• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Verslag Olympiade Nederlands 17 mei 2025

4 juni 2025 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Op 17 mei vond de finale van de Olympiade Nederlands plaats in het Universiteitsmuseum Utrecht. Er namen in totaal meer dan 2200 Vlaamse en Nederlandse leerlingen aan de voorronde in januari deel, en 11 van hen bereikten de finale. Zij deden allemaal onderzoek onder begeleiding van een onderzoeker aan een Vlaamse of Nederlandse universiteit, en de jury bekeek daarvan de afgelopen weken de resultaten. Els Stronks (Universiteit Utrecht) opende namens de organisatie de bijeenkomst.

De aanwezigen werden nog even in spanning gehouden omdat Tine De Koninck en Elisabeth de Bruijn voor de meegekomen familieleden en vrienden van de finalisten uitlegden welke scholen meededen, welke opgaven in de voorronde gemaakt werden, en hoe uit die meer dan 2200 leerlingen de 11 finalisten boven kwamen drijven. Twee derde van de leerlingen die aan de voorronde deelnamen waren Vlaams, een derde Nederlands: we zien na 5 jaar Olympiade Nederlands dat in Vlaanderen hele klassen meedoen, terwijl in Nederland enkele leerlingen per klas deelnemen. Van de 11 finalisten kwamen er 8 uit Vlaanderen, 3 uit Nederland.

Laurens Ham las daarna als juryvoorzitter het juryrapport door, waarbij elk van de 11 onderzoeksprojecten kort belicht werd. Alle finalisten hadden ook een dag in Brussel met workshops van onder andere de VRT gekregen om tot een optimale presentatie van het onderzoek per video te komen. De finalisten, hieronder, voerden onderzoek uit naar de volgende onderwerpen:

Benthe de Kraker (Sint-Maartenscollege Maastricht): “De verbeelding van consumptie in zeventiende-eeuwse komische toneelstukken”. Begeleiders: Estel van den Berg en prof. dr. Kornee van der Haven (Universiteit Gent)

Helene Dierickx (GO! Atheneum Zottegem): “Hoe draagt de typografie van een roman bij tot de betekenis?”. Begeleider: prof. dr. Lars Bernaerts (Universiteit Gent)

Karlijn Goossens (Óscar Romerocollege Dendermonde): “Praten met je handen. Hoe gebaren helpen om teksten te begrijpen”. Begeleider: dr. Merel Scholman (Universiteit Utrecht)

Lars Dhooghe (Sint-Jozefcollege Turnhout): “Bruh of glamour? Hoe bekend en duurzaam zijn de woorden van de kinderwoordverkiezing van 2024?”. Begeleiders: prof. dr. Nicoline van der Sijs (Insituut voor de Nederlandse Taal Leiden) en prof. dr. Reinhild Vandekerckhove (Universiteit Antwerpen)

Lore Claeys (Óscar Romerocollege Dendermonde): “Gesprekken tijdens First Dates“. Begeleider: dr. Myrthe Gosen (Rijksuniversiteit Groningen)

Maanasa Yekkala (Sint-Barbaracollege Gent): “Smaakt een goed boek naar andijvie? Een onderzoek naar criteria voor goede jeugdliteratuur, nu en toen”. Begeleider: dr. Frauke Pauwels (Universiteit Antwerpen)

Mariël Vonck (Gomarus College Groningen): “Het is ook vrouwenwerk! Vrouwelijk auteurschap in de vroegmoderne tijd”. Begeleider: dr. Tine De Koninck (Universiteit Antwerpen)

De top 3 werd bekend gemaakt:

3. Junxiang Ni die de prijs kreeg voor zijn “Emoties in Middelnederlandse ridderromans. Een kwantitatieve analyse” (Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven). Begeleiders: dr. Laurent Breeus-Loos en dr. Elisabeth de Bruijn (Universiteit Antwerpen).

Junxiang Ni en zijn begeleiders Elisabeth de Bruijn en Laurent Breeus-Loos.

2. Ben Geivaerts (GO! Atheneum Malle): “Lijdend of meewerkend? De status van het voorwerp bij de werkwoorden gehoorzamen, verzaken en weerstaan“. Begeleiders: Alexander Van Herpe en dr. Dirk Pijpops (Universiteit Antwerpen)

Ben won de tweede prijs

1. Winnares van de Olympiade Nederlands 2025 is Lies de Schepper (Sint-Ritacollege Kontich), voor haar onderzoek naar “De sociale betekenis van dierennamen in de Lage Landen”. Begeleiders: dr. Melissa Schuring (Vrije Universiteit Brussel) en Karlien Franco (Katholieke Universiteit Leuven). Bekijk het winnende filmpje

Winnares Lies de Schepper neemt de trofee in ontvangst
Frank Heinen in gesprek met de winnares van de Olympiade; Lies de Schepper en haar docent.

Namens de sponsoren (Taalunie, Orde van den Prince, Noordhoff, Lemniscaat, Pelckmans) reikte taalkundige, oud-directeur van de Dikke  Van Dale en VRT-columnist Ruud Hendrickx aan de winnares de trofee uit. Alle finalisten ontvingen vervolgens een oorkonde en prijzenpakket van Marieke van Steijn (Universiteit Utrecht).

Daarna was het woord aan Frank Heinen: oud-student van de opleiding Nederlands in Utrecht, en Slimste der Slimste (want winnaar van het jubileumseizoen van het programma De Slimste Mens) in 2025. Hij vertelde hoe Nederlands niet de eerste studie was die hij koos, maar wel de studie waar hij vond wat hem maakt wat hij nu is: iemand die veel ziet, veel onthoudt en met elkaar verbindt, en over dit alles kritisch nadenkt en schrijft. Valerie Rousseau (Universiteit Antwerpen) dankte na afloop alle aanwezigen, leraren van de leerlingen die deelnamen, begeleiders aan de universiteiten en sponsoren. Na afloop was er tijd om gezellig na te praten, een kopje thee of koffie te drinken en een taartje te eten. We kijken terug op een geslaagde middag. Tot volgend jaar beste taalliefhebbers!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas Tags: Olympiade Nederlands

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Buyle • Anders

Het was anders. De wind
was anders van toon.
Ik vroeg de weg: het kind
aarzelde ongewoon.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BERICHT HOE WE ZITTEN

Adem zien te halen
is het enige en
kijken of er geen paard aan komt.
 

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

23 juni 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

22 juni 2025

➔ Lees meer
2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

21 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1934 Dirk Bakker
sterfdag
1991 Karel Meeuwesse
➔ Neerlandicikalender

Media

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

22 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De structuur van wetenschappelijke artikelen

De structuur van wetenschappelijke artikelen

21 juni 2025 Door Marc van Oostendorp 1 Reactie

➔ Lees meer
Het culturele landschap van Frits van Oostrom

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

19 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d