• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wat hebben een pointillistisch schilderij en twee Moldavische dobermanns met elkaar gemeen?

20 november 2022 door Eline Zenner 2 Reacties

‘A fountain of metaphors’. DALL-E>

Een pointillistisch schilderij, twee Moldavische dobermanns, een bouwplan, naald en draad en een dobberend bootje op een eindeloze oceaan. Het zijn elk metaforen voor het schrijfproces die me in het verre of recente verleden zijn aangeboden door collega’s, studenten, handboeken en columnisten. De Metaphors we write by, zou je kunnen zeggen, het seminale werk Metaphors we live by van George Lakoff en Mark Johnson uit 1980 indachtig. Via metaforen, zo schreven de heren in hun boek, proberen we om meer abstracte begrippen en activiteiten beter te begrijpen. Dat doen we door ze te beschrijven via gelijkaardige, maar meer concrete en fysieke ervaringen.

De functie van een inhoudstafel voor een langer stuk tekst krijg je zo makkelijk aangezet door haar te vergelijken met de bouwplan van een huis. Hoe groter het bouwwerk, hoe meer je vooraf toch een houvast wil over hoe je waar welke steen wil gaan zetten. Wil je schrijvers illustreren hoe ze een pointe kunnen verwerken in een vrij column, dan kun je ze adviseren om een lusje te weven door de tekst. Het begin komt terug aan het einde. Je tapt telkens uit een bepaald concreet brondomein (architectuur, snit en naad) om iets uit het doeldomein (schrijfproces) toegankelijker te maken.

Een bootje was ik

Het hoeft niet bij één beeld te blijven. Je kunt metaforen ook gaan uitspinnen, je vergelijking tot een uitgebreid tafereel verheffen. De beeldspraak wordt dan allegorisch. Zo schreef An Olaerts in 2012 een column waarin ze haar schrijfproces visualiseerde als een lange tocht door het slijk met een kar die werd voortgetrokken door twee Moldavische dobermanns. Niets romantisch aan het leven van een columnist: harde, noeste arbeid. In een recent gesprek vergeleek een collega zijn academisch schrijfwerk met een pointillistisch schilderij, waarin losse eenheden uiteindelijk verworden tot een coherent geheel. Mijn hoofd ging er allegorisch mee aan de haal, met mentale voorstellingen van de collega in een besmeurde witte jas aan een ezel tot gevolg.

Elk van deze beelden verhoogden mijn inzicht in het schrijfproces van mezelf en dat van anderen. Ze kregen zo hun plaats in de pedagogische toolkit waaruit ik tap wanneer ik schrijvende studenten begeleid. Omdat ik wel ‘ns wou weten hoe sterk en algemeen metaforiek is ingebed in (onderzoek naar) schrijfpedagogie, begaf ik me richting Google Scholar. Zoals dat gaat bij een zoektocht naar informatie in deze Bermudadriehoek van de kennis, liep ik al snel verloren. Een bootje was ik, verdwaald op een eindeloze oceaan van bronnen en teksten. Tijdschriftartikels, boeken, scripties, en gelukkig ook occasioneel een overzichtspaper of literatuuroverzicht.

Fontein

Wat me het meeste bijbleef was een opiniërend stuk uit 2013 van dr. Katherine Collins, een expert in “creatief-kritische onderzoekspraktijken in het onderwijs”. Ze roept op om weg te blijven van de bouwmetaforen in ons academisch schrijfonderwijs en eerder te tappen uit het domein van snit en naad. Niet enkel helpt dat om meer vrouwelijkheid in ons academisch denken te brengen, het laat ons ook toe het intrinsiek decentrale van academisch schrijven te omarmen. Waar bouwen een voorspelbaar pad volgt, weet je bij een lappendeken op voorhand nooit helemaal waar je uitkomt. Gelijkenissen met het pointillistisch schilderwerk van de (mannelijke!) collega zijn er zeker.

Ik weet niet of ik per se via metaforen een – in de woorden van Collins – ‘subversieve daad’ wil of moet gaan stellen. Ik weet ook niet of ik een lievelingsmetafoor heb. Wel kan ik de laatste week geen feedback meer geven bij teksten zonder over mijn eigen wildgroei aan metaforen te struikelen. Duidelijk is dat ik van het en/en-type ben. Doorweven, bouwen, verdwalen. Puzzels, bossen, werven. Een wilde fontein ben ik, metaforen spuiend over schrijven, misschien in de hoop zo de ontvanger aan te zetten zelf het meest werkbare beeld te selecteren en allegorisch uit te spinnen. En zo komen we bij het einde van dit schrijfwerk, met het beeld van de fontein, aan bij een metafoor over metaforen. Erg meta allemaal.

Verder lezen?

  • De bijdrage van Katie Collins aan een reeks over de materiële cultuur van academisch onderzoek van het Britse platform LSE Review of Books vind je via deze link
  • Voor een overzichtswerk van onderzoek naar metaforen en academische vaardigheden, zie Turner & Wan, 2018, Applying metaphor analysis to academic literacy research – A critical review over 30 years, Metaphors and the social world, 8, 2, 286-311.
  • Voor bouwplannen in schrijfonderricht, zie Steehouder, M., C. Jansen, L. van Gulik, J. Mulder, E. van der Pool, W. Zeijl. 2016. Leren communiceren. Groningen/Houten: Noordhoff.
  • Het boek Metaphors we live by van Lakoff & Johnson is nog steeds te verkrijgen.
  • Pas verschenen is Dynamism in Metaphor and Beyond, een overzichtsbundel ter ere van Raymond Gibbs, onder redactie van Herbert Colston, Teenie Matlock en Gerard Steen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: metaforen, schrijfonderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    20 november 2022 om 12:10

    ‘Doorweven, bouwen, verdwalen. Puzzels, bossen, werven.’ En dan raak je de weg niet kwijt? Verdwaal je ook niet? Goed dan ben je aan het associëren. Wie dit op een prefecten manier kon, was de schrijver PROUST. Lees hem en je geneest van het gevoel om aldoor te struikelen. Wie struikelt die komt overeind, met geluk, het gevoel van opwaartse kracht toch nog op haar/zijn pootjes terecht. Uit veel associëren komt een metafoor. Ondergedompelde zondag,
    Groet.

    Beantwoorden
    • Robert Kruzdlo zegt

      20 november 2022 om 12:20

      Toevoeging: Met emoties heeft het ook te maken – die geheel uit zelfdenkende neuronen bestaan – die een ethisch en esthetisch vermogen hebben. Emoties gaan vooraf aan het denken en het denken kan niet…, kan onmogelijk zonder emoties. Een kunstenaar weet vaak niet wat zijn hand doet, daar heeft hij maar naar te kijken of over te schrijven. Wat hij schrijft is nooit meer die emotie die het heeft opgewekt.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d