• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een madeleine van Hollandse kaas

17 juli 2025 door Marc van Oostendorp 5 Reacties

Een sleutelwoordgroep in veel autobiografische teksten die Nederlanders sinds 1750 schreven, is ‘nog niet’. Dat is een van de vele inzichten waarop de Rotterdamse historicus Arianne Baggerman de lezer trakteert in haar boek De storm die wij vooruitgang noemen. Honderden dagboeken, en al dan niet officieel uitgegeven autobiografische geschriften van de afgelopen 250 jaar heeft Baggerman doorgenomen. Samen geven ze een razend interessant beeld van hoe mensen hun eigen leven en de geschiedenis waarbinnen dat leven zich afspeelde.

Belangrijk was voor heel veel schrijvers het besef dat er in hun jeugd van alles en nog wat ‘nog niet’ was, dat inmiddels heel normaal was geworden. De dominee Jaobus Doedes, geboren in 1817, begon in 1893 zijn autobiografie met een lange opsomming van allerlei dingen die er in zijn jeugd nog niet waren: geen spoorwegnet, geen wet op het hoger onderwijs, geen bisschoppen. Baggerman:

Dit gaat zo enkele bladzijden in een duizelingwekkend tempo door waarbij grote en kleine veranderingen over elkaar heen buitelen: ‘Ook bediende men zich nog niet van postzegels, telegrammen of rijwielen, en er was dus ook nog geen spraak van postzegelalbums, telegraaflijnen of wielrijderswedstrijd. In de dagbladen werd nog geen afzonderlijke plaats aan sport ingeruimd. De Haarlemmer Courant verscheen slechts om den anderen dag, De pastorie van Maasland kwam toen juist van de pers.’

Bij haar onderzoek ontdekte Baggerman dat er op deze manier door de schrijvers heel veel werd gereflecteerd op de tijd – hoe snel alles almaar veranderde, en dat ook die snelheid zelf almaar versnelde. Maar ook: hoe lastig het was om je dingen te herinneren, en je te verplaatsen in de tijd toen er bijvoorbeeld nog geen telegraaflijnen waren.

De opkomst van het dagboek en het autobiografische geschrift wordt wel gezien als een resultaat van de ontdekking van het ego, van het zelf, maar Baggerman biedt een heel ander perspectief: het ging heel vaak om het beheersen van de tijd. Het ‘lief dagboek’, dat wordt tegemoetgetrede als een hartsvriend, trof Baggerman helemaal niet zo vaak aan. In plaats daarvan ontwikkelden schrijvers schuldgevoelens jegens hun dagboek: “Het spijt me dat ik. nu alweer twee weken niet geschreven heb”. De meest extreme vorm daarvan was misschien wel het kinderdagboek waarin kinderen geacht werden iedere dag precies te registreren wat ze die dag hadden gedaan, terwijl hun ouders meelazen. Kinderen konden en moesten gedisciplineerd worden; een gevolg van het maakbaarheidsideaal van de mens dat de Verlichting meebracht.

Aan waarlijke zelfreflectie deden en doen mensen ook in hun meest intieme geschriften vaak niet (er is natuurlijk ook wel het een en ander vernietigd).

Baggermans boek is onvoorstelbaar rijk geworden, vol mooie fragmenten uit de vele, vele geschriften die ze gelezen moet hebben, en rijk geïllustreerd, bijvoorbeeld met prachtige tekeningen uit de ‘getekende dagboeken’ die sommigen bijhielden.

Uit deze teksten weet Baggerman van alles te destilleren, over de veranderde psychologie, en sociologie van de beschreven tijd. Bijzondere aandacht is er voor de twee revoluties in de eerste periode: de Bataafse revolutie als een politieke omwenteling die mensen het gevoel gaf dat er voor altijd iets was veranderd dat niet kon worden teruggedraaid, en de industriële revolutie die de verhoudingen en vooral de tijdsbeleving van de mensen voor altijd veranderde.

