Wat een plezier heb ik beleefd aan het doorbladeren van Traject, de methode Nederlands van uitgeverij Van In! Ik moet er bijzeggen dat de uitgeverij hem mij had doorgestuurd omdat ze een stukje uit Onze Taal van me hadden overgenomen (maar ik hoef daarvoor of voor het plaatsen van dit stukje niet betaald te worden).
Ik heb er een herfstige namiddag in zitten bladeren. Het is een methode die je op zijn minst zin geeft om je pennen en markeerstiften in je etui te doen, je schooltas te pakken en fluitend op je fiets te stappen en naar een middelbare school te rijden. Hoera, vandaag hebben we Nederlands!
Een van de fraaie dingen is hoe van allerlei kanten van het vak erin worden gecombineerd. Er wordt aandacht besteed (in deel 5, dat me is toegestuurd) aan spelling, maar ook aan toegankelijke moderne schrijvers als Lize Spit en Ilja Leonard Pfeijffer; aan taalvariatie maar ook aan de manier om een betoog op te zetten, aan de geschiedenis van het Nederlands, maar ook aan hedendaagse poëzie.
Het is bovendien allemaal wetenschappelijk verantwoord én prettig leesbaar. Voor de taalkunde is een belangrijke bron bijvoorbeeld het boekje Taal dat Sterre Leufkens schreef voor de serie Elementaire deeltjes van AUP, nog altijd een van de beste overzichten van de hedendaagse taalwetenschap die ik ken. Maar ook van andere bekende, toegankelijke schrijvers over taal zijn teksten overgenomen, zoals Nicoline van der Sijs en Marten van der Meulen. Andere wetenschappers, die zelf wat minder aan wetenschapscommunicatie doen, zoals Dominiek Sandra en Jos Hornikx, komen aan het woord doordat interviews hier worden geherpubliceerd.
Het is geloof ik voor het eerst dat er voor een schoolmethode zo ruim wordt geput uit het feit dat we in het Nederlands inmiddels een rijke traditie hebben van toegankelijk schrijven over taalonderzoek. Iedereen die zijn ogen open had, kon dat al zien. Nu worden er ook generaties schoolkinderen op school vertrouwd met het idee dat taal niet alleen een kwestie is van allerlei regeltjes en definitietjes die je uit je hoofd moet leren
De methode is zo opgebouwd dat de docent er zelf uit kan halen wat die nuttig vindt. Hij is gemaakt voor Vlaamse scholen, maar juist door die modulaire vorm kun je hem, minstens in stukjes, gemakkelijk op iedere school inzetten waar je Nederlands gebruikt.
Kevin Absillis zegt
Dag Marc
Dank voor de leestip! Leuk om uitgerekend in deze week van nieuwe doemverhalen (PISA etc) te horen dat er fris en goed doordacht leerboek Nederlands op de markt is gekomen. Ik signaleer graag terloops dat Dominiek Sandra zeker in Vlaanderen/België net veel aan wetenschapscommunicatie doet. Publiceert geregeld heldere en goed onderbouwde opinies, geeft interviews weg en er is veel materiaal van hem te vinden op pakweg YouTube. Bijvoorbeeld ook zijn optreden in de Universiteit van Vlaanderen, hier zo: https://www.youtube.com/watch?v=1i5hdaxcw0k.
Groet! Kevin
Marc van Oostendorp zegt
Dankjewel voor de aanvulling. Dat is inderdaad een beetje onhandig uitgedrukt van mij!