Er is dit jaar een recordhoeveelheid aan klachten over de landelijke eindexamens binnengekomen bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Los van de vraag of al deze klachten terecht zijn, kan in ieder geval vastgesteld worden dat leerlingen de weg naar het LAKS weten te vinden en in staat zijn hun klacht in te dienen. Een interessante vraag die hieruit voortvloeit is of het mogelijk is een taaltaak te ontwerpen (bijvoorbeeld het schrijven van een examenklacht) waarbij leerlingen verschillende taalvaardigheden nog beter leren inzetten?
Nicolette Schaper gaat in haar kwestie in op de kansen en mogelijkheden die een authentieke taaltaak als een klacht kan bieden voor de (taal)lessen in het v(s)o. Hoe (en waarom) levert dit denk- en gespreksstof op? Welke mogelijkheden zijn er om een dergelijke les in samenhang met andere vakgebieden aan te bieden? En hoe kunnen we in het v(s)o de vruchten plukken van de kennis (en kunde!) die er in het mbo over dergelijke taken al is?
Laat een reactie achter