• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

17 februari 2023: Promotie Patrick Rooijackers, Utrecht

10 februari 2023 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Foto door PxHere

Op 17 februari verdedigt Patrick Rooijackers zijn proefschrift ‘Oog voor diep begrip: onderzoek naar het tekstbegrip van vwo-leerlingen’. Om het tekstbegrip van leerlingen te bevorderen, betoogt Rooijackers, kunnen docenten het best realistische, doelgerichte leestaken gebruiken en klassikaal nadenken over de vraag hoe leerlingen leestaken aanpakken.

‘Teksten-met-vragen’

Er leven momenteel veel zorgen over het dalend tekstbegrip van Nederlandse leerlingen. Volgens critici komt dit onder meer doordat docenten Nederlands ‘tekstbegrip vaak alleen nog maar trainen met vragenreeksen bij teksten’. In het eerste deel van zijn proefschrift analyseert Rooijackers het tekstbegrip van vwo-leerlingen bij deze ‘teksten-met-vragen’.

Tijdens oogbewegingsonderzoek blijken vwo-leerlingen teksten vooraf oppervlakkig te lezen; hun vooraf-lezen en beantwoording van begripsvragen zijn grotendeels gescheiden denkprocessen. Het maakt hierbij niet uit of de leerlingen teksten vooraf intensief bestuderen, maar wél of ze bij de vragen de teksten kunnen raadplegen. Zelfstandig lezen leren de leerlingen echter niet: ze lijken eerder vooral het beantwoorden van begripsvragen te oefenen, concludeert Rooijackers.

Alternatieve lessenserie

In het tweede deel van Rooijackers’ proefschrift staat een alternatieve lessenserie over ‘diep begrip’ centraal, gebaseerd op recent internationaal onderzoek. Het zelfstandig, realistisch en doelgericht lezen van teksten staat voorop en vwo-leerlingen reflecteren uitgebreid op de aanpak van lastige leestaken.

Deze lessenserie blijkt effectief. Mits docenten de reflectie leiden, laten vwo-leerlingen naderhand een hoger tekstbegrip zien en ze geven aan hun leesgedrag positief te hebben veranderd. Uit zijn onderzoek destilleert Rooijackers vervolgens elf aanbevelingen om leeslessen Nederlands betekenisvoller, eigentijdser en reflectiever te maken.

Begindatum en -tijd 17 februari 2023 12:15
Einddatum en -tijd 17 februari 2023 13:15
Locatie Hybride: online (klik hier) en voor genodigden in het Academiegebouw
Promovendus Patrick Rooijackers
Proefschrift Oog voor diep begrip: onderzoek naar het tekstbegrip van vwo-leerlingen
Promotor(es) Prof. dr. H.H. Van den Bergh
Co-promotor(es) Dr. G. van Silfhout en Dr. E. Mantingh
Meer informatie Full text via Utrecht University Repository 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Agenda, Neerlandistiek voor de klas Tags: diep lezen, leesonderwijs, tekstbegrip

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

D. Hillenius • Wij hebben nog vergeten

men laat Hongaren de zee zien
hijst Hollanders op bergen
beren op fietsen
opoe Moses maakt schilderijen

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SPROOKJE

Om middernacht word ik een pompoen en drijf ik weg in een muiltje

Bron: datering; 1971-1972; niet eerder gepubliceerd

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

18 juli 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1801 Taco Roorda
1901 Wim Caron
sterfdag
1901 Jan ten Brink
1919 Jacob Verdam
2010 Hans den Besten
➔ Neerlandicikalender

Media

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

➔ Lees meer
Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

14 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d