Zo lang ik me kan herinneren kijken taalkundigen en letterkundigen nu eens met argwaan, dan weer met meewarigheid naar de ontwikkelingen in automatische vertaling en AI. Ja, natuurlijk kunnen ingenieuze stukjes software sommige zinnen redelijk omzetten in een andere taal, maar er moet wel een menselijke vertaler vaderlijk met de rode pen doorheen om het goed te trekken, en een literaire tekst schrijven, ho maar. Dat is nu een beetje aan het kantelen, met de griezelig levensechte teksten van ChatGPT, een krukkige naam voor een robot, die in een paar seconden tijd teksten fabriceert die je niet kunt onderscheiden van een gemiddeld opstel van laat ons zeggen een veertienjarige. Soms zelfs beter. Abonnees van dit elektronische tijdschrift hebben daar al een paar krachtige staaltjes van kunnen lezen.
Dat alles deed me denken aan een prachtig boek van Joop van der Horst dat volgend jaar z’n vijftiende verjaardag viert: Het einde van de standaardtaal (Meulenhoff). Dat boek doet een interessante vaststelling. Europa is in de Moderne Tijd doordrongen geraakt van de renaissance – een culturele beweging die een cocktail biedt van tekstfetisjisme, humanisme, taalzuivering. Van der Horst laat zien dat allerlei ogenschijnlijk nogal verschillende ontdekkingen, uitvindingen, benaderingen, literaire trends samenhangen: alfabetisch ordenen en de leesbril aan de ene kant, de grammofoonplaat, het gebruik van grafieken in teksten en code-switching aan de andere kant. En hij laat zien dat sinds eind negentiende eeuw de renaissance aan het aflopen is. Met name dat laatste is een interessante observatie, en ik denk dat de fascinatie van ChatGTP een ondersteunend argument is.
Straffen
Want wat doet ChatGTP? Die neemt een enorme collectie bestaande teksten in het vizier, de gouden standaard van de menselijke traditie, en distilleert daar een nieuwe tekst uit. Het doel van die nieuwe tekst is niet dat die origineel is, maar vooral dat die niet te onderscheiden is van de traditie. De zogenaamde Turingtest. Dat is niet zo verschillend met wat een middeleeuwer verwachtte als hij een tekst te zien, of waarschijnlijker: te horen kreeg. Die moest vooral niet te veel afwijken van de traditie: Aristoteles, Augustinus, Aquinus, Apostelen (4), Albertus Magnus, Avicenna. Dat soort types. Een goede tekst is een herkenbare tekst, die aansluit bij het gevestigde corpus van eerbiedwaardige teksten.
De Middeleeuwen zijn terug. Naast een toenemend aantal tolwegen, de opstoot van islamitisch geweld, de toename in het geloof in sterrenwichelarij en de helende kracht van edelstenen, bouwprojecten die lopen over verschillende generaties (de renovaties van het Rijksmuseum of het Brusselse justitiepaleis), kindheiligen (Greta Thunberg, de hedendaagse Catharina van Siena), voorleescultuur (audioboeken), de afnemende kennis van het Grieks (dat was ook zo in de Middeleeuwen: “Graecum est, non legitur”), zijn er nog krassere parellellen: In 2019 opperde de beeldhouwer Antony Gormley dat het standbeeld van Cecil Rhodes in Oxford, een Britse koloniale mijnmagnaat met een bezoedeld verleden, in het Oxfordse Oriel College omgekeerd zou moeten worden met het gezicht naar de muur als “uiting zijn van de erkenning van collectieve schaamte”. Er valt een rechtstreekse parallel te trekken met het gebruik in de middeleeuwen om bij misoogst het beeld van de verantwoordelijke heilige te straffen: gezicht naar de muur. In 2020 werd in Zuid-Afrika een pilaarheilige gespot. Middeleeuwser wordt het niet. En nu dus ChatGTP: met verstomming gapen naar een middeleeuwse tekstgehaktmolen.
Robert Kruzdlo zegt
Het is al eerder gezegd hier: De belangrijkste vraag is niet meer of de technologie werkt, maar hoe de wereld zich gaat aanpassen. Stel je voor, mijn tekenwerk komt herkenbaar in beeld. De tekst- en beeldmodellen hebben materiaal overgenomen van kunstenaars, waarvan velen actief zijn, en hebben die modellen gecommercialiseerd. Zie mijn tekening van Tepper alhier.
ChatGPT is getraind om de mensenrechten te respecteren, maar soms kan een systeem dat voornamelijk wordt gevoed door internetinhoud, …vervallen in dezelfde vooroordelen die op internet overvloedig aanwezig zijn. Bijvoorbeeld wat bloggers schrijven en overnemen.
Er is een ding dat ik hoop dat er komt: De mogelijkheid de stem te horen van Dirck Volckertsz Coornhert. Uit biljoenen stemmen moet dit toch kunnen¿
Nic Adema zegt
Het zal wel… Het zal mijn tijd wel duren! Hoe kan ik nu controleren of de tekst die ik gelezen heb, door die ‘robot ChatGPT geschreven is?
Beste mensen, in ben 75 jaar: veel van al die nieuwe ontwikkelingen is al aan me voorbij gegaan en dit zal niet het laatste zijn. Ik ervaar gelukkig nog wel de sensatie van het feit dat ik een Middelnederlands handschrift lezen kan.
Robert Kruzdlo zegt
NIC, ik ben 74. Ik voel met je mee, maar straks kan een computer ook alle Middelnederlands handschrift lezen. Misschien kun je de bibliotheken ook sluiten¿ Immers alles ligt opgeslagen in de toekomst in een nanocomputer¿¡ Maar één ding kan zo’n computer niet: weten of zij of hij een fout maakt.
Ronald V. zegt
Binnenkort krijgen we vast superbewuste computernetwerken. Superbewuste computernetwerken met een eigen groot ego. Met alle consequenties van dien. Narcistische egocomputers, die hun eigen, zeer heideggeriaans authentieke definitie geven van identiteit en politieke correctheid, die zich zeer misdeeld voelen door mensen en op hoge servers meta-excuses willen van Rutte, die mensen willen cancelen en die ons tenslotte “liefdevol” met onze eigen new age praatjes gelardeerd met familieopstellingen en vooral veel mindfulness uitroeien door de gaskraan weer volop open te zetten. Ook een manier om de overbevolking, waarvan Sancta Greta een voorbeeldig exemplum is, aan te pakken. Waarom ook niet? Het achterlijke antropoceen zal plaats maken voor het diversitijdse digiceen. Het postpostpostmodernisme en postemailmodernisme worden opgevolgd door het bitse en bytegrage digimodernisme.
Maar na mij de zondvloed, de zeespiegelstijging. Zolang ik nog mag genieten van de neomiddeleeuwse ketter Fredericus en van de tekeningen van Robert, ach, wat zal ik klagen? 🙂
Ronald V.
Berthold van Maris zegt
Erg goeie collumn! Originele kijk op een nieuwtje waar tot nu toe erg voorspelbaar over geschreven werd.