• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Romanschrijver Arthur van Schendel blaast 150 kaarsjes uit

5 maart 2024 door Rob Groenewegen 7 Reacties

Rob Groenewegen werkt aan diens biografie

In letterlievend Nederland werd het stil toen de radio en de landelijke kranten op 12 september 1946 berichtten dat Arthur van Schendel in alle stilte was overleden. Het was het heengaan van een Europees auteur van formaat, een van de onbetwiste grootmeesters van het Nederlandse proza tussen pakweg 1900 en 1945. Na zijn dood behoorden enkele van zijn befaamde romans, waaronder Een zwerver verliefd (1904), Het fregatschip Johanna Maria (1930) en De waterman (1933) jarenlang tot de literaire canon.

Op 5 maart leggen de erven van Arthur van Schendel een rode roos bij het borstbeeld aan het Leidsebosje

Arthur François Emile van Schendel werd op 5 maart 1874 in Batavia geboren en groeide als jongste kind op in een gezin van vijf kinderen. Zijn vader was officier in het Nederlands-Indische leger, zijn moeder vrouw des huizes.

Nadat de Van Schendels zijn teruggekeerd naar Nederland, wordt de vijfjarige Arthur in Haarlem op een bewaarschool gedaan. Lang verblijft hij daar niet, want een jaar later overlijdt zijn vader. Hierna breekt er voor de moeder, haar twee dochters en jongste zoon (twee oudere zoons waren ­­­op kostschool) een ongeregeld leven aan. Tussen 1881 en 1882 dolen ze rond in Den Haag en Haarlem en vanaf 1883 wonen ze op tal van adressen te Amsterdam, in steeds desolatere kamertjes, met name in de Pijp, een nieuw stadsdeel waarover Van Schendel schreef dat het een naam was ‘die stond voor jool en pierewaaien / Van schilder en student en losse dame.’

Van regelmatig naar school gaan komt er voor de jonge Arthur weinig terecht. Nadat zijn zusters het gezin hebben verlaten, wordt hij door zijn moeder min of meer aan zijn lot overgelaten. Hij zwerft rond door de oude en nieuwe buurten van Amsterdam en daarbuiten. Maar Van Schendel dwaalt ook rond in een parallelle wereld:

Van die tijd aan leefde ik met verbeeldingen en lange verhalen in mijn hoofd, dag na dag verder verteld door een onbekende maar vertrouwde stem, mijn eigen wereld waarvan niemand hoefde te weten. Tien jaar was ik toen, bijna elf. Het dwalen buiten de stad werd een gewoonte van morgen, middag en avond, ik zag de huizen en het water van het IJ, waar ik soms als ik een paar dubbeltjes had gekregen in een bootje roeide, alleen uit mijn verbeelding aan. Ik werd een geoefend loper, een wandeling naar Haarlem en terug, naar andere plaatsen in de omtrek, was gewoon.

Enkele jaren later, nadat hij de H.B.S. vroegtijdig verlaten heeft, doet hij toelatingsexamen aan de toneelschool in de Marnixstraat en slaagt als enige van alle kandidaten. Zo’n twee jaar brengt hij er door, daarna kiest hij, een ervaring rijker, definitief voor het leven van schrijver:

Ik kwam hoe langer hoe minder op de school, eindelijk alleen in de middag, omdat ik thuis veel te schrijven had. De jongenstijd was voorbij en aan de omgang met acteursleerlingen was ik ontgroeid. […]. Toen ik achttien was verscheurde ik mijn stapel verzenschriften en ik nam mij voor mij van het begin af te oefenen in het proza. Het werk was begonnen.

Rond zijn romandebuut Drogon (1896) beweegt hij zich in Amsterdamse kunstenaarskringen, waaronder die van de Tachtigers, en sluit hij vriendschappen met Willem Kloos en Willem Witsen.

Informatie van particuliere aard gaf Van Schendel aan buitenstaanders niet. Herinneringen aan zijn jeugd verwerkte hij in zijn boeken. Een belangrijke autobiografische bron in dit verband is een boekje dat hij in 1928 de titel Fratilamur meegaf, waarin hij zijn voornamen lijkt te hebben verwerkt. Het vormt een sleutel tot beter begrip van zijn andere teksten, waaronder Een Hollands drama (1935), dat hij in Sestri Levante schreef, zijn latere woonplaats in Italië.

Sterk vermagerd en fysiek uitgeput keerde hij na afloop van de Tweede Wereldoorlog, samen met zijn vrouw en jongste dochter, vanuit Italië weer terug in zijn geliefde Amsterdam, de stad uit zijn jeugd:

Het was een rijke stad voor jongensjaren,
Al zag ik, zoals andren, vroeg ’t geheim
Van zwart en dood en van verborgen tranen.
Ik werd er groot en leerde van de stad
Dat vrolijkheid verging, als de eerste kus,
De eerste vriendschap en alles van de jonkheid.
De huizen stonden van ’t verleden dromend
En elk bewaarde in zijn achterkamer
Een leed, een pijn of een herinnering.
Uit elke deur trad in den nieuwe morgen
Een man, een vrouw, een kind voor vaste taak,
Want Amsterdam was oud omdat het wist
Wat werken is, dag in dag uit, en bouwen
Wat op zijn tijd een nieuw geslacht zal zien.

