• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

6 aanbevelingen voor een sterker nieuwkomersonderwijs in Vlaanderen en Nederland

19 september 2023 door Steven Delarue Reageer

Elk jaar starten in het Vlaamse en Nederlandse onderwijs duizenden nieuwkomers aan hun schoolloopbaan – en daarmee ook aan hun taalverwervingsproces in het Nederlands. Leerlingen tussen 12 en 18 jaar komen daarbij in specifieke klassen voor nieuwkomers terecht. In Vlaanderen is dat het OKAN-onderwijs, waarbij OKAN staat voor ‘Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers’, terwijl nieuwkomers in Nederland in een ‘Internationale Schakelklas’ (ISK) starten. Daarna stromen leerlingen door naar een vorm van vervolgonderwijs. Die overstap is echter vaak niet evident, en gaat gepaard met heel wat drempels en uitdagingen. Voor het nieuwkomers- en het vervolgonderwijs is het dan ook een gedeelde opdracht om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op die stap.

Hoe kan de doorstroom van nieuwkomersonderwijs naar vervolgonderwijs nog beter verlopen voor nieuwkomers? Dat was de kernvraag waarover een groep Nederlandse en Vlaamse deskundigen zich de afgelopen tijd heeft gebogen, onder begeleiding van de Taalunie. De werkgroep, waarvan ik ook deel mocht uitmaken, ging daarvoor niet enkel samen rond de tafel zitten, maar bezocht ook tal van nieuwkomers- en vervolgscholen in Nederland en Vlaanderen. Uit die bezoeken en gesprekken volgde de nota OKAN/ISK en daarna, met zes concrete aanbevelingen:

  1. Zorg voor gedeelde verantwoordelijkheid en tweerichtingsverkeer. Nu ligt de verantwoordelijkheid vaak nog bij het nieuwkomersonderwijs, maar de beslissingskracht grotendeels bij het vervolgonderwijs (denk maar aan de toelatingsklassenraad die in Vlaanderen al na 35 kalenderdagen beslist over het al dan toelaten van leerlingen in het vervolgonderwijs). Er is echter nood aan meer tweerichtingsverkeer, structurele samenwerking en duidelijke aanspreekpunten.
  2. Zet in op ontwikkelgerichte beeldvorming en doorlopende monitoring. Het is van belang om een gedetailleerd dossier op te bouwen van een leerling, waarbij breed wordt gekeken naar de competenties, de interesses en de persoonlijkheid van de leerling. Ook het toekomstperspectief, de mogelijkheden en de ambities van de leerling moeten daar een plaats in krijgen. Die informatie gaat dan mee naar de vervolgschool, waar verder vanuit een groeigerichte mindset moet worden ingezet op het versterken van de (taal)competenties van de leerling, doorheen diens hele onderwijsloopbaan.
  3. Veranker de criteria voor een warme overdracht. Er is al veel aandacht voor de overdracht van leerlingen van nieuwkomers- naar vervolgonderwijs, maar er zit nog veel verschil in hoe dat op verschillende plaatsen verloopt. Door meer uniformiteit te creëren in de doorstroomdossiers, de wederzijdse verwachtingen tussen nieuwkomers- en vervolgscholen te expliciteren en nog meer in te zetten op gesprekken en ‘snuffelstages’, worden de drempels voor een overstap nog lager.
  4. Bied maatwerk in het vervolgonderwijs. De twee vorige aanbevelingen – brede beeldvorming en een warme overdracht – kunnen al een grote stap betekenen in het op maat begeleiden van leerlingen. Maar het vergt ook afspraken over brede basisondersteuning, extra maatregelen, flexibele trajecten of aanpassingen in de evaluatie. De overheid laat op dat vlak al veel toe, maar daar zijn scholen zich nog niet altijd even sterk van bewust. Het is ook van belang om maatregelen tijdig weer af te bouwen, op het moment dat de leerling ze niet meer nodig heeft.
  5. Professionaliseer elke leraar op het gebied van tweedetaalverwerving en taalontwikkelend lesgeven. Hoe kun je meertalige leerlingen het best ondersteunen? Hoe kun je taalontwikkelend lesgeven? Die informatie en vaardigheden moeten nog nadrukkelijker deel uitmaken van de lerarenopleiding én van professionalisering voor in-service leraren. Kennis over (tweede)taalverwerving, omgaan met meertaligheid en taalontwikkelend lesgeven komt immers élke leerling ten goede, niet enkel de nieuwkomer. In Vlaanderen spelen vervolgschoolcoaches hier een belangrijke rol in richting schoolteams.
  6. Zet in op meer onderzoek naar en ondersteuning voor nieuwkomers in het vervolgonderwijs. Als we een sterk onderbouwd beleid willen uittekenen rond nieuwkomersonderwijs, dan hebben we nood aan bijkomend onderzoek. We missen op dit moment vooral nog longitudinaal onderzoek naar de schoolloopbanen van nieuwkomers: hoe loopt die van begin tot einde en waar komen ze uiteindelijk terecht? Daarnaast is er ook bijkomend onderzoek nodig naar de effectiviteit van verschillende vormen van taalondersteuning en van de huidige organisatie van het nieuwkomersonderwijs. Inzichten op dat vlak kunnen helpen om de ontwikkelingsdoelen in het OKAN-onderwijs, die intussen al ruim 15 jaar oud zijn, te herformuleren. Meer ondersteuning vanuit de overheid, niet alleen inhoudelijk maar zeker ook financieel, is dus wenselijk.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: nieuwkomers, NT2, taalbeleid, taalkunde, vreemdetalenonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d