• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Unaniem

29 september 2022 door Jos Joosten 1 Reactie

Als de jury van een grote (altijd: ‘prestigieuze’ zeggen) cultuurprijs besluit tot de weinig opzienbarende bekroning van alweer Arnon Grunberg, zou je toch op zijn minst verwachten dat men iets tracht te maken van het juryrapport c.q. persbericht.

Kennelijk was daar de tijd niet voor. Het juryrapport lijkt net zo haastig geschreven als de helft van Grunbergs boeken.

Maar, gelukkig: ‘De jury was unaniem in haar oordeel.’

Dat is natuurlijk een teken aan de wand. Zo’n zin staat er meestal als de jury er niet eensgezind uitkwam – of in elk geval wanneer dat betwijfeld kan worden.

Hoeveel leuker was het dan geweest, denk ik altijd, als er gewoon had gestaan:

De jury kwam snel tot een eensluidend oordeel, toen de voorzitter eenmaal naar het toilet was.

Of:

De jury heeft, alle discussie moe of het nou Pfeijffer of Grunberg moest worden, een muntje opgegooid.

Dan volgt in het persbericht een ronduit merkwaardig citaat:

Grunberg heeft ‘met zijn literaire bijdragen onmiskenbaar grote invloed gehad op zijn generatie’.

Voltooid verleden tijd.

Heeft gehad.

Rare trap na.

‘Oké’, zullen twee juryleden hebben gezegd, ‘goed, dan wordt Pfeijffer het niet, maar laten we de urgentie van die Grunberg met z’n literaire bijdragen nou ook weer niet overdrijven,.’

‘Nou’, wierpen de andere drie tegen, ‘die literaire bijdragen hadden anders onmiskenbaar grote invloed, hoor. Op z’n generatie. “Blauwe maandagen” was een stuk beter dan wat een Giphart begin jaren negentig schreef, laat staan die prut van Hermine Landvreugd of Joris Moens, dus Grunberg betekende écht wel wat voor zijn generatiegenoten van dertig jaar geleden…’

‘Goed, dan formuleren we het unaniem zo.’

Toen moet iemand op het idee zijn gekomen of het niet goed was iets over Grunbergs stijl te zeggen. Daar waren ze het toch allemaal wél over eens? Heeft hij niet, zo sprak het lid, een ‘eigen, volkomen herkenbare stem’? Sterker nog, vulde nummer twee aan: ‘Na drie zinnen weet je dat hij aan het woord is, dat is een zeldzame kwaliteit.’

‘Zeldzaam? Maar eh…’, sputterde een derde jurylid nog, ‘een eigen stijl, dat geldt toch voor álle schrijvers? Pfeijffer, Siebelink, Enquist, zelfs Ton van Reen heeft een soort van eigen stijlachtig iets, en Annie M.G. Schmidt dan of Tonnus Oosterhoff…’

‘Tonnus wie?’ geeuwde de voorzitter en sloeg met de hamer de vergadering af.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Arnon Grunberg, letterkunde, Prijzen

Lees Interacties

Reacties

  1. Walter Zlo zegt

    30 september 2022 om 00:43

    Arnon Grunberg is een ‘taalblender’ die taalt zonder een persoonlijke mening te hebben. Dat Is ook niet nodig. Dat bewijst de J.V.-prijs die ook niet durft te zeggen wat je zou moeten zeggen namelijk: noteren is nog niet schrijven, A. Grünberg is daarin de beste en daarom wint hij de prijs. Kijk eens naar de kopteksten van de dagbladcolumnisten. De een nog beter dan de ander, maar wat willen ze nu zeggen¿ Niets. Kletspraatjes. Er is niemand die durft zijn persoonlijke mening te geven. We leven in een tijd van kletspraterietus. Een taalziekten. Arnon Grunberg zal net als al die andere taalkopkletsers ingaan als de voorganger van nog iets ergers: taalmoeheid. Uiteindelijk sterft de taal uit en leest niemand meer een boek.

    Er moet een nieuwe generatie schrijvers opstaan die een mening durven te geven en geen taalkretologieën die misschien perfect van taalbeheersing is maar leeg, leeg en nog eens gezegd leeg. Arnon Grunberg verdient de prijs dubbeldik. Er is verder in dit land geen ander die zo goed kan schrijven als de koning zonder kleren.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Walter ZloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d