• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

de voordelen van de elektrische bakfiets

18 maart 2023 door Marc van Oostendorp Reageer

Waarom gedichten van Gerda Blees lezen?

“Je zou niet zeggen dat ik voor mijn taalbeheersing wordt geprezen”, schrijft Gerda Blees in gedicht 33 van haar bundel Week. Het is een bundel die 41 gedichten lang is – zo lang als een zwangerschap, gemeten in weken.

Dat het gedichten zijn, in Week, is in eerste instantie eigenlijk alleen duidelijk doordat er, behalve Week en de naam van de schrijver ook nog het woord Gedichten op staat (en voor alle duidelijkheid ook nog een rood stickertje met de tekst Een zwangerschap in gedichten), en doordat de regels worden afgebroken. Maar hoewel er met de taalvaardigheid van Blees, die ik een van de interessantste jonge schrijvers van dit moment vindt, niets mis is, is het taalgebruik niet onmiddellijk herkenbaar als poëtisch.

Het lijken eerder dagboekaantekeningen, telkens één, in de vorm van één lange zin, per week. En dat in een wereld die per week kleiner en trivialer lijkt te worden:

22

Gesprekken met ingewijden, prachtige nieuwe levens
gehuld in nevelen van algemeenheden, verhalen over draagzakken
en kinderwagens, op hoeveel graden ik luiers moet wassen als ik voor
wasbaar ga, de voordelen van de elektrische bakfiets en het speciale
vrieskistje om afgekolfde melk in te bewaren, door borstvoeding te geven
kom ik namelijk sneller terug op mijn oude gewicht, ik kan erop rekenen
dat de bevalling sowieso niet chill is en helemaal anders gaat dan ik verwacht
en o, die slaap, slaap, slaap, ik moet het ervan nemen nu het nog kan, ze menen het
het valt niet uit te leggen tot ik het heb meegemaakt, de vader draagt ook best zijn
steentje bij maar ik, vrouw, ik ben straks toch ietsje meer de klos, aldus degene
van wie de man epilepsie had gekregen door het slaapgebrek, heel zielig
voor hem, en nu doet zij de nachten alleen, het valt niet uit te leggen
hoe deze offers sinds het kind vanzelf spreken.

Waarom deze gedichten lezen als man die de middelbare leeftijd alweer gepasseerd is? Op internet zie ik vooral besprekingen van vrouwen die de details herkennen – ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat het rode stickertje op het omslag bedoeld is om Week aan te prijzen als geschenkje voor die vriendin die zelf niet in verwachting is geraakt. Maar ik ben nooit zwanger geweest en de kans dat ik het ooit nog word is zo langzamerhand wel verkeken.

Die vraag valt voor mij alleen te beantwoorden doordat Gerda Blees de auteur is van het door mij bewonderde Wij zijn licht. Onwillekeurig vraag je je dan af waarom iemand die dat heeft geschreven, ook dit schrijft. Waarom zou zo’n auteur Week schrijven, en er dan Gedichten bij zetten?

En dan dringt zich de gedachten op dat het feit dat deze gedichten niet alleen een prozaïsche vorm hebben, maar ook nog een prozaïsche, soms zelfs banale inhoud (‘de voordelen van de elektrische bakfiets’), zelf een betekenis heeft.

Het groeien van een foetus tot een baby in 41 weken tijd is zelf natuurlijk een onvergelijkelijke vorm van creatie, beter dan het schrijven van wat voor boek ook. Het is een vorm van poëzie waar geen woorden tegenop kunnen. Je kunt je alleen hullen in ‘nevelen van algemeenheden’, van spookverhalen en trivialiteiten. Het meest magische van het menselijk bestaan – dat er weer nieuwe wezens groeien die ook weer mensen zullen zijn – is tegelijkertijd onmetelijk banaal, dat is wat Week op een intrigerende manier laat zien.

En als hij dat eenmaal ziet wordt het boekje ook voor de man van voorbij de middelbare leeftijd ontroerend. Bijvoorbeeld omdat hij zijn eigen worsteling met de grote vragen van het leven heeft, die voortdurend doorkruist wordt door getob over elektrische bakfietsen.

Pas helemaal aan het eind, als de baby er eenmaal is, breekt de taalpoëzie weer door. Gedicht 41 eindigt zo:

(…) ik herken je meteen als van mij, en nog wacht ik
op Koningsdag lig ik in het gras, een magere vrouw komt uit de verte
aangelopen, snel en helder als een bergbeek, ik moet langzaam
en onmetelijk worden als de zee.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Gerda Blees, poëzie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (1)

politici met hun handen op één
verschrikkelijke buik verspreiden
de publieke geheimen waar ik
geen weet van heb

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OPSTAAN BIJ RADIO

Waterhoogten in de ochtend
maken kamers vol van kou,
waterkou en blauwe luchten,
was en val, ik was mij gauw.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1805 Joan van Bolhuis
1907 Jacob Drewes
1908 Wytze Hellinga
1933 Johan Mönnink
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d