwd.
harryreintjes zegt
Hoe subjectiever kan het worden?