• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Torens en bergen van ongewenste, verdrongen verhalen

11 augustus 2022 door Marc van Oostendorp Reageer

Een zomer met Manon Uphoff (36)

Studio van Paula Rego. Bron: Wikimedia.

Dat het werk van Manon Uphoff voor een belangrijk deel over het schrijven en het vertellen gaat, is inmiddels wel duidelijk. De verhalen zijn gestructureerd als brieven (‘Beste…’) of laten anderszins duidelijk merken dat ze geschreven teksten zijn. En in de verhalen worden vaak weer andere verhalen verteld. Bovendien zegt de schrijver zelf in haar recente voorwoord tot de verhalenbundel Begeerte dat ze vanaf het begin geïnteresseerd was in het geven van een stem aan degenen die geen eigen stem hebben in de literatuur, van de noodzaak tot het vertellen van hun verhalen.

De laatste jaren is Uphoff in die interesse voor het schrijverschap, het vertellerschap, geloof ik nog uitgesprokener dan eerder. In een recente bijdrage (juni 2022) aan de website van ILFU schrijft ze over een recente tentoonstelling van Paula Rego in het Haagse Gemeentemuseum. Ze voelt zich door het werk enorm aangesproken en analyseert waarom dat zo is. In die analyse gaat het vervolgens niet over materiaalgebruik of compositie, maar over het verhaal dat het werk van Rego vertelt: dat van sterke vrouwen die te kampen hebben met problemen van het leven waarvoor in de kunst verder nauwelijks aandacht is:

Er zijn enorme hoeveelheden, torens en bergen van ongewenste, verdrongen verhalen. Wat is de reden dat sommige verhalen wel en andere niet verteld mogen worden? Sommige beelden wel en andere niet worden getoond? Wat (of wie) houdt ze tegen? En: Cui bono?

Ze citeert vervolgens de Utrechtse hoogleraar Rosemarie Buikema – ook de auteur van een heel indringend essay over Uphoffs beeldende werk én haar Vallen is als vliegen – die stelt dat “veranderingen in onze geleefde werkelijkheid alleen dan structureel kunnen worden als ze in het symbolische systeem worden gerepresenteerd, daar een plek vinden.”

Naïeve kunst

Verhalen vertellen heeft dus maatschappelijk nut: de kunstenaar kan eraan bijdragen dat gewenste veranderingen – gelijkberechtiging van vrouwen, van de vrouwelijke blik, van het vrouwelijke verhaal – ‘structureel’ worden, namelijk door ze ‘in het symbolische systeem te representeren’. Een verhaal dat in de kunst wordt verteld is een stevig verhaal.

Ik moet Buikema’s boek nog lezen, maar ik weet niet hoe hard de bewering kan worden gemaakt dat (alleen) kunst veranderingen kan bestendigen. De lezer denkt natuurlijk onwillekeurig aan Vallen is als vliegen, maar Uphoff heeft zelf in interviews gezegd dat haar boek misschien het geluk had uit te komen ná bijvoorbeeld het boek Het beste wat we hebben van Griet Op de Beeck. Het is in ieder geval al helemaal niet duidelijk wat er gebeurd zou zijn als Vallen is als vliegen in de jaren negentig Uphoffs debuut was geweest. Het klimaat moest op de een of andere manier al rijp zijn voor deze verhalen.

Tegelijkertijd is precies Rego voor Uphoff een voorbeeld van wat kunst vermag: in de aanloop van een Portugees referendum over abortus publiceerden Portugese kranten haar schilderijen over abortus, en die hebben vermoedelijk sommige kiezers nét het zetje gegeven om toen voor abortus te stemmen. Het referendum werd aangenomen. De kunst had gewonnen over de oude verhalen.

Het is overigens fascinerend dat Uphoff zegt dat ze pas in maart van dit jaar heeft leren kennen, want Rego is als het ware de Portugese-schildersuitvoering van Uphoff: niet alleen gefascineerd door vrouwen over wie zelden gesproken wordt, maar ook door sprookjes. Feministische ideeën worden uitgedrukt in een stijl die elementen ontleend aan naïeve kunst. Rego overleed in juni, waarschijnlijk rond het moment dat Uphoff haar stuk over haar afrondde.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Manon Uphoff

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d