• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Open onderwijs

5 oktober 2022 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

De wetenschap is een ideaal. Ja, het is voor veel mensen ook een instituut of een carrière, en voor anderen een bron van ongenoegen en wantrouwen, maar de basis ervan is een ideaal: dat de mensheid zichzelf en het universum zo goed mogelijk leert begrijpen. En dat in gezamelijkheid – iemand die geheel op eigen houtje het raadsel van het heelal ontsluiert, maar de oplossing aan niemand vertelt, van zo iemand kun je je afvragen of zij wel een wetenschapper is.

Het idee dat wetenschap geen project is van een geniale enkeling, maar van de gehele mensheid, wordt de laatste tijd het meest uitgesproken tot uitdrukking gebracht door de zogeheten Open Science–beweging die streeft naar een in alle opzichten transparante wetenschap: niet alleen de producten – de artikelen en de boeken – moeten gratis aan alle geïnteresseerden ter beschikking worden gesteld, maar ook bijvoorbeeld de onderzoeksgegevens en de manier waarop die artikelen beoordeeld zijn door door de collega’s. Onderzoek doen is niet goochelen! Iedereen mag op je vingers kijken.

West-Afrika

Een poot van die Open Science-beweging waaraan in Nederland tot nu toe maar weinig aandacht wordt besteed, is misschien ook wel de meest ambitieuze: die van Open Education. Je kunt wel alles via internet aan iedereen ter beschikking stellen, als je een opleiding van hoger onderwijs nodig hebt om het allemaal te begrijpen, en zo’n opleiding kost je handenvol geld, is het natuurlijk nog steeds niet open. Wat heb je aan een wetenschappelijk artikel als je er niets aan hebt? Dit is waar open onderwijs (‘Open Education’) om de hoek komt kijken: een verzamelnaam voor pogingen om ook zoveel mogelijk van het hoger onderwijs vrij toegankelijk te maken, meestal natuurlijk via het internet.

Ik was gisteren online bij een Europese bijeenkomst over dat open onderwijs, omdat ik me de afgelopen jaren op een aantal manieren heb ingezet voor dat open maken van in ieder geval het eigen onderwijs. Dat maakte me nog niet helemaal klaar om deel te nemen aan het gesprek, want dat ging over wat voor beleid universiteiten zouden moeten inzetten om open onderwijs te stimuleren. Ik wist daar weinig van – ik heb de indruk dat Nederlandse universiteiten eigenlijk nauwelijks beleid hebben op dit gebied. In Europa lijken vooral Britse en Ierse universiteiten ermee bezig. Een deelnemer uit Edinburgh deelde bijvoorbeeld het bovenstaande filmpje over veilig koeien melken – dat vooral in West-Afrika bekeken lijkt te zijn, en dus rechtstreeks de doelgroep bereikt.

Begrijpen

Open onderwijs is iets anders dan (gratis) wetenschapscommunicatie, zoals we hier op Neerlandistiek bedrijven. Het verschil is dat wij hier doen nauwelijks systematisch is: er staan allemaal losse stukjes. Als je die allemaal leest – inmiddels zijn het er ongeveer 18.500 – krijg je vast een beeld van hoe het vak in elkaar zit, maar hoe het allemaal samenhangt wordt nergens echt uitgelegd. Zoals ook jargon vrij systematisch vermeden wordt. Om écht een goed beeld te krijgen, heb je onderwijs nodig: een systematische uitleg die niet op ieder moment per se even spannend is omdat er nu eenmaal aan ieder vak ook wat saaiere kanten zitten.

Corona heeft ons geleerd dat veel écht onderwijs uiteindelijk altijd een levende docent nodig heeft, in een fysiek lokaal. Maar ook dat sommige dingen best online kunnen, en zelfs opgenomen. Zulke opnamen, en al het schriftelijke en andere materiaal, kunnen natuurlijk voor de doorzetter met zelfstudie in ieder geval een benadering geven van een opleiding.

Het nadeel, zou je kunnen zeggen, is dat dit alles nóg een taak voor de universiteiten erbij geeft: niet alleen onderzoek doen, en de eigen studenten opleiden, en voorlichting geven, maar ook nog eens de rest van de wereld opleiden. Nog meer werk! Maar het hoort bij het ideaal – en daarom is er uiteindelijk beleid nodig, om een en ander te kunnen integreren.

Samen met de Nijmeegse universiteitsbibliotheek wil ik graag materiaal verzamelen op het gebied van de neerlandistiek: opnamen, dia’s, teksten; zolang het maar gratis gedeeld mag worden en mensen kan helpen het vak beter te begrijpen. Welke collega heeft er nog wat liggen, of is er bereid wat te maken?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Reacties

  1. Antoon VALCK HOEX zegt

    6 oktober 2022 om 15:30

    Programmaas van de universiteit van Nederland en die van Vlaanderen, lijken me in deze richting te gaan, of zit ik er toch naast?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Antoon VALCK HOEXReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.W. Schulte Noordholt • Adieu

Nu vannacht, het hele huis ligt open,
ik zit in de blote eeuwigheid,
en ik laat mij door de regen dopen
voor een zachte dood, ik ben bereid.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

DIALOOG

– Jouw Jan lijkt niet erg op deze foto.
– Maar dat is Jan ook niet. [lees meer]

Bron: Barbarber, februari 1964

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1939 Brigitte Schludermann
sterfdag
2009 Fritz Ponelis
➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d