• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een ramp voor het onderwijs

6 februari 2023 door Marc van Oostendorp

Tekening: Reid, Geleijnse, Van Tol en Casper Hulshof

De afgelopen weken heb ik met meerdere leraren zorgelijke gesprekken gevoerd over een onderwerp dat tot veel van de academische collega’s nog niet lijkt te zijn doorgedrongen, terwijl het ons allen aangaat: er staat ons in het onderwijs een ramp te wachten. Of eigenlijk is die ramp zich al aan het voltrekken. Er zijn veel en veel te weinig neerlandici.

Sommige collega-hoogleraren Nederlands hoor je de laatste tijd opgelucht zeggen dat het lek nu wel boven is. De daling van de studenteninstroom lijkt min of meer tot staan gebracht, er zijn nu landelijk ongeveer 200 eerstejaars per jaar. “Heel veel meer hoeven het er niet te worden”, grappen ze er soms bij, “dan worden het er wel erg veel”.

Maar het moeten er eigenlijk zo snel mogelijk heel snel vijf tot tien keer zo veel worden. Niet voor ons en onze gezelligheid. Voor de samenleving.

Het aantal vacatures voor docenten Nederlands neemt in hoog tempo toe. Volgens sommige berekeningen zijn het er over een jaar misschien wel vijfduizend. Tegelijkertijd kiest van de studenten Nederlands landelijk ongeveer een derde voor het onderwijs. Dat zijn er dus met de huidige cijfers 70 per jaar, in ieder geval van de universiteiten. Nu komen er natuurlijk ook goede eerstegraadsdocenten van de hogescholen, maar dat zijn er ook lang niet genoeg (al zijn die cijfers wat lastiger te verzamelen), en er zijn allerlei redenen om te willen dat er in ieder geval ook een goed aandeel universitair gevormde docenten is.

Maar eigenlijk is dit maar een klein deeltje van de ramp – veel belangrijker is de oplossingen die politiek en schoolbesturen aan het zoeken zijn. De oplossing om allerlei mensen versneld aan een diploma te helpen behoort daarbij nog tot de minst schadelijke. We moeten niet verbaasd zijn als docenten die zijn opgeleid in allerlei andere vakken óók Nederlands gaan geven. (Voor ‘kleine’ vreemde talen zoals Frans en Duits wordt de oplossing soms ook gezocht in het opheffen van het vak, maar dat is voor Nederlands nog niet aan de hand.)

Zulke oplossingen werken op de korte termijn, maar maken op de iets langere natuurlijk het vak nog iets onaantrekkelijker voor degenen met ambitie om iets moois te maken van het vak, om leerlingen op te zwepen om óók zo’n studie te doen. Zodat de kwaliteit van toekomstige studenten slechter wordt.

Het water staat op sommige scholen de docenten nu al aan de lippen. Ik hoorde van een docente in de Randstad dat ze de dag voor ons gesprek twee 5 vwo-klassen tegelijkertijd in een zaaltje had gezet om college te geven en in de zaal ernaast een 4havo-klas van een uitgevallen collega. Ze liep heen en weer tussen zaaltje en klas om zo les te geven.

Er moet iets gebeuren – we kunnen het ons als samenleving niet permitteren dat het niveau van het onderwijs de komende jaren slechter wordt in plaats van beter. En toch is dat precies wat er dreigt te gebeuren.

Je kunt je eigen ervaringen delen op ons forum.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: onderwijs

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (2)

er is altijd wel iemand
te vinden die naar je luistert
maar geen antwoord geeft een beetje
voor zich uit lacht

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Gewoon als ieder beest
belust op prooi, niets meer,
niets minder –
wat zeggen wil: bekaf.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1904 Gustaaf van Es
1907 Garmt Stuiveling
sterfdag
2014 Leo Ross
➔ Neerlandicikalender

Media

Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

21 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Historische klassiekers: Anna Bijns

Historische klassiekers: Anna Bijns

21 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d