• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Geen snobisme, opvoeding

23 maart 2025 door Michelle van Dijk 1 Reactie

Literatuur lezen heeft niet als enige doel empathie, maar dat levert het wel op. Literatuur lezen heeft niet het doel dat mensen minder vooroordelen hebben, maar dat levert het wel op.

We verwachten te veel van literatuur, schrijft Alban Mik in de Volkskrant. Ik verwacht blijkbaar te veel van de krant, namelijk niet elk weekend weer een stropop over leesbevordering en literatuuronderwijs.

Literatuur lezen heeft niet tot doel ‘woordenschatuitbreiding en tekstbegrip’, maar dat levert het wel op. Literatuur lezen heeft niet tot doel dat je op een dag bij een uitvaart dat ene gedicht kan voordragen dat je voor altijd zal blijven troosten omdat niets anders verdriet zo goed verwoordt. Literatuur lezen heeft niet tot doel dat je in de klas in de lach schiet of jaren later nog misselijk wordt als je aan dat ene verhaal denkt. Of dat je meer van de wereld weet. Of dat je reist zonder te reizen. Maar het kan wel! Literatuur heeft trouwens ook niet tot doel: antipestbeleid, zelfhulp bij liefdesverdriet, het overbruggen van de generatiekloof, een maatje om mee te zwelgen, ouder worden dan anderen, het voorkomen van dementie, strijden tegen fascisme en vreemde trends op Tiktok, toch is er een correlatie.

Wie klaagt dat er te eenzijdig te veel verwacht wordt van leesvaardigheid of literatuur, schetst een karikatuur en bestrijdt die, zoals ik vorige week al bij Mijnhardt zei – maar ja, dat doorzie je natuurlijk vooral als je literatuur hebt gelezen. Bovendien klopt het niet dat je dan wel alles kunt lezen. Literatuur, met rijke taal en beeldspraak en veel verbeelding zet meer beweging in de hersenen in gang, neuroplasticiteit. En dan ook dat deel in het brein waarmee je over jezelf nadenkt. Nogmaals, niet een doel an sich, maar wel bewezen.

Als je zelf belezen bent, hoe kun je anderen, vooral kinderen, dat dan misgunnen: de optimale ontwikkeling van het brein, waaronder een hoog niveau van abstract denken, bijvoorbeeld over ethische kwesties. Zulke ontwikkelingsdoelen zijn geen snobisme, dat is opvoeding. Er is de laatste jaren meer aandacht voor empathie en andere effecten bij literair lezen, dat klopt. We weten er meer over dankzij veel meer onderzoek naar literatuuronderwijs en ook breinonderzoek. Het fantastische is dat we daardoor ook beter weten wat goed is voor (jonge) lezers. Lees bijvoorbeeld dit artikel van Marloes Schrijvers of verdiep je in Samen lezen van Jan Raes. De opbrengsten uit onderzoek helpen gesprekken over literatuur beter in te richten. Daardoor wordt het lezen interessanter. Nog steeds geen doel of dogma. Wel effectief.

Tot zover weer. Is dit ook jouw favoriete onderwerp? Lees/bekijk mijn lezing op de Dag van het Literatuuronderwijs 2024.

P.S. Alban Mik verwijst in de column naar een nieuwsfeit: Mexicaanse politieagenten moesten literatuur lezen omdat de ‘war on crime’ niet goed ging. Maar ze kregen ook schaken en gym. Een slimme combinatie van talig, verhalend, analytisch en fysiek bezig zijn. Je gunt het iedereen in een stressvol beroep. Geef alle politiebureaus en ziekenhuizen een leesclub, schaakclub en sportclub! Trouwens, weet je dat je ook kunt sporten als je níet wilt afvallen?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: de Volkskrant, leesonderwijs, lezen

Lees Interacties

Reacties

  1. Gijs zegt

    23 maart 2025 om 20:59

    Wat een flut column, die van Alban Mik. Hij leest dus niet om iets te leren, maar voor het escapisme. Maar dan zegt hij dat literatuur lezen ook niet per se escapisme hoeft te zijn, dat de literatuur niets per se hoeft te doen.

    ‘Je hoeft er niet iets van te leren, maar het mag en kan natuurlijk wel.’

    Juist. Waar doe je dan eigenlijk moeilijk over? Wat is nou eigenlijk het hele punt?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d