Bedankt voor de inspiratie (2): Djano Koerdenburg
Divers zijn de manieren waarop en redenen waarom studenten en medewerkers terechtkomen bij de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur in Nijmegen. Maar één ding hebben ze vaak gemeen: ze kwamen er door personen. Een ouder, een klasgenoot, een docent, een studiegenoot. Iemand gaf ons een zetje, bracht ze op het idee, schakelde ze door. Iemand inspireerde ze. De komende tijd vertellen studenten en medewerkers van de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit de verhalen van hoe zij terechtkwamen bij Nederlands. En ze bedanken hun inspiratiebronnen met een boekenpakket! Vandaag aflevering 2: bachelorstudent Djano Koerdenburg bedankt zijn oud-docent Nederlands Margareth Haarmans.
In 2010 begon ik aan de scholengemeenschap Philips van Horne in Weert, toen dat nog een brede school was. Tussen de vmbo’ers, de havisten en vwo’ers, volgde ik uiteenlopende vakken. Exacte vakken waren niet mijn ding, maar van taallessen genoot ik bijna altijd. Frans was mijn taal, tot ik op zeker moment de Nederlandse taal van dichtbij begon te zien. Toch verbaasde het mijn ouders toen ik na het behalen van diploma besloot Nederlands te studeren.
Mijn jaren aan het Philips van Horne verliepen niet zonder slag of stoot want iedereen heeft zijn/haar eigen uitdagingen. Gelukkig had ik altijd iemand die daar begrip voor toonde en daarnaar vroeg: Margareth Haarmans. Mevrouw Haarmans leerde haar leerlingen niet alleen de basis van de redekunde of begrijpend lezen. Ze sprak ons ook toe na grote maatschappelijke rampen waarbij de vrijheid van meningsuiting onder druk kwam te staan, zoals bij Charlie Hebdo. Leraren Nederlands hebben een breed pakket aan af te handelen leerdoelen. Toch maakte mevrouw Haarmans altijd tijd voor ons. Ze luisterde naar iedere leerling, zowel in de lessen als daarbuiten. Het voor velen ondoordringbare begrijpend lezen werd draaglijk: ze verdeelde de stof zó dat we literaire gelaagdheid klassikaal doornamen terwijl we ons thuis door boeken als Bonita Avenue werkten.
Doordat mw. Haarmans altijd zo goed benaderbaar was, was ze geliefd onder de leerlingen. Ze heeft mij altijd gerustgesteld als ik vroeg naar de mate van syntaxis die binnen een universitaire opleiding neerlandistiek aan bod zou komen. “Er is meer dan grammaticale regels en begrijpend lezen, de opleiding is juist gevarieerd en het zou goed bij je passen”, zei ze. En ik hoorde ook steevast: “Laat je niet remmen door de enkele deelvakken die jou minder aanspreken”.
Ze had gelijk: ik ben inmiddels bijna klaar met de opleiding neerlandistiek. Nu besef ik hoezeer ik heb geboft dat ik een docent heb gehad die me de moed inpraatte toen ik twijfelde. Daarom heb ik ervoor gekozen haar te bedanken voor haar oprechtheid, inlevingsvermogen & krachtige woorden. Geloof in jezelf, durf en ga voor dat wat je mooi vindt en blijvend zou willen doen. Dat is precies wat ik gedaan heb, mevrouw Haarmans. Dank u wel. Opdat u nog veel meer leerlingen zult inspireren om hun talenten binnen onze mooie onderzoekstraditie van de neerlandistiek te ontwikkelen!
cora Doeve zegt
Ja Djano, helemaal waar. En je was ook je eigen inspirator. Fijn dat mevr. Haarmans ook je talenknobbel zag.