• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Lenzen op leescultuur

30 maart 2025 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Taalcoördinatoren opgelet!

Heb je behoefte aan een wetenschappelijke basis voor het leesbeleid op je middelbare school?Aan de Radboud Universiteit hebben we ruimte voor 45 middelbare scholen in ons project Lenzen op leescultuur.

Doel van het project

Lenzen op leescultuur brengt gedurende vier jaar de praktijk van leesbevordering op middelbare scholen in kaart. Aanleiding voor het project is de landelijke trend van teruglopende leesvaardigheid in combinatie met afnemend leesplezier. Vele middelbare scholen hebben inmiddels taalcoördinatoren aangesteld in een poging om het tij te keren, maar wat levert dat nu concreet op? Lenzen op leescultuur biedt 45 scholen de ruimte om hier inzicht in te krijgen. Het project loopt van 1 februari 2026 tot 1 februari 2030.

Wat gaan we concreet onderzoeken?

Gedurende vier schooljaren neemt een promovendus uitgebreide vragenlijsten en interviews af op de school, steeds gericht op een ander aspect van leesbeleid. We onderzoeken:

  1. Wat docenten (van alle vakgroepen) doen aan leesondersteuning en leesbevordering in hun lessen. Welke kansen worden benut, wat kan beter?
  2. Hoe leerlingen de leescultuur in de school ervaren. Wat vinden zij goed werken en waar hebben zij meer behoefte aan? Hierbij splitsen we uit naar verschillende groepen, waaronder ook leerlingen met leesproblemen.
  3. Wat ouders van de school verwachten ten aanzien van leesbeleid en welke rol zij hier zelf in kunnen spelen.
  4. Welke best practices er zijn onder taalcoördinatoren en andere betrokkenen, zoals mediathecarissen, om de leescultuur in de school te verbeteren.

Wat levert deelname de school op?

  • Elk jaar een terugkoppeling op het afgenomen onderzoek, inclusief de score van uw school ten opzichte van het gemiddelde (benchmark).
  • Elk jaar concrete aanbevelingen op grond van de onderzoeksresultaten.
  • Een jaarlijkse studiedag voor taalcoördinatoren, gericht op implementatie van de resultaten en op netwerkvorming voor taalcoördinatoren.

Hoe kan mijn school deelnemen?

U kunt uw school voor 1 mei 2025 aanmelden via de projectleider, dr. Jeroen Dera: jeroen.dera@ru.nl. Deelname kost 2000 euro per schooljaar en kan hetzij voorafgaand aan het complete project (€8000), hetzij per schooljaar worden betaald (4 x €2000).

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: leescultuur, leesonderwijs, lezen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Paul Desmet • We liepen

We liepen achter de waarheid aan en bleven lopen.
We draaiden cirkels met onze fietsen
en kwamen er niet uit. We keken hem aan,
vragend.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

NAJAAR

Zij voelen koud op stille banden.
Wie met een wagen bomen kruit
voert niet te tillen stilte aan.

Bron: Vluchtige Verhuizing, postuum verschenen, 1975

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1963 Joost Zwagerman
sterfdag
1941 Jan van den Bosch
2002 Jan Steenbeek
2017 Ben Peperkamp
➔ Neerlandicikalender

Media

Publieke Intellectuelen: Annie M.G. Schmidt

Publieke Intellectuelen: Annie M.G. Schmidt

17 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

16 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d