• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

“Tot grote frustratie van zijn ondervragers hangt de man iedere keer een ander verhaal op”

8 januari 2025 door Marc van Oostendorp Reageer

Een van de dingen die ze je niet vertellen als ze je leren lezen: dat je er als oudere plezier aan kunt beleven omdat je je dan alsnog kunt laten overrompelen door de jeugd. Door de levenslust, de vertellust, de inventiviteit, de kracht van jonge schrijvers. Dat je je als 57-jarige op sleeptouw kunt laten nemen door een 30-jarige schrijver. Door Safae el Khannoussi bijvoorbeeld, met haar roman Oroppa.

Het boek is al op veel plaatsen bejubeld, en het trekt je dan ook vanaf de eerste zinnen mee:

De zoveelste schreeuw sneed door de kamer. Maar deze was anders. Op het bed lag de doodverklaarde met opengesperde ogen en mond, haar handen verkrampt in de lucht. De doodsreutel steeg op van het lichaam, klanken als rollend puin, een stem op straat vroeg om een aansteker en de stervende vrouw begon te schudden, te schudden alsof ze om een grap lachte. Salomé Abergel, geboren als Salma Abergel, in een voor haar lang vervlogen wereld nu bevolkt door nieuwe gezichten, krijste zichzelf terug de wereld in.

Salma is vervolgens slechts één van de personages, want El Khannoussi beheerste de kunst die bij uitstek die van de romanschrijver is: om zich moeiteloos het gemoedsleven van talloze mensen toe te eigenen. Van een alcohilistische kankerpatient van in de zestig. Van een veel te dikke snackbarhouder uit de Jan van Galenstraat. Van een verloederde kunstenares die in haar jeugd in opstand is gekomen tegen het regime van het land waarin ze woonde. 

Verschil

De ware romanschrijver herken je eraan dat ze ook de bijfiguren tot personen weet te maken. De vriendin van Salma is galeriehoudster; zij drijft die galerie samen met een jeugdvriend, Daniël Bras. Die jeugdvriend heeft een vrouw, Anke Bras, die flink geld verdient door zich als jurist met duistere cliënten in te laten. Zij speelt geen rol in het verhaal, maar wordt in een paar zinnen getekend.

Oroppa is een boek met een enorme ambitie: het wil het verhaal vertellen van het Europa van de afgelopen veertig jaar, maar dan niet het Europa van de instituties, of de hoge kunsten, maar dat van degenen die iedere avond dronken worden in de kroeg, of die stoned naar hun werk in de snackbar gaan om er nog stoneder te vertrekken, of die als voormalig circusartiest alleen nog maar vervetten. Het is Oroppa, de naam die ze in de Maghreb geven aan het continent: een plaats op afstand, een plaats om naartoe te gaan, een plaats om nooit te wortelen.

De afgelopen 25 jaar heeft zich in de Nederlandse letteren een kleine traditie gevestigd van boeken over migratie naar Europa. Bij El Khannoussi emancipeert die traditie zich: niet alleen doordat er geen duidelijk verschil is tussen de migranten uit Noord-Afrika en de anderen. Ze worstelen zich allemáál door het leven heen. 

Frustratie

Maar ook door een ander aspect: de geschiedenis van het thuisland, met name van Marokko, zélf speelt een belangrijke rol zoals het dat bij mijn weten nog niet eerder deed. Een zeer belangrijk thema is de verwerking van de martelingen die Marokkanen andere Marokkanen hebben aangedaan onder het bewind van koning Hassan II, de manier waarop deze nog vele decennia doorwerkt, de weigering van daders en slachtoffers – die elkaar in Oroppa weer tegen het lijf lopen – om dat echt onder ogen te zien.

Maar bovenal is Oroppa een boek over verhalen, hun helende kracht, hun vernietigende kracht. Een paar keer is er sprake van een en en hetzelfde boek, dat verschillende van de personages onder ogen krijgen, en waarin een man in de gevangenis wordt gegooid samen met een sprekende hond. De tweede keer dat het boek ter sprake komt gaat dat zo:

Het boek begint zo: een man is onderweg naar huis wanneer hij door een tweetal wordt tegengehouden en, na een stevig pak rammel, meegevoerd in een busje. In de daaropvolgende weken wordt de man ondervraagd maar tot grote frustratie van zijn ondervragers hangt de man iedere keer een ander verhaal op.

Vervolgens wordt er duidelijke ‘een ander verhaal’ verteld dan de eerste keer werd samengevat, zij het ook een verhaal dat het eerste raakt. 

Wij mensen bestaan grotendeels uit verhalen. En die verhalen zijn, tot grote frustratie van onze ondervragers, iedere keer weer anders. 

Safae el Khannoussi. Oroppa. Pluim, 2024. Bestelinformatie bij de uitgever.


Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, letterkunde, Safae el Khannoussi

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d