Ben of ken jij een docent Nederlands in de bovenbouw? Vind je taalvariatie en jongerentaal interessante thema’s? En vind je het leuk om je leerlingen met taalwetenschap te laten kennismaken? Dan kun je ‘docentwetenschapper’ worden voor het Meertens Jongerenpanel! Taalonderzoekers Kristel Doreleijers en Khalid Mourigh, allebei verbonden aan de onderzoeksgroep Linguïstiek en Taalvariatie van Meertens Instituut (KNAW), hebben dit panel opgericht voor nieuw, grootschalig taalvariatieonderzoek binnen het Nederlandse taalgebied. Hoe werkt het precies?
Meertens Panel
Het Meertens Instituut heeft al jaren een succesvol Meertens Panel waarvoor vrijwilligers van zestien jaar en ouder uit Nederland en Vlaanderen zich kunnen aanmelden. Zij krijgen af en toe een vragenlijst toegestuurd over een taalkundig of cultureel onderwerp. Panelleden vinden het leuk om de vragenlijsten in te vullen en onderzoekers kunnen relevant onderzoek doen. Helaas bevat het huidige Meertens Panel weinig jonge leden.
Meertens Jongerenpanel
Omdat jongerentaal momenteel een van de belangrijkste onderzoeksthema’s is van de Meertens-onderzoeksgroep Linguïstiek en Taalvariatie, hebben Kristel Doreleijers en Khalid Mourigh het jongerenpanel opgericht. De afgelopen maanden hebben ze daarvoor een pilot gedraaid. Aan de pilot namen docenten van verschillende scholen deel. Zij lieten de leerlingen in hun klas een vragenlijst invullen. Docenten fungeren dus als ‘docentwetenschappers’ en hun leerlingen vormen het panel.
Opzet
Het idee van het panel is dat docenten hun leerlingen van 16 jaar of ouder een digitale vragenlijst laten invullen. Om de paar maanden komt er een nieuwe vragenlijst beschikbaar. Het invullen van zo’n vragenlijst kost niet veel tijd, 10 à 15 minuten. Het is de bedoeling dat leerlingen de vragenlijst in de klas, tijdens een lesuur, invullen (op vrijwillige basis).
Onderwerp vragenlijsten
De eerste vragenlijst die docenten krijgen toegestuurd gaat over straattaalwoordenschat, een onderwerp dat erg populair is onder jongeren. Toekomstige vragenlijsten zullen gaan over andere aspecten van taalvariatie in het Nederlands, en op termijn mogelijk ook over onderwerpen die relateren aan de Nederlandse cultuur.
Voordelen op een rijtje
Docentwetenschappers leveren een belangrijke bijdrage aan taalwetenschappelijk onderzoek. Maar er zijn meer redenen om deelname te overwegen:
- Er is geen voorbereiding nodig
- Bij elke vragenlijst is er aanvullend lesmateriaal (bv. over straattaal)
- De vragenlijsten zijn een eenvoudige manier om in de les Nederlands aandacht te besteden aan taalvariatie (een thema dat ook is opgenomen in de nieuwe concepteindtermen van het schoolvak Nederlands)
- Leerlingen kunnen laagdrempelig kennismaken met (taal)wetenschap
Meedoen
Interesse? Je kunt je aanmelden als docentwetenschapper voor het Meertens Jongerenpanel door een mailtje te sturen naar kristel.doreleijers@meertens.knaw.nl of khalid.mourigh@meertens.knaw.nl. Zij nemen dan contact met je op om de verdere details van je deelname te bespreken. Ook voor vragen of opmerkingen over dit onderzoek kun je bij Kristel en Khalid terecht.
Laat een reactie achter