• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het eerste kwart: Rachida Lamrabet, Vertel het iemand

22 september 2024 door Marc van Oostendorp Reageer

Als iets de Nederlandstalige romankunst aan het begin van de 21e eeuw karakteriseert is het geloof ik: de wil van de schrijvers om onvertelde verhalen te vertellen, verhalen die tot nu toe taboe waren, verhalen die simpelweg vergeten waren, verhalen die niemand de moeite waard vond, alsnog een vorm te geven. Natuurlijk zijn de boeken die ik dit jaar lees geen willekeurige steekproef – ik heb ze immers geselecteerd. Maar daarbij heb ik voldoende arbitraire criteria ingebouwd (uit ieder jaar precies twee boeken, geen tweemaal dezelfde schrijver, voldoende diversiteit volgens allerlei dimensies) om het al te persoonlijke er ook weer uit te laten. En dus zijn de patronen die ik zie niet helemaal willekeurig.

Een lijn van onvertelde verhalen zijn die van de Eerste Wereldoorlog, waarvan we het afgelopen kwart eeuw hebben herdacht dat ze honderd jaar geleden woedde, en die nooit eerder zo beschreven was als in Godenslaap van Erwin Mortier of Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans. Een andere, nog veel dikkere lijn, is die van de nieuwkomers en hun kinderen – de verhalen van hun land van herkomst, de verhalen van hun aankomst in de kille lage landen, en van hun pogingen hun verhaal een geschiedenis van hier te laten zijn.

Vertel het iemand van Rachida Lamrabet hoort bij beide lijnen en is ook in andere opzichten wat mij betreft een van de parels van de Nederlandstalige literatuur van de afgelopen periode: het verhaal van een jongen die aan het eind van de negentiende eeuw geboren wordt uit de liaison tussen een moeder uit een Marokkaans dorp en een Franse vader die door Marokko reist om er te tekenen: een jongen die zich met enorme inspanningen uit de armoedige omstandigheden probeert op te rijzen, door te leren om de Koran te lezen, en door naar de grote stad, Fes, te vertrekken en er de wereld te leren kennen. Maar die uiteindelijk min of meer gedwongen wordt om naar Noord-Frankrijk te gaan en daar voor de Fransen te vechten tegen de Duitsers.

Een van de wonderen van de literatuur is dat je als lezer voortdurend denkt: hoe lukt het een 21e-eeuwse vrouw van middelbare leeftijd zo goed zich in te leven in een 20e-eeuwse jonge soldaat? Tot je beseft dat je zelf als lezer natuurlijk ook weinig gemeen hebt met de hoofdpersoon. Dat het vooral het geval is dat de schrijfster jou in staat stelt je in zo’n jongen in te leven. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat ik in de Nederlandstalige literatuur eerder iets heb gelezen dat de aantrekkingskracht van de islam voor zo’n jongen zo invoelbaar maakt:

Ik begreep nog steeds niet veel, maar wist wel dat geloven uit liefde zoiets moest zijn als zwemmen in het heldere, klaterende water van de rivier, onder een oneindig blauwe hemel, terwijl wat ik tot dan toe had verstaan onder geloven meer leek op schuilen in een donkere kamer wanneer het hevig onweerde.

De oorlog beslaat overigens hooguit een derde van de roman. Het grootste deel van het boek speelt zich af in het Marokko van honderd jaar geleden – en vooral ook het leven onder koloniale heerschappij – met een dubieuze rol van de lokale sultan – wordt invoelbaar beschreven, al is ook voor mij niets zo schokkend als het verhaal van die volkomen naïeve jongens die geacht worden het een eer te beschouwen om kanonnenvoer te zijn voor een land dat heel duidelijk op ze neerkijkt.

Daarbij speelt ook nog de rol dat we het verhaal via een filter krijgen: Vertel het iemand is (zoals de titel eigenlijk al zegt) een raamvertelling: de jongen vertelt zijn verhaal vlak voor hij wordt geëxecuteerd vanwege iets dat hij in zijn dagboek heeft geschreven aan zijn gehate Franse vader, die altijd onbereikbaar voor hem is geweest. Maar dat verhaal van die zoon krijgen we eigenlijk te lezen via die vader, die aan het eind van het boek dat dagboek in het vuur smijt. Niets zal er van zijn zoon overblijven.

Behalve het verhaal dat Rachida Lambaret er honderd jaar later over schrijft.

In 2024 lees ik 50 Nederlandstalige romans uit het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw.
De volledige lijst staat hier. Volgende week: Manon Uphoff, Vallen is als vliegen (2019)
Dit stuk verscheen eerder op Marc las

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, Het eerste kwart, letterkunde, Rachida Lamrabet

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (1)

politici met hun handen op één
verschrikkelijke buik verspreiden
de publieke geheimen waar ik
geen weet van heb

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Gewoon als ieder beest
belust op prooi, niets meer,
niets minder –
wat zeggen wil: bekaf.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1904 Gustaaf van Es
1907 Garmt Stuiveling
sterfdag
2014 Leo Ross
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d