Zo was de stad in die vervlogen jaren,
Zo zal zij blijven, altijd Amsterdam,
Hoe ook de wolken de seizoenen door,
In grauw of wit, voorbijgaan aan den hemel.

Aldaar stierf Van Schendel op 11 september 1946 op een bovenetage in de Van Breestraat. Hij was 72 jaar oud geworden. In het Leidsebosje, een plantsoen in onze hoofdstad, wacht hij sinds 1952 geduldig op zijn biografie.

Het graf van Arthur van Schendel op Zorgvlied te Amsterdam (foto: Rob Groenewegen)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Arthur van Schendel, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Rodger zegt

    5 maart 2024 om 09:52

    In mijn adolescentie “de zwervers” gelezen of moeten lezen mr veel plezier heb ik er nt aan beleefd; ik was er te jong voor, vermoed ik. Toch zijn die 2 zwerversboeken blijven hangen- wie heeft nooit gefantaseerd over een zwerversbestaan? Misschien is nu, 50 jaar later, de tijd gekomen om ze te herlezen…..

    Beantwoorden
    • Rob Groenewegen zegt

      5 maart 2024 om 11:07

      De romans die Van Schendel na 1930 schreef, zijn toegankelijker. Lees bijvoorbeeld eens ‘Een Hollands drama’ (1935). Meesterwerk.

      Beantwoorden
      • Karel van Oosten zegt

        13 april 2025 om 06:52

        Ik las op de middelbare school midden jaren “80 de Hollandse romans – en de zwerver boeken – van Arthur van Schendel en schreef er samen met een klasgenoot een kleine scriptie over, die ik nog wel heb, denk ik. Ik ben nu bijna veertig jaar ouder en ben opnieuw Van Schendel aan het lezen, te beginnen met de zeeromans. Het proza is wat mij betreft van een bemoedigende nuchterheid en in al zijn – ogenschijnlijke – eenvoud weergaloos en voor de lezer een weldaad om zich aan over te geven. Ik kijk bijzonder uit naar de biografie en hoewel ik al lang in Azie woon – en wellicht ook deels daarom – hoop ik dat ik tegen de tijd dat de biografie verschijnt misschien bij de presentatie ervan aanwezig kan zijn. Ik blijf graag op de hoogte! Dank voor een reactie. Met vriendelijke groet uit Phnom Penh, Cambodja.

        Beantwoorden
  2. Paul Vens zegt

    5 maart 2024 om 16:57

    Dag, mag wel stellen dat zijn vroege werken, speciaal ‘Nachtgedaanten’ erg inspirerend waren en zijn. Er zijn geen grenzen tussen natuur, droom, spiritualiteit, tijd en ruimte, en dat begrijp ik, meen dat hij daarin gelijk had. We maakten een speciale fb pagina die wat vertelt over zijn werk en onze muziek die dank zij zijn schrijven konden maken. Dank dus!

    Beantwoorden
  3. Jona Lendering zegt

    5 maart 2024 om 17:46

    Bij Werkendam (ten oosten van Dordrecht) is een café De Waterman. Ik vroeg of het was vernoemd naar mijn lievelingsboek; de Nieuwlichters kwamen immers uit de omgeving van Dordrecht. Helaas had de eigenaar het sterrenbeeld in gedachten. Toch wel een teleurstelling.

    Beantwoorden
  4. Jan Uyttendaele zegt

    6 maart 2024 om 08:42

    Volgens mij verdient het verhaal ‘Angiolino en de lente’ nog steeds een plaats in de canon van onze literatuur. Om de lectuur ervan de stimuleren heb ik er een leermiddel voor het voortgezet onderwijs over gemaakt, dat ook een gemoderniseerde versie van de tekst bevat. Zie: https://www.klascement.net/downloadbaar-lesmateriaal/190193/arthur-van-schendel-18741946-angiolino-en-de-lente-luisteren-en-lezen/

    Beantwoorden
  5. Sjoerd de Haan zegt

    6 maart 2024 om 08:59

    Ik heb onlangs De grauwe vogels herlezen, voor de eerste keer in zeker 25 jaar. Ik was op slag weer geboeid, net als toen. Voor mij zegt dat genoeg over de kwaliteit van dat werk.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

D. Hillenius • Wij hebben nog vergeten

men laat Hongaren de zee zien
hijst Hollanders op bergen
beren op fietsen
opoe Moses maakt schilderijen

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Van zomers die wij niet kennen
ritselen de blaren,
in winters die wij niet kennen
sneeuw onhoorbaar valt.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

18 juli 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Aad Nuis
sterfdag
1994 Jacob Drewes
➔ Neerlandicikalender

Media

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

➔ Lees meer
Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

14 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d