Afgelopen december promoveerde Edith Alkema op het proefschrift ‘Schrijven met kennis van zaken, een didactiek voor de zaakvakken’. Het proefschrift gaat over de synthese tussen taal (-) en zaakvakken, door leerlingen teksten te leren schrijven waarin op een bedachtzame en samenhangende manier het gedachtegoed van verschillende bronnen over een bepaald vraagstuk voor het voetlicht gebracht wordt, met het doel om beter grip te krijgen op de wereld om je heen, en om begrepen te worden.
In haar proefschrift onderzocht Alkema 1) hoe ze leerlingen kan helpen om betere teksten op basis van bronnen te leren schrijven, en 2) hoe ze de kloof tussen taal- en zaakvakken kan dichten (taal stopt niet bij het taalklaslokaal) met het oog op betere profielwerkstukken, werkstukken of ‘meesterproeven’ waarmee leerlingen hun schoolloopbaan afsluiten. De studie bestond uit twee onderzoekslijnen: 1) een lees- en schrijfdidactiek die Alkema testte binnen het vak wetenschapsoriëntatie (WON) in 4-vwo, en 2) een casestudie waarin ze onderzocht in hoeverre de bij WON in 4-vwo aangeleerde didactiek toegepast kan worden bij andere vakken in 5 en 6-vwo.
Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen met de ontwikkelde generieke lees- en schrijfmethode significant hoger scoren op het selecteren en integreren van informatie uit de bronnen en het toevoegen van eigen vakkennis dan leerlingen die de methode niet aangeboden kregen. Uit de casestudie blijkt uit tekstanalyses dat er een verbetering in de teksten waarneembaar is wat betreft integratie van kerninformatie en eerder verworven kennis, en dat het schrijven van syntheseteksten het kritisch nadenken bevordert (docentrapportage).
Bij het proefschrift hoort een handreiking voor docenten met lesmateriaal. Het proefschrift, bijlagen en het docentenboekje zijn te verkrijgen via de volgende link: https://dare.uva.nl/search?identifier=d7627439-52b7-4914-b87f-d385f8748969 .
De handreiking voor docenten is in een handzame papieren editie te bestellen bij het Revius Lyceum Doorn via info@reviusdoorn.nl .
Laat een reactie achter