Ook de literatuur komt af en toe aan de orde, want ook Nederlandse schrijvers hebben natuurlijk af en toe autobiografische geschriften nagelaten. Heel interessant vind ik het verhaal van Neel Doff, een Nederlandse schrijfster die in de jaren 1910 redelijk succesvol was in het Frans, en die al voor Marcel Proust de madeleine-ervaring beschreef, maar dan aan de hand van een kaaskorst:

Het is trouwens niet wanneer ik een bloem ruik, of een vrucht proef, dat een gebeurtenis uit mijn vroege kinderjaren in mijn geheugen terugkomt, maar wanneer ik Hollandse kaas eet, dat een bladzide uit mijn vroege kindsheid opdaagt.

Doff schreef dit een paar jaar voor Proust het eerste deel van zijn À la recherche du temps perdu aanbood, in een roman die zelfs in aanmerking leek te komen voor de prestigieuze Prix Goncourt (die Proust een paar jaar later zou winnen). Toch is beïnvloeding volgens Baggerman niet waarschijnlijk: eerder gaat het hier over een reëel mechanisme van het geheugen dat door verschillende schrijvers is ‘ontdekt’.

De meeste teksten – de dagboeken, de autobiografische geschriften die alleen bedoeld waren voor de eigen intieme kring en die niet door bekende literatotren geschreven waren – horen normaliter niet tot het domein van de neerlandistiek. Ze zijn geen literatuur, dus geen voor de hand liggend materiaal van letterkundige studie, en taalkundigen kunnen er weliswaar van alles in vinden over de informele taal van hun tijd, maar die lezen niet zo op de inhoud. Baggerman laat met haar boek zien dat dit onterecht is. Het zou goed zijn als haar type geschiedschrijving als onderdeel van het vak werd beschouwd.

Arianne Baggerman. De storm die wij vooruitgang noemen. Tijd, tempoversnelling en de transformatie van Nederland in egodocumenten 1750-2000. Panchaud, 2025. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: autobiografie, dagboeken, geschiedenis

Lees Interacties

Reacties

  1. Pek van Andel zegt

    17 juli 2025 om 09:09

    Even een kanttekeningje bij die o zo bekende Madeleine van Proust. Uit zijn oorspronkelijk handschrift blijkt dat hij het soort gebak waar het hier om ging twee keer heeft veranderd, alvorens het een Madeleine werd. Dat bleek namelijk uit passages en ‘saussissons’ (i.e. tekstballonnen), die bij had doorgestreept.
    Ik heb Douwe Draaisma, die de passage letterlijk neemt, hier eens terloops op gewezen, maar hij wenste er niet op in te gaan. Hij had het ’te druk’.
    Dee Madeleine was een ‘coup de maître’ van Proust om twee tijdslijnen te combineren.
    Helaas zijn er door onze digitale tekstverwerkers zijn er geen ’tekstworsten’ meer. Wat een verlies toch voor de studie van het ontstaan van manuscripten en typescripten. There is always a but.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      17 juli 2025 om 14:45

      Baggerman gaat ook op dat veranderen van Proust in!

      Beantwoorden
  2. Bart Haers zegt

    17 juli 2025 om 09:15

    Een kleine correctie kan niet uitblijven: dominee Jacobus Doedes werd geboren in 1817 en niet 1917, want in dat geval werd een autobiografie geschreven voor de geboorte van de autobiograaf, in 1893

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      17 juli 2025 om 12:25

      Natuurlijk! Dank.

      Beantwoorden
  3. Robert Kruzdlo zegt

    17 juli 2025 om 10:50

    Door kaas te eten in mijn geheugen terugkomt en niet door een kaaskorst. Trouwens ik kan mij niet voorstellen dat iets eetbaars in een geheugen terugkomt. Wel, hoe men toen dacht over bewustzijn en haar toestanden. Metabletica doemde op. Iets wat is en niet was.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (2)

er is altijd wel iemand
te vinden die naar je luistert
maar geen antwoord geeft een beetje
voor zich uit lacht

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Gewoon als ieder beest
belust op prooi, niets meer,
niets minder –
wat zeggen wil: bekaf.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1904 Gustaaf van Es
1907 Garmt Stuiveling
sterfdag
2014 Leo Ross
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d