• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wat betekent schrijvende AI voor het schrijfonderwijs?

29 december 2022 door Sylvia van der Weerden 6 Reacties

The Future of Writing Education. Painting in the style of Malevich. Afbeelding door AI van DreamStudio.

Ik heb het idee dat er echt iets wezenlijks gaat veranderen.

Ineens heeft iedereen het erover; ChatGPT .

ChatGPT is een Large Language Model, getraind door OpenAI. Het systeem kan zowel vertalen als nieuwe tekst genereren en velen, van journalist tot marketeer, van vertaler tot docent, vragen zich af: welke gevolgen gaat dit voor mijn beroep hebben? Gaat dit mijn werk radicaal ontwrichten?

Maar er is iets anders wat mij meer bezighoudt: als je alleen nog enkele schrijfinstructies hoeft te geven waarna je gedroomde essay of betoog, rapportage of reclameslogan met een druk op de knop verschijnt, welke gevolgen heeft dat voor ons als mens, voor onze denkkracht? Want schrijven is denken, is structureren, is keuzes maken en is stof eigen maken. Schrijven is leren.

Sommigen beweren dat het gebruik van ChatGTP ook zal leiden tot een verlies van creativiteit en luiheid in de hand werkt omdat mensen minder bereid zijn zich in te spannen om hun eigen ideeën te bedenken. De meer optimistisch ingestelden geloven weer dat het ons in staat zal stellen een deel van onze cognitieve lasten te verlichten.  ChatGPT kan ons bijvoorbeeld helpen grote hoeveelheden informatie efficiënter te verwerken en te organiseren, zodat onze hersenen zich op complexere taken kunnen concentreren. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor mensen die worstelen met mentale overbelasting.

Mij lijkt dat het effect van ChatGPT in elk geval complex en veelzijdig zal zijn. En op onze diensten bij In’to net zo goed. Gaan wij op termijn onze schrijfcursussen vervangen door een cursus AI-literacy, waarin studenten leren de juiste vragen te stellen en het systeem de juiste instructies te geven? En gaat onze vertaaldienst vervangen worden door machine translation met post editing, waar de menselijke en interculturele maat nog wordt toegevoegd aan wat de machine heeft geproduceerd?

Zijn mijn zorgen terecht of zal het zo’n vaart niet lopen? Ik weet het niet behalve dat ik het idee heb dat er echt iets wezenlijks gaat veranderen.

Sylvia van der Weerden is directeur van het Radboud In’To Languages

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: AI, kunstmatige intelligentie, schrijfonderwijs, taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. hisgen zegt

    29 december 2022 om 11:46

    Ik ben bang dat je gelijk hebt en dat er inderdaad iets wezenlijks staat te gebeuren. Maar wat….?

    Beantwoorden
  2. Robert Kruzdlo zegt

    29 december 2022 om 14:22

    ‘Sommigen beweren dat het gebruik van ChatGTP ook zal leiden tot een verlies van creativiteit en luiheid in de hand werkt omdat mensen minder bereid zijn zich in te spannen om hun eigen ideeën te bedenken.’ Dit geloof ik niet. Mensen met ideeën zijn onverslaanbaar, zelfs in je slaap kun je creativiteit zijn. De wil van de mens kun je niet in een machine stoppen. Wel gaat er gelukkig veel veranderen. Nachtmerries daar zijn mensen gek op.

    Beantwoorden
  3. Carel Jansen zegt

    29 december 2022 om 15:58

    Dit is wat ChatGPT er zelf over zegt (zie ook het webforum):

    “Het is moeilijk om te voorspellen wat de invloed van ChatGPT op de schrijfonderwijs zal zijn, omdat ChatGPT een nieuwe technologie is die nog niet veel gebruikt wordt in het onderwijs. ChatGPT is een chatbot die gebruikmaakt van een machine learning-algoritme om te communiceren met mensen en om te antwoorden op vragen. Het kan mogelijk gebruikt worden in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het verbeteren van hun schrijfvaardigheden, bijvoorbeeld door hen te helpen bij het formuleren van zinnen of het corrigeren van spelfouten. Het is echter belangrijk om te onthouden dat ChatGPT geen vervanging is voor menselijke begeleiding en dat het belangrijk is om leerlingen ook te blijven helpen met persoonlijke feedback en begeleiding van een leraar of mentor.

    Wat verderop in de conversatie kwam deze bijdrage van ChatGPT:

    “Hoewel ChatGPT kan helpen bij het genereren van teksten die natuurlijk en gemakkelijk te lezen zijn, is het nog steeds belangrijk om te leren hoe je zelf goede teksten kunt schrijven. Schrijfvaardigheid is [..] een cruciale vaardigheid in bijna alle beroepen en opleidingen, omdat het helpt om je ideeën duidelijk en overtuigend over te brengen.”

    Een intrigerende kwestie die we niet te lang voor ons uit kunnen schuiven, blijft dan wel hoe het schrijfvaardigheidsonderwijs het best kan worden ingericht nu leerlingen en studenten met groot gemak ChatGPT kunnen gebruiken en de produkten niet gevoelig zijn voor plagiaatcontrole.

    Naar mijn idee kan dat niet zonder dat het schrijfproces van de leerlingen en studenten elke keer weer op de voet wordt gevolgd. Maar is daar voldoende tijd en ruimte voor in het onderwijs? Of moeten we terug naar het opstel dat met pen en papier in het klaslokaal wordt geschreven?

    Beantwoorden
    • Sylvia van der Weerden zegt

      29 december 2022 om 16:54

      Dat laatste is sowieso goed!

      Beantwoorden
    • Robert Kruzdlo zegt

      29 december 2022 om 18:40

      Ja, pen en papier. Goed idee.

      Beantwoorden
  4. Francisca Wagenmakers zegt

    30 december 2022 om 10:14

    We zullen in ieder geval nog duidelijker moeten maken dat schrijftraining breintraining is.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij hisgenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d