Een van de meest geheimzinnige slogans van de afgelopen jaren was voor mij ‘Betrokken expertise, gedreven resultaat’ van het Rotterdamse bedrijf Lanclan. Wat het bedrijf nu precies te leveren heeft wordt ook uit de website niet helemaal duidelijk, sterker nog, wie de website leest, krijgt de indruk hier te maken te hebben met een parodie:
lanclan staat voor uiterst zorgvuldig ontwikkelde oplossingen. Op basis van uiterst innovatieve maar bewezen technologieën. Bij alles wat we doen vertrouwen we op wetmatigheden, zoals verwerkt in ‘de gulden snede’. Omdat alles moet kloppen.
Zoiets kan toch niet echt bestaan? Een bedrijf dat zorgt voor oplossingen zonder ook maar ergens uit te leggen wat voor problemen er dan worden opgelost? Die dat doet op basis van technologieën? Die technologieën meent te hebben gevonden die tegelijkertijd innovatief én bewezen zijn? En die dan op niets af ineens met de ‘wetmatigheid’ van de ‘gulden snede’ komt? (Zie ook dit interview met ‘Peter Baggerman’ van Lanclan, die bewijst dat je ook in een interview volkomen onduidelijk kunt zijn.)
Maar dat bedrijf maakt dus al jaren reclame op zo’n beetje iedere podcast waar ik naar luister. En dat dan met die ook al volkomen obscure slogan ‘betrokken expertise, gedreven resultaat’. De zelfstandig naamwoorden lijken me nog wel een soort van aanbevelingen: deze mensen hebben expertise, al weten we dus niet precies waarin, en ze streven naar resultaat. Alleen wat doen die bijvoeglijk naamwoorden daarbij? Op wie of wat is de expertise precies betrokken en hoezo maakt dit deze expertise beter? En hoe kan een resultaat ‘gedreven’ zijn?
Op het internet vind ik precies één persoon die ook over deze slogan gevallen is – een copywriter die stelt dat hij ‘prima bedacht is als je de opdracht had: bedenk een slogan die letterlijk ieder kennisbedrijf van Nederland kan gebruiken in zijn marketing’. Maar dat moeten dan dus wel kennisbedrijven zijn die in het midden willen laten waar ze nu precies iets vanaf weten of wat de klant van ze kan verwachten (behalve ‘de gulden snede’).
Ik vind het allemaal heel geheimzinnig, ik zou best eens een interview willen horen van iemand bij Lanclan die verantwoordelijk is voor al deze wonderlijke teksten om te vernemen wat voor gedachtewereld hier nu precies achter zit. Het moet een bedrijf zijn met minstens enkele middelen, al is het maar om al die advertenties te kopen bij podcasts van BNR.
Sinds begin dit jaar is er een nieuw mysterie bijgekomen, want de slogan is veranderd! Hij luidt nu ‘betrokken expertise, gedreven innovatie’. Waarom? Is het resultaat onbelangrijk geworden? Hebben ze bij Lanclan geluisterd naar de copywriter en besloten dat ze onderscheidender wilden zijn, door te verwijzen naar iets waar ze bij Lanclan wel aan doen. Maar waarom is de nieuwe slogan dan niet ‘Betrokken expertise, gedreven gulden snede’?
Richard Vogelzang zegt
was ook benieuwd naar wat voor club dit was. heeft wel even geduurd voordat ik de website gevonden had (dit artikel bracht de oplossing). Leenklen……. ah je schrijft het als Lanclan…. Niet alleen onduidelijk in de slogan blijkbaar…..
M. Verschuren zegt
Werkelijk een half dozijn keer gezocht op de bedrijfsnaam, echter probeer die maar ‘s te verstaan! Als je het 10 mensen zou vragen, krijg je 11 verschillende antwoorden. Dan heb je als bedrijf toch wel ernstig gefaald. Terug naar school, dunkt me
C Hoovens zegt
Ik heb na veel googlen het bedrijf gevonden via de spreuk, het is inderdaad slechte marketing als je onvindbaar bent en zoekt op linclan, linklen, linklan, linqlen etc.
Richard Hoogeveen zegt
Wat een negatief bericht. Ik ken Lanclan als leverancier al meer dan 20 jaar. Voor ons is er geen betere leverancier dan LanClan, eigenaar Peter Baggerman ken ik als een zeer gedreven en uiterst intelligent en ingelezen persoon.
Denkt goed mee in oplossingen (soms gaat hij hard, dan moeten we hem er even op wijzen). Ook levert hij al vele jaren erg mooie oplossingen voor onze industrie die ook nog eens uitstekend werken.
Wie dat zou willen zien, kan zo bij mij langs komen. En nee, ik heb geen enkel financieel belang om dit te schrijven, op een zak koekjes en flesje wijn na.