• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Vwo-eindexamen 2024: mijn antwoorden

15 mei 2024 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Vanmiddag vond weer het centraal eindexamen Nederlands voor het vwo plaats, en traditiegetrouw heb ik dat gemaakt. Je merkt dat er iets aan het veranderen is: het eindexamen Nederlands bevat alleen maar teksten die iets te maken hebben met de neerlandistiek! Een artikel over literatuuronderwijs, een fragment literair proza en wat teksten over de roman De engelenmaker. Er was zelfs een korte reactie opgenomen uit het reactiepaneel van dit tijdschrift (door niemand minder dan Martijn Benders). Ik heb nog nooit hulde geroepen voor een examen, maar nu dan toch: hulde!

Je kunt het examen hier zelf maken. Omdat er nog geen correctiemodel is (dat komt pas vrijdagavond) zijn hier mijn antwoorden, natuurlijk zonder garantie dat ze correct zijn (maar ik heb mijn best gedaan).

1. Alinea 6

2. D

3. De overheid neemt zijn eigen cultuuronderwijs onvoldoende serieus door zich helemaal te verlaten op de – doorgaans slechte – smaak van jongeren zelf en deze vervolgens met publieke middelen te promoten.

4. Organisaties zoals Stichting Lezen en het Letterenfonds zouden, ten eerste, moeten inzetten op promotie van kwalitatief hoogwaardige jeugdliteratuur, en ten tweede zou ook in het nieuwe curriculum de term ‘fictie’ moeten vervangen door ‘jeugdliteratuur’.

5. De boeken zijn aantrekkelijk en gemakkelijk te consumeren, maar tegelijkertijd zijn ze schadelijk voor de ontwikkeling.

6.  (1).  “De meisjes lijken geen enkele inhoud of substantie te hebben”
(2). “het zijn altijd witte meisjes met lang, los haar”

(3). ” een scène […] vaak vermoord”

7.
(1).  Mooie lezers zijn literair competent: ze kunnen teksten kritisch en betekenisvol lezen.
(2). Mooie lezers kunnen verhalen gebruiken om de wereld en maatschappelijke verhoudingen beter te begrijpen en er betekenis aan te geven.
(3). Bij mooie lezers is empathie ontwikkeld die bijdraagt aan hun burgerschap.
(4). Door zich te identificeren met verschillende personages kunnen mooie lezers hun persoonlijkheid vormen en hun opvattingen toetsen.

8. “Het zijn … kick jagen.”

9. B

10. D.

11. In de eerste plaats zijn dit soort boeken voor veel kinderen de enige motivatie om een boek op te pakken; en in de tweede plaats moeten we een bepaalde groep auteurs, boeken en lezers niet categoraal [ik zou zeggen: categorisch] afwijzen.

12. B

13. Schadelijke ideeën komen ook voor in erkende literatuur, en zijn niet uniek voor thrillers en pulpboeken .Leesplezier is bovendien waardevol, en er is niets mis met het feit dat jongeren zelf hun boeken kiezen op basis van wat ze leuk vinden.
14 Tekst 1 keert zich niet tegen leesplezier, al benadrukt de tekst dat dit niet voldoende is en er daarnaast ook op kwaliteit moet worden gelet; leesplezier en kwaliteit sluiten elkaar niet uit.
15. “Er zijn …  Wim Kieft.”

16. Het negatieve oordeel over pulpboeken uit tekst 1 wordt in tekstfragment 3 niet eenduidig afgewezen. De zin waaruit dit blijkt is: “Je kunt … te bestrijden.”

17. (1) kritisch bespreken en de discussie aan de hand van gerichte leesvragen leiden.

(2) vermijden
18. D

19. In tekstfragment 4 wordt bepleit dat literatuuronderwijs zich richt op schone letteren zonder maatschappelijke doelstelling, terwijl in tekst 1 juist wordt bepleit dat literatuuronderwijs empathie en burgerschap moet bevorderen bij de leerlingen.

20. (1) f, (2) g. (3) e

21. B

22. Het “heerlijk gluren” naar de gasten in de ontbijtzaal is te danken aan de openheid en kwetsbaarheid van de gasten in de ochtend, en het gebrek aan privacy door het koude ochtendlicht dat alles blootlegt.
23. Beide groepen brengen tijd door op de berg vanwege omstandigheden in hun leven. Beide groepen streven bovendien naar herstel of verbetering van hun toestand.
24. Hedendaagse vakantiegangers proberen efficiënt te ontspannen, maar streven naar efficiëntie zorgt voor stress die het onmogelijk maakt echt te ontspannen.

25. “Ontspanning is … anders was”

26. “In alinea 9 zitten moeder en zoon bij elkaar en zijn ze min of meer tevreden, in de eerdere beschrijving ontbeten ze apart en waren ze verbitterd.

27. D

28. B

29. (1) Het verhaal zet aan tot nadenken over de grens tussen wetenschap en religie, en tussen realiteit en fictie. (2) De roman is tot in de puntjes goed in elkaar gezet en leest als een film. (3) De schrijfstijl is sober maar tegelijkertijd beeldend. (4) Het boek is zo ‘geniaal’ dat het niet te verfilmen is. (5) De auteur presenteert wetenschap op een spannende manier, waardoor het aanvoelt als een horrorverhaal.

30. Jouk is positief omdat hij vindt dat er interessante inhoud wordt gepresenteerd (wetenschap en religie).

31. (1) Het boek biedt verschillende oogpunten. (2) Het verhaal leest fijn.

32. (1) Het verhaal is voorspelbaar en bevat weinig verrassingen.(2) De religieuze vergelijking (met de kruisiging van Jezus) kan de recensenten niet bekoren. (3) Stilistisch valt er aan het boek weinig te beleven.

33. (1) Bron 3 presenteert zowel positieve als negatieve recensies, wat een evenwichtiger beeld geeft van de waardering van de roman. (2) Bron 3 gaat in op betrekkelijk gedetailleerde argumenten die de oordelen onderbouwen, terwijl de meningen in bron 2 oppervlakkiger zijn en vooral een globaal gevoelsoordeel geven. (3): Bron 3 verwijst naar onder andere  compositie, stijl en ethische behandeling van thema’s, wat duidt op een diepere analyse. (4) Bron 2 is duidelijk de mening van scholieren terwijl bron 3 (los van de auteursnaam of de publicatieplaats) dat niet is.

34. (1) Bron 4 geeft weliswaar kort een waardeoordeel (‘prachtig, fascinerend’) maar onderbouwt dit verder op geen enkele manier. (2) Bron 4 gaat vooral over algemene literaire kwesties, zoals de onmogelijkheid een nieuw verhaal te schrijven, waarbij De engelenmaker hooguit als een illustratie functioneert.

35. (1) de sobere schrijfstijl. (2) de spanning. (3) de verhaalstructuur / compositie

36. D

37. (1) positief. (2) positief. (3) negatief. (4) niet te bepalen

38. (1) positief. (2) positief. (3) negatief. (4) niet te bepalen

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: eindexamen

Lees Interacties

Reacties

  1. Berthold van Maris zegt

    16 mei 2024 om 15:59

    Het lijkt mij geen pretje om ieder jaar opnieuw eindexamen te doen. Het idee is dat je dat 1 keer in je leven doet en er daarna voorgoed van verlost bent.